کد خبر ۵۶۱۳۳ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۵
آیت الله خاتمی تشریح کرد؛

جزئیات اجلاس خبرگان در اسفند ماه / انتخابات هیأت رییسه و هیأت اندیشه ورز در دستور کار خبرگان

سخنگوی هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری از برگزاری اجلاسیه رسمی خبرگان در ۲۲ و ۲۳ اسفند خبرداد و گفت: انتخابات هیأت رییسه و طرح دو فوریتی هیأت اندیشه ورز در دستور کار خبرگان ملت است ، در این اجلاس انتخابات کمیسیون ها را داریم از این رو یک نفر برای اجلاس دعوت شده اما هنوز قطعی نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت الله سید احمد خاتمی سخنگوی هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری امروز در نشستی رسانه ای با خبرنگاران که در دبیرخانه مجلس خبرگان در قم برگزار شد، از برگزاری اجلاسیه رسمی خبرگان در ۲۲ و ۲۳ اسفند خبرداد و گفت: خبرگان روز ۲۴ اسفند  به زیارت مرقد مطهر امام راحل خواهند رفت و سپس دیداری با رهبر معظم انقلاب خواهند داشت و از بیانات ایشان بهره مند می شوند.

وی افزود: افتتاحیه اجلاسیه با سخنرانی آیت الله جنتی رییس خبرگان خواهد بود. که تمام روسای مجلس خبرگان با هیأت رییسه برای نطق افتتاحیه مشورت می کنند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: نطق های پیش از دستور نمایندگان خبرگان طبق آیین نامه داخلی در دو روز ۱۶ سخنرانی ۱۵ دقیقه ای خواهد بود؛ البته می توان با ناطقان کمتر وقت بیشتری را استفاده کرد.

وی ادامه داد: در این نطق ها مشکلات کشور و حوزه های انتخابیه مطرح می شود، بعد از نطق ها هیأت تدوین کننده بیانیه شکل می گیرد و محورهای بیانیه پایانی را تنظیم می کند و به تصویب اعضا می رسانند.

آیت الله خاتمی ابراز داشت: پیش نویس بیانیه در اختیار اعضا قرار داده می شود و نظرات خود را بیان می کند، مهمان مدعوی در اجلاس رسمی داریم که درباره مسائل کشور صحبت می کند و ۵ نفر از  اعضا می توانند در این باره صحبت کنند.

وی عنوان کرد: در این اجلاس انتخابات هیأت رییسه خبرگان و کمیسیون ها را داریم از این رو یک نفر برای اجلاس دعوت شده اما هنوز قطعی نشده است.

عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: طرح افزایش کمیسیون های خبرگان به ۸ کمیسیون در این اجلاس مورد بررسی قرار می گیرد یعنی کمیسیون فرهنگی و اقتصادی اضافه می شوند، در این اجلاس طرح اصلاح قانون انتخابات خبرگان را خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: اصل ۱۰۸ قانون اساسی تمام مسائل مربوط به خبرگان را به خود این نهاد سپرده است، بر اساس این اصل کمیسیون آیین نامه درباره انتخابات مجلس خبرگان با توجه به دو مطلب سیاست های کلی انتخابات و رفع خلاهای اجرایی و ساختاری در جلسات متوالی و سنگین کار را به پیش برده و خبرگان اولین نهادی است که لبیک به سیاست های رهبری گفته است.

آیت الله خاتمی با بیان این که هیأت رییسه تصویب کرده تا این مساله مورد بررسی اعضا قرار گیرد، گفت: مصوبه ای در قالب ۳۶ ماده و ۲۴ تبصره گذرانده شده که به تصویب هیأت ریسسه رسیده است، احتمالا این طرح در این اجلاس به جمع بندی نرسد و نیازمند اجلاس دیگری هستیم.

وی با اشاره به عملکرد خبرگان در دوره جدید افزود: ۱۸۲ جلسه مربوط به خبرگان برگزار شده که نشان از فعالیت خوب این مجلس دارد و هیأت رییسه و کمیسیون ها فعال هستند.

عضو هیأت رییسه خبرگان با اشاره به آخرین وضعیت تشکیل هیأت اندیشه ورز در خبرگان اظهار داشت: این مسأله مورد مطالبه رهبر انقلاب برای رصد حرکت انقلاب در زمینه مسائل کلان است، ابتدا کارگروه اندیشه ورز تشکیل شد تا لبیک به ندای رهبری باشد اما در اجلاس پیش رو هیأت اندیشه ورز با طرح دو فوریتی مورد بررسی قرار می گیرد تا تعداد اعضا و نحوه انتخاب آن ها مشخص شود.

وی ادامه داد: کارگروه اندیشه ورز با تلاش های بسیار کارهای مهمی انجام دادند که البته در این زمینه تنها خبرگان متصدی نیست و همه باید همکاری داشته باشند؛ هیات اندیشه ورز از هر جمعی که در کشور در این زمینه کار کرده بهره خواهد برد، از جمله کارگروه های اندیشه ورز خبرگان علم و فرهنگ، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

آیت الله خاتمی با بیان این که خروجی کار تقدیم رهبر انقلاب می شود، ابراز داشت: پیشرفت ها و پسرفت ها باید مورد بررسی قرار گیرد و همراه پیشنهادات تقدیم رهبر معظم انقلاب شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر این که دستور کار اجلاس پیش روی خبرگان چیست، عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم در دستور کار مسائل منطقه است که خبرگان نمی تواند از آن غفلت کند، مسأله دیگر موضوعات سیاسی داخلی است چرا که در اغتشاشات اخیر پول عربستان معرکه گردان بود و طراحی توطئه ها علیه نظام و انقلاب بعضا از سوی ایادی آمریکا و استکبار در منطقه صورت می گیرد.

سخنگوی هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مسأله دیگر فساد در عرصه های مختلف است، خبرگان سه نفر علی البدل مشخص کرده که اگر شخصیت اصلی مورد نظر نتوانست حضور پیدا کند از ظرفیت دیگر مهمانان استفاده شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که مهم ترین دغدغه های کمیته اندیشه ورز چه بوده است، اضافه کرد: اصل ساختار و آیین نامه هیأت اندیشه ورز تدوین شده است و کارگروه ها زمینه ساز هیأت اندیشه ورز هستند تا بعد از انتخاب کار برای اندیشه ورزی فراهم باشد، کارهای انجام گرفته که مورد استفاده قرار می گیرد، امیدواریم که در ۴۰ سالگی انقلاب شاهد تحولاتی در عرصه های گوناگون باشیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com