کد خبر ۵۶۲۹۳ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۰

سقاخانه سیار در قم +تصاویر

رسم سقایی را در زمان محرم و صفر و در برخی اعیاد و عزاداری ها با برپایی ایستگاه های توضیح شربت می توان دید اما این مسئله در قم تنها مختص ایام محرم و صفر نیست و از این سیراب نبودن به صورت ایجاد سقاخانه و سنگاب خانه در قم از گذشته رواج داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  نقلاب نیوز، شیعیان اهل بیت(ع) بنا به عشق و علاقه ای که به امام حسین(ع) دارند و بنا بر غمی که از ظلم سپاهیان عمر سعد بر زنان و کودکان آل الله روا داشتند که دشمنان اهل بیت (ع) آنها را تشنه لب نگه داشتند و شهدای کربلا به لب تشنه به شهادت رسیدند یکی از رسوم پسندیده مردم قم سیراب نمودن مردم در کوچه و خیابان ها است.

رسم سقایی را در زمان محرم و صفر و در برخی اعیاد و عزاداری ها  با برپایی ایستگاه های توضیح شربت می توان دید اما این مسئله در قم تنها مختص ایام محرم و صفر نیست و از این سیراب نبودن به صورت ایجاد سقاخانه و سنگاب خانه در قم از گذشته رواج داشته است.
نذر ساخت سقاخانه در قم
از پیشینه این کار خدا پسندانه آگاهی های زیادی در دست نیست؛ اما در این اواخر معروف ترین سنگابخانه قم مربوط به سال 1300 شمسی است که میرزا محمد فخیمی با صنف آهنگران نسبت به برپایی آن اقدام می کرده اند.  
سنگابخانه ابتدا رو به روی میدان آستانه و سپس ابتدای گذرخان برقرار می شده است. سنگابخانه نیز مانند سایر موارد با چراغ و کتیبه و عکس و شمایل تزئین می شده است.
سقاخانه در معماری سنتی ایرانی، به فضاهای کوچکی در معابر عمومی گفته می‌شد که اهالی و کسبه برای دسترسی رهگذران تشنه به آب سالم درست می‌کردند. سقاخانه معمولا ظروف سنگی بزرگی بود که آب آشامیدنی را در آن می‌ریختند و پیاله‌هایی با زنجیر به آنها بسته می‌شد و گاهی تندیسی فلزی که نماد دست بریده ابولفضل (ع) است در داخل پیاله دیده می شود.
شکل دیگر سقاخانه ها نوعی اتاقک یا حجره کوچکند که به شکل تورفتگی در دیواره و بیشتر در محله های پررفت و آمد و بازارهای قدیمی ساخته می شدند.
در گذشته برای آگاهی دادن به رهگذران در شب، شمع‌هایی در اطراف سقاخانه تعبیه و روشن می‌شد که بعدها جنبه‌ای مذهبی پیدا کرد و کسانی که نذر و نیازی داشتند هر شب‌جمعه، شمع‌هایی را در سقاخانه‌ها روشن می‌کردند.
سقاخانه در باور تشیع جایگاه ویژه ای دارد
سقاخانه ها در میان باورها مردم ما و شیعیان دارای جایگاه ویژه ای است ، در ایران با رواج تشیع و عمومیت یافتن عزاداران در روضه خوانی و نقل وقایع تاریخی و حماسه کربلا و تأکید بر تشنه لب بودن امام و یارانش در این حادثه و ممانعت از رسیدن آب به آنان و ماجرای شهادت حضرت ابولفضل (ع) که جان خود را در راه رساندن آب به تشنه لبان از دست می دهد، سبب شد تا بار دیگر آب نزد شیعیان ایران زمین، جنبه مذهبی پیدا کند و در واقع اعتقادات مذهبی مهم ترین عامل در پیدایش سقاخانه ها بوده است.  
تاریخ ساخت سقاخانه در شهر قم مشخص نیست اما با توجه به وجهه دینی و مذهبی شهر قم سقاخانه ها و نذر آب و حتی ساخت آب انبار توسط خیران از گذشته های دور در قم مرسوم بوده است.
سقاخانه ها نه تنها هنوز در شهر قم به صورت فراوان موجود هستند که به شکل های مختلف از جمله آب سرد کن و گذاشتن کلمن آب در کنار خیابان ها توسط کاسبان محل انجام می شود.
تقریبا در هر کدام از محله های قدمی قم که قدم بزنید سقاخانه های امروزی یعنی همان آب سرد کن ها را مشاهده می کنید.   رسم سقایی در قم ادامه دارد
علاوه بر آن سقاخانه های موقت که همان کمن های آب هستند با لیوان های یکبار مصرف در کوچه و خیابان های قم برای سیراب کردن شهروندان مخصوصا در فصل گرما در شهر دیده می شود.
نذر سقاخانه و یا آب سرد کن سالهاست که در بین مردم قم رواج دارد و شکل های مختلفی هم به خود گرفته است در این ادامه همین سنت سقایی،  یکی از رانندگان تاکسی در قم برای اینکه هم مسافران و بقیه شهروندانی که در نزدیک تاکسی وی حضور دارند هیچوقت تشنه نباشند خودروی خود را مجهیز به دستگاه آب شرب کرده است.
وی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: 80 هزار تومان هزینه برای این کار انجام دادم و از این مسئله خوشحال هستم که در روزهای گرم سال مخصوصا در گرمای تابستان می توانم مردم را سیراب کنم هر روز صبح  مخزن دستگاه  را با آب شیرین و یخ پر می کنم که تا ظهر تمام می شود و مجدد این کار را تکرار می کنم.  
وی گفت:  نصب سقاخانه از گذشته در قم بوده است اما احساس می کنم این روزها کم رنگ شده است از قدیم کاسبان و اصناف مختلف این را برای خود افتخار می دانستند که سقاخانه و آبخوری در شهر نصب کنند،  سقاخانه تاکسی رانی  که در مسیر پر رفت و آمد شهر سالهاست مردم را سیرآب می کرد اما  مدتی است دچار مشکل شده است.

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com