کد خبر ۵۶۳۰۲ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۴
مدیرعامل سازمان فضای سبز قم:

100 میلیارد ریال برای توسعه فضای سبز معابر قم اختصاص می یابد

قم - ایرنا - مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: از ابتدای امسال بیش از 85 هزار متر مربع توسعه فضای سبز در خیابان ‌ها و معابر شهر قم داشته ایم و برای سال آینده نیز 100 میلیارد ریال برای توسعه این امر اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، پیام جوادیان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اضافه کرد: از این میزان اعتبار، 50 میلیارد ریال آن توسط شهرداری مرکزی و 50 میلیارد ریال آن توسط مناطق هشتگانه شهرداری قم تامین می شود.
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد فضاهای سبز شهری گفت: طرحی را در سال گذشته تعریف کردیم که با عنوان توسعه فضای سبز سایه ‌دار در خیابان ‌ها و معابر شهر قم که یکی از عرصه‌ ها، طرح سه راه بازار می باشد.
وی با اشاره به توسعه فضای سبز در خیابان ها و معابر در سال جاری اظهار کرد: به طور معمول عرض این فضاها یک متر است، تا پیاده ‌رو و مسیر تردد شهروندان نیز محدود نشود که شامل 85 کیلومتر رفیوژ و باغچه طولی می ‌شود.
جوادیان با اشاره به این که باید محیط داخلی شهر را علاوه بر کمربند سبز اطراف شهر شاداب و باطراوت کنیم، گفت: چمن جزو خانواده های «گِراس» است که بیش از 1800 گونه دارد که برای محیط داخلی شهر باید از گونه های مقاوم آن استفاده کنیم.
وی افزود:مساحت کلیه فضای سبز شهری در اختیار شهرداری بیش از 22 میلیون متر مربع است که از این مقدار یک هزار و 656 هکتار بوستان جنگلی، کمربند سبز و قطعات اطراف شهر و حدود 600 هکتار فضای سبز داخل شهری است.
وی اضافه کرد: سرانه کل شهر قم با لحاظ آخرین آمار جمعیت شهر که حدود یک میلیون و 200 هزار تَن است، 18.87 متر مربع به ازای هر شهروند است که استاندارد آن بالای 30 متر مربع می باشد.
وی خاطرنشان کرد: سرانه فضای سبز شهری 5.82 متر مربع است که باید بالای 9 متر مربع باشد و سرانه تفرجگاهی 2.22 متر مربع به ازای هر شهروند است که باید بالای 5 متر مربع باشد.
جوادیان اعلام کرد: در سال جاری بیش از 140 میلیارد ریال برای خرید درخت، درختچه و گل و گیاه و حدود 40 میلیارد ریال بذر، کود و سایر نهاده ‌های کشاورزی خریداری شده است.
وی با بیان این که فضای سبز خانگی در 3 بخش؛ بام سبز، دیوار سبز و حیاط سبز است، اعلام کرد: این سازمان آمادگی همکاری و مشاوره برای شهروندانی که می خواهند بام سبز درست کنند، را دارد.
وی به برنامه ‌های این سازمان به مناسبت هفته درختکاری اشاره و بیان کرد: کاشت نهال توسط 3 تن از مراجع عظام تقلید، افتتاح بوستان بانوان درمنطقه 6 شهرداری، حر
ح/جگکت کاروان گل در سطح شهر، توزیع 70 هزار اصله نهال متناسب با اقلیم قم در میان شهروندان، عرضه نهال رایگان و خدمات مشاوره ای در این زمینه در غرفه های مناطق هشتگانه شهرداری از جمله برنامه های این هفته است.
جوادیان درباره محل عرضه نهال رایگان در منطقه های هشتگانه شهرداری افزود: منطقه 1 بوستان هاشمی، منطقه 2 بوستان نبوت، منطقه 3 میدان آزادگان، منطقه 4 بوستان ساحل، منطقه 5 میدان ولی عصر(عج)، منطقه 6 بوستان شهریار، منطقه 7 بوستان رجایی و منطقه 8 بوستان مبارک؛ محل استقرار غرفه ‌های توزیع رایگان نهال می باشد.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به فعالیت های فرهنگی در حوزه شهروندی گفت: گروه‌ های کارشناسی این سازمان در مدرسه ها حضور می یابند و برنامه ترویج مباحث مرتبط با حفظ فضای سبز را دارند.
وی از برگزاری جشن بزرگ درختکاری در بوستان 11 هکتاری ظهور در منطقه جمکران با حضور مسئولان استانی خبر داد و گفت: جشنواره هنر و طبیعت نیز با مشارکت یکی از سازمان های مردم نهاد در عرصه محیط زیست در موضوع های شعر، داستان و فیلم کوتاه برگزار می شود.
وی گفت: تفاهم ‌نامه ‌ای با اداره کل فنی و حرفه ‌ای استان داشتیم که 12 دوره آموزشی در رشته هایی هم چون پرورش قارچ و گل های زینتی برای شهروندان برگزار شود.
جوادیان هم چنین گفت: متاسفانه برخی دستگاه ‌ها همراه برای توسعه فضای سبز نیستند و با توجه به این که شهرداری زمین زیادی برای توسعه فضای سبز ندارد، نیازمند همراهی دستگاه‌ های دیگر هستیم.
وی از شناسایی حدود 7 هزار هکتار زمین برای توسعه فضای سبز در قم خبر داد و افزود: لازم است متوازن با امکانات به ویژه در زمینه منابع آبی پایدار پیش برویم، چرا که آب‌ های زیرزمینی منابع آبی پایدار نیستند.
وی ادامه داد: تکیه ما برای توسعه کمربند سبز شهر استفاده از پَساب است و با پیگیری ‌هایی که انجام دادیم، توانستیم 4.5 میلیون متر مکعب پساب را از وزارت نیرو تخصیص بگیریم که برای قم بسیار خوشایند است.
جوادیان با بیان این که طرح جامع کمربند سبز شهر قم در حال پیگیری است، گفت: در این طرح ما نقاط مستعد اطراف شهر را شناسایی و منابع آن را از نظر خاکی، آبی و... کنترل و وضعیت مالکیت را بررسی می‌ کنیم و بعد تهدیدهای شهر را مشخص و در نهایت فضای لازم را برای توسعه مشخص می نماییم.
وی با بیان این که پساب فعلی استاندارد نیست، اظهار کرد: این پساب آیتِم ‌های لازم و استاندارد فضای سبز را ندارد و ساخت تصفیه ‌خانه ثانویه شهر قم در دستور کار است که در حال حاضر 30 درصد پیشرفت دارد.
وی در بخش دیگر سخنان خود، هفته درختکاری را فرصتی مناسب برای بیان مسائل مربوط به محیط زیست و فضای سبز دانست و گفت: در شهرهای صنعتی و بزرگ، کمبود این مساله به خوبی احساس می شود و کمتر کسی است که به مقوله فضای سبز، درختکاری و محیط زیست علاقه مند نباشد.
جوادیان اعلام کرد: با پیگیری شهرداری و تلاش استانداری و فرمانداری قم، دیروز اولین جلسه ستاد توسعه فضای سبز به ریاست استاندار قم تشکیل شد و کوشش می کنیم تا به دور از مباحث تبلیغاتی به دنبال توسعه فضای سبز و توجه به اهمیت محیط زیست در قم باشیم.

** مسئول فرهنگ و ارتباطات سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم نیز در این جلسه گفت: امسال در مناطق هشتگانه شهرداری، هفته درختکاری را با پویش مردمی «#درخت_دوستی_بنشان» شروع کردیم و شهروندان برای مشارکت در این امر می توانند واژه «درخت» را به سامانه 30001397 پیامک بزنند.
محمدجواد مختاری اظهار کرد: نمایشگاه گل، گیاه و گیاهان دارویی از امروز به مدت 4 روز در محل دائمی نمایشگاه قم واقع در انتهای بلوار امام موسی صدر (خاکفرج)، جنب استانداری گشایش می یابد و شهروندان از ساعت 16 تا 22 می توانند از این نمایشگاه که 110 تولیدکننده گیاه از استان های گوناگون کشور حضور دارند، بازدید کنند.
وی هم چنین از راه اندازی سامانه گلسا برای ارتباط با شهروندان و اطلاع رسانی و مشاوره در زمینه فضای سبز به آنها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: شهروندان از طریق این سامانه خواهند توانست پاسخ پرسش های خود را در زمینه فضای سبز دریافت کنند.
15 تا 21 اسفندماه هفته درختکاری و 15 اسفندماه نیز روز درختکاری نامگذاری شده است.
7406/ 6133/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com