کد خبر ۵۶۳۳۶ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۶

اشتغال معلولین مورد کم‌توجهی است

مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین، از برگزاری نشست هم‌اندیشی ارزیابی شیوه‌های اشتغال معلولان با حضور کارشناسانی از استان قم و شیراز خبر داد و گفت: در مدت 30 سال با صرف هزینه 500میلیارد تومان، تنها 600 شغل برای معلولین ایجاد شده است؛ در حالی که می‌توان با هزینه بسیار پایین‌تر و در مدت زمان کم، شغل بیشتری برای معلولین ایجاد کرد.

محمد نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار داشت: روش های مختلف اشتغال معلولین توسط دولت، NGOها و دیگر نهاد ها اجرا می‌شود، اما اجماع و هم نظری در خصوص آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دو نوع روش جهت اشتغال معلولین وجود دارد، عنوان کرد: روش سنتی و روش اشتغال مدرن، دو نوع روش ایجاد اشتغال برای معلولین است که اغلب سازمان های دولتی و نهاد های حامی معلولان از روش سنتی بهره میگیرند؛ در روش سنتی معلولین جذب می‌شوند و با هزینه های گزاف حرفه هایی مانند معرق و خیاطی آموزش داده می‌شود؛ معلولین اغلب با این شیوه نمیتوانند در بازار کار شغلی پیدا کنند و این شیوه پیامد مثبتی ندارد.

مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین ادامه داد: روش دوم ایجاد اشتغال های مدرن و استارتاپی برای معلولان است که با هزینه بسیار پایین تر انجام می‌شود؛ برای مثال شرکت اسنپ با صرف هزینه بسیار پایین و آموزش های ساده به معلولین توانست ظرف مدت 8ماه، 800 شغل برای معلولان به عنوان راننده یا اپراتور تلفنی، ایجاد کند.

**با مدیریت مناسب می توان برای معلولین شغل ایجاد کرد

وی تصریح کرد: در روش سنتی در مدت 30 سال با صرف هزینه ای حدود 500میلیارد تومان، 600 شغل ایجاد شده است؛ در حالی که با مدیریت درست و پشتوانه فکری خوب میتوان با هزینه بسیار پایین تر و مدت زمان کم، تعداد بیشتری شغل برای معلولین ایجاد کرد.

نوری عنوان کرد: در کشور های غربی، 90 درصد معلولان به شغل های استارتاپی و ITمشغول هستند، ولی در ایران به این مسئله توجه نمیشود؛ در حوزه های فرهنگی نیز معلولین می‌توانند کارآمدی بهتریی داشته باشند، در صورتی که این موضوع نیز در خصوص اشتغال معلولین در دستور کار قرار نمی‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: به منظور هم‌اندیشی کارشناسان این حوزه و ارزیابی شیوه های اشتغال معلولین، نشستی با حضور کارشناسانی از قم وشیراز  روز پنج شنبه در دفتر فرهنگ معلولین برگزار می‌شود؛ در این نشست محمد قاسم شایسته‌نیا، مدیرعامل موسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز، رضا باقری، کارشناس فناوری و اشتغال مدرن معلولان شیراز، لیلا غزنوی، کارشناس ایجاد اشتغال معلولان از استان شیراز، مائده نعمتی، کارشناس خط بریل و اشتغال نابینایان از استان شیراز، محمد نوری، مدیر عامل دفتر فرهنگ معلولین قم، اکرم حنفی، مدیر مرکز نگهداری و توانبخشی نیکان رضوی قم، روح اله ذوقی، مدیرکاریابی معلولین استان قم و محمدرضا لاری پور، استاد دانشگاه و کارآفرین نمونه معلولان استان قم حضور خواهند داشت.

**از 8میلیون معلول تنها 3 میلیون تحت پوشش بهزیستی هستند

مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین با بیان اینکه حدود 8 میلیون معلول در کشور وجود دارد، اظهار داشت: از 8میلیون معلول جسمی، حرکتی و ذهنی، تنها 3میلیون آن ها تحت پوشش بهزیستی هستند؛ از این تعداد معلول در کشور، حدود 400هزار نفر آن ها توانایی انجام کار را ندارند و دولت هزینه های آن ها را پرداخت میکند؛ 8میلیون معلول در کشور وجود دارد که 80درصد آن ها بیکار هستند و باید برای اشتغال آن ها کار جدی و زیربنایی فکری صورت بگیرد تا با یک شیوه درست، معلولین قادر به کار کردن باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال معلولین کار درست و زیربنایی نشده است، ادامه داد: در حال حاضر 180 پروژه عملی برای اشتغال معلولین وجود دارد که یک الی 2 پروژه آن در ایران عملی شده است؛ در این سال ها به اشتغال معلولین توجه جدی نشده و حتی یک کتاب نیز در این خصوص چاپ نشده است.


انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com