کد خبر ۵۶۲۳۰ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۴
حجت الاسام والمسلمین رجبی مطرح کرد؛

ظرفیت عظیم بانوان در سامان دادن اقتصاد مقاومتی در خانواده و اجتماع/ زنان در ترویج ایده های سیاسی درست و بصیرت افزایی نقش برجسته ای دارند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: هر جامعه از خانواده ها تشکیل می شود یعنی هسته های کوچک خانواده یک جامعه را شکل می دهد لذا اگر بتوانیم درون هر خانواده ای اقتصاد مقاومتی را سامان دهیم، این وضعیت در جامعه به شکل مطلوب رخ خواهد داد و در این زمینه نقش زنان بالاترین نقش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی در گفت و گو با ناب نیوز با اشاره به عناوین هفته زن سال جاری، در خصوص زن، اقتصاد مقاومتی،مشارکت سیاسی،سرمایه اجتماعی به عنوان نام سومین روز از این هفته گفت: از نظر معارف اسلامی زمینه رشد و ارتقا تا بالاترین درجات ممکن برای یک انسان فراهم شده است و زن، هم به عنوان تربیت کننده نسل آینده و هم آرامبخش زندگی خانوادگی توصیف شده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نقش برجسته مادران و زنان در شکل گیری یک جامعه مطلوب انسانی بیان کرد: ساختار فرهنگ دینی اینگونه است که شکل گیری یک جامعه مطلوب و تربیت نسل تراز اسلامی برای آینده را به دوش زنان گذاشتند و این نشان از جایگاه بالای زن در فرهنگ دینی  دارد.

 

وی درخصوص نقش زن در اجرای اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: تمام فعالیت های اقتصادی برای تامین زندگی انسان هاست؛ یعنی انسان در طول زندگی خود نیازهایی در بعد اقتصادی دارد که تلاش های شبانه روزی آن برای تامین ماده اولیه لازم برای تامین زندگی اش است.

 

حجت الاسلام رجبی ادامه داد: یک بخش از اقتصاد مقاومتی به دست آوردن منابع و به تعبیری تولید ثروت است اما بخش مهم تر آن استفاده بهینه از ثروت به دست آمده است؛ ما در جوامع اسلامی شاهد هستیم برخی جوامع با اینکه از نظر ثروت و امکانات مالی در وضع بسیار خوبی قرار دارند، اما به دلیل عدم استفاده بهینه دچار فقر و فلاکت هستند؛ برخی کشورهای اسلامی به دلیل اینکه دولتمردانشان نتوانستند آنگونه که اسلام برای آنها طراحی کرده عمل کنند، ثروت عظیم آنها مورد چپاول دشمنانشان قرار گرفته است.

 

وی مطرح کرد: در نظام خانوادگی واجتماعی در جامعه اسلامی اینگونه است که باید  استفاده بهینه را طراحی کنیم کمااینکه مقام معظم رهبری تاکید داشتند اقتصاد مقاومتی به معنای عدم استفاده از امکانات و بهره برداری از ثروت ها نیست بلکه استفاده بهینه ازآنهاست به گونه ای که اگر از سوی دشمنان ما چالش هایی ایجاد شد، بتوانیم با کمال اقتدار و سلامت در برابر چالش ها مقاومت کنیم و مسیر را ادامه دهیم.

 

این کارشناس امور دینی خاطرنشان کرد: هر جامعه از خانواده ها تشکیل می شود یعنی هسته های کوچک خانواده یک جامعه را شکل می دهد لذا اگر بتوانیم درون هر خانواده ای اقتصاد مقاومتی را سامان دهیم، این وضعیت در جامعه به شکل مطلوب رخ خواهد داد و در این زمینه نقش زنان بالاترین نقش است.

 

وی تشریح کرد: اگر بتوانیم نظام فکری درستی را به لحاظ شیوه و مقدار مصرف امکانات با توجه به باورها و ارزش هایی که در زمینه اقتصاد داریم، در همه خانواده ها نهادینه کنیم، مطمئنا جامعه ای را که بهترین شیوه اقتصاد مقاومتی را درون خود به کار گرفته، شاهد خواهیم بود.

 

حجت الاسلام رجبی تاکید کرد: زنان به لحاظ اندیشه ای می توانند درون جامعه فرزندان و همسر خود را تغذیه فکری کنند و انتخاب آنچه در زندگی نیاز است و میزان و شیوه استفاده از آن را به شکل مطلوب درآورند و در مقام عمل هم می توانند ایده و تفکر را محقق سازند.

 

وی افزود: زن می تواند در صورتی که همسرش دچار بحران اقتصادی شد، به گونه ای عمل کند که بتواند این بحران را پشت سر بگذارد و به لحاظ فکری و عملی به همسر و خانواده اش کمک کند تا از بحران اقتصادی با سلامت عبور کنند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درخصوص اهمیت مشارکت سیاسی زنان اظهار داشت: بهترین الگو دراین زمینه برای ما زهرای مرضیه (س) است که چگونه در سخت ترین شرایط با تمام توان در عرصه سیاسی حضور داشتند؛ اگر نیاز به کارهای فکری در عرصه سیاسی است،حضرت زهرای مرضیه الگوست که سخنرانی ها و خطبه های ایشان پس از رحلت پیامبر درس های زیادی برای ما به ارمغان می آورد.

 

وی عنوان کرد: سخنان ایشان به ما می آموزد حضور در عرصه فعالیت های سیاسی و دفاع از ولایت و حق باید با تمام توان با شیوه استدلالی و قرآنی و با استفاده از جنبه های عاطفی به میدان آمده و جامعه را آگاه و تشویق کرد تا به دفاع از حق بپردازد و در واقع انرژی برای حضور در آنها ایجاد کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رجبی با تاکید بر اینکه زنان در عرصه اندیشه و ترویج ایده های درست سیاسی و بصیرت افزایی نقش بسیار مهمی دارند، اذعان داشت: گاهی سخن یک بانوی فهیم و فرهیخته بیشتر از سخنرانی مردها اثرگذار است به ویژه که زن ها به دلیل برخورداری از جنبه های عاطفی بالا، موثرترند.

 

وی یادآور شد: زنان در عرصه عمل نیز با رعایت موازین اسلامی می توانند حضور داشته باشند و در این صورت هیچ مرزی برای حضور و مشارکت سیاسی زنان وجود ندارد و حتی گاهی واجب است؛ اگر زنان در دوران انقلاب نبودند، چه بسا انقلاب به پیروزی نمی رسید یا فا صله بیشتر و مشکلات زیادتری این رخداد انجام می شد.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه زن سرمایه اجتماعی در جامعه است، گفت: بدون شک می توان گفت زنان به عنوان بخشی از جامعه انسانی، بالاترین و مهم ترین نقش را به عنوان ظرفیت اجتماعی دارند؛ ظرفیت های اجتماعی یعنی بن مایه هایی که می تواند در جامعه به تولید قدرت اجتماعی و استحکام درونی نظام کمک کند.

 

حجت الاسلام رجبی بیان کرد: بی شک بانوان سرمایه علمی واجتماعی به شمار می آیند و به عنوان کسانی که تربیت کننده نسل آینده هستند، ظرفیت اجتماعی بالایی دارند؛ برای درک این جایگاه کافیست مقطعی را تصور کنیم که زنان در جامعه نباشند که در این صورت انواع بحران های اجتماعی رخ خواهد داد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این نشان از ظرفیت بالای زن است که هم در آرامش اجتماعی و هم در زدودن بحران ها و عرصه های مختلف و کارکردهای نهادهای اجتماعی نقش ایفا کند و حتی در عرصه بین الملل یک ظرفیت عظیمی به شمار می آیند.

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com