کد خبر ۵۶۷۰۰ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۸

قم| دو سوم جمعیت قم در یک‌ سوم شهر ساکن هستند

در هشتمین جلسه ستاد بازآفرینی شهر قم از سکونت دوسوم مردم قم در بافت‌های فرسوده شهری به‌عنوان یک تهدید و بحران شهری یاد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، هشتمین جلسه ستاد بازآفرینی شهر قم به ریاست سید مهدی صادقی استاندار، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی، رضا سیار فرماندار قم، سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار و جمعی از مدیران ارشد استان در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

در این جلسه، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان قم اظهار داشت: در چهار دهه گذشته نسبت به بافت‌های تاریخی و فرسوده شهر قم غفلت شده که سبب شده وضعیت بافت‌های فرسوده قم امروز در وضعیتی نامناسبی قرار گیرد.

سید حسن رضوی افزود: اعتبارات در نظر گرفته در سال 96  برای بهسازی بافت‌های فرسوده نیز نشان از غفلت بیشتر در مسئله بافت‌های فرسوده در شهر قم است، با ادامه روند موجود وضعیت این بافت‌ها بهتر نمی‌شود.

وی با انتقاد از عدم تخصیص اعتبارات ویژه حاشیه کلان‌شهرها به استان قم در سال 96 تأکید کرد: در سال 96، اعتباری بالغ‌بر 8.5 میلیارد تومان برای بازآفرینی حاشیه کلان‌شهر قم اختصاص‌یافته بود که متأسفانه تخصیصی در این زمینه صورت نگرفت.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان قم ادامه داد: نگاه دولت در زمینهٔ بافت‌های فرسوده و احیای این بافت‌ها باید همراه با نگاه ویژه‌تری باشد تا جهشی در بهبود وضعیت بافت‌های فرسوده شهر قم ایجاد شود، با منابعی که در اختیار استان قرار داده‌ شده نمی‌توان انتظار جهش خاصی داشت.

عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه این جلسه با اشاره به حجم وسیع بافت‌های فرسوده شهری قم خاطرنشان کرد: متأسفانه حجم و میزان بافت‌های فرسوده در شهر قم بسیار نگران‌کننده و زیاد است که لازم است تصمیم‌گیری‌های دقیقی برای کنترل آن‌ها اتخاذ شود.

روح‌الله امراللهی ادامه داد: شورای اسلامی شهر قم اعتباری بالغ‌بر 5 میلیارد تومان برای مرمت و احیای بنای چهل اختران از منابع ملی در نظر گرفته است که امید می‌رود مسئولان استانی در اختصاص این اعتبار به استان قم تلاش‌های لازم را داشته باشند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر دوسوم جمعیت شهر قم در محدوده یک‌سوم از مساحت شهری قم ساکن بوده که عمده آن‌ها را نیز بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری تشکیل داده که جمعیتی بالغ‌بر 715 هزارنفری را شامل می‌شود.

محله محوری رویکرد مهم در طرح بازآفرینی شهری است

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نیز در بخشی از این جلسه محله محوری را اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی در طرح بازآفرینی شهری دانست و گفت: رویکرد وزارت راه و شهرسازی بر محله محور بودن اقدامات صورت گرفته در بازآفرینی شهری است که مواردی مانند بهسازی کف و جداره، تملک، آسفالت‌ریزی و غیره بر مبنای همین رویکرد اجرا می‌شود.

حسن صبوری با اشاره به مشکلات موجود در بافت تاریخی گذر خان ادامه داد: مرمت بافت تاریخی گذر خان یکی از پروژه‌های اجرایی راه و شهرسازی  در طرح بازآفرینی شهری برای ترمیم شکستی‌های موجود است، بهسازی بافت‌های تاریخی شهر قم با حفظ یافت تاریخی اجراشده و خانه‌های معیوب بهسازی و جداره سازی می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم تأکید کرد: آماده‌سازی و تدوین  32  و 48 هکتار در نظر گرفته‌شده برای بازآفرینی شهر قم هنوز انجام‌نشده و به نظر می‌رسد این ظرفیت از ابتدای سال 98 عملیاتی شود.

وضعیت اسماعیل‌آباد زیبنده شهر قم نیست

استاندار قم نیز با انتقاد از وضعیت نامناسب برخی از مناطق شهری استان قم خاطرنشان کرد: منطقه اسماعیل‌آباد شهر قم از نظر ظاهری، امکانات و سیما و منظر وصله زشت و نامناسبی برای شهر قم ایجاد کرده که باید وضعیت این منطقه در سریع‌ترین حالت ممکن بهبود پیدا کند.

سید مهدی صادقی قم ادامه داد: کسبه خیابان اراک نیز ازنظر تعیین تکلیف شدن وضعیت خود ناراضی و معترض هستند که باید وضعیت کسب‌وکار این افراد نیز در زمان‌بندی کوتاهی بررسی و مشخص شود.

وی با انتقاد از قرار گرفتن حجم وسیعی از شهر قم در بافت تاریخی عنوان کرد: متأسفانه مسئولان کشوری 315 هکتار از بافت‌های فرسوده استان قم را در داخل محدوده بافت تاریخی قرار داده که سبب می‌شود تا امکان فعالیت‌های عمرانی و تجاری‌سازی از آن گرفته شود، مسئولان استان با این تصمیم مخالف بوده و درصدد بازبینی این طرح هستند.

فرماندار قم نیز در این جلسه با انتقاد از روند تغییر جمعیتی ساکنان بومی بافت‌های فرسوده شهر قم افزود: عدم وجود امکانات لازم و خیل انبوهی از مشکلات موجود سبب فراری شدن ساکنان بومی بافت‌های فرسوده و جایگزینی اتباع خارجی در این محدوده شده است.

رضا سیار با ابراز ناخشنودی از تغییرات فرهنگی ایجادشده در بین ساکنان بافت‌های فرسوده شهر قم گفت: تغییر تناسب فرهنگی مردم ساکن در بافت‌های فرسوده شهر قم سبب ایجاد نوعی از بحران هویت در بین مردم بومی و اصلی این مناطق شده است.

سیار ادامه داد: برخی از خانه‌های مستقر در درون بافت‌های فرسوده قم  تبدیل به اقامتگاه‌های غیرمجاز شده که این مسئله  سبب بروز برخی مشکلات و نارضایتی‌ها برای ساکنان این محدوده از شهر قم شده است.

وی با تأکید بر ضرورت تعامل و نگاه‌های فرا دستگاهی در حل معضلات موجود پیرامون بافت‌های فرسوده شهر قم خاطرنشان کرد: بهبود وضعیت بافت‌های تاریخی و فرسوده شهر قم  نیازمند تدبیری جامع بین مسئولان است.

فرماندار قم با انتقاد از مسئولان وزارت راه و شهرسازی در کم‌توجهی به بافت‌های فرسوده شهر قم تأکید کرد: متأسفانه حجم بافت‌های فرسوده شهر قم در مقایسه با شهرهای دیگر بسیار وسیع است اما متأسفانه مسئولان کشوری شهر قم را در پایلوت بازآفرینی بافت‌های فرسوده قرار نداده‌اند.

سیار با تأکید بر کمبود سرانه‌های اجتماعی و فرهنگی در بافت‌های فرسوده شهر قم خاطرنشان کرد: در محدوده بافت‌های فرسوده شهر قم شاهد استقرار کمترین سرانه‌های زندگی اجتماعی، فضای سبز، مجتمع‌های فرهنگی و تفریحی هستیم که این عامل به‌نوبه خود سبب ایجاد بی‌انگیزگی در بین ساکنان بومی این مناطق برای سکونت در این محدوده می‌شود.

وی مشکلات ترافیکی و پارکینگ را یکی دیگر از معضلات مهم در محدوده بافت‌های فرسوده شهر قم دانست و گفت: مشکلات ترافیکی و حمل‌ونقل از مهم‌ترین مشکلات موجود در مسئله بافت‌های تاریخی و فرسوده شهر قم  است که جز با برنامه‌ریزی جامع قابل‌حل و فصل شدن نیست.

فرماندار قم تأکید کرد: متأسفانه مقوله صنایع‌دستی اصیل و بومی در بازارچه‌های مستقر در محدوده بافت‌های فرسوده و تاریخی به فراموشی سپرده‌شده و محصولاتی که امروز در بازارچه‌های این مناطق تولید و عرضه می‌شود کالاهایی بسیار نازل و دور از شأن است.

سیار با انتقاد از بی‌توجهی‌های مستمر صورت گرفته در پیرامون بافت‌های فرسوده شهر قم ابراز کرد: حقیقت این بوده که در 40 سال گذشته نسبت به بافت‌های فرسوده شهر قم غفلت ورزیده شده و اگر این روند ادامه پیدا کند وضعیت این بافت‌ها بهتر نخواهد شد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com