کد خبر ۵۶۷۳۱ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۲
مدیرکل راه‌آهن قم:

قطار قم-تهران توجیه اقتصادی ندراد / مغفول ماندن جابه جایی 18 میلیون تن بار ریلی در قم

اعتماد مدیر کل راه آهن قم با اشاره اینکه خط موجود مسافری قم-تهران با دریافت یارانه مسافری در حال حرکت است اظهار داشت: این خط با وجود ظرفیت مناسب متاسفانه با 60 درصد ظرفیت در حال فعالیت است و این مهم در حالی است که بلیط واقعی 17000 تومانی با قیمت 4000 تومان فروخته می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبر قم، محسن اعتماد مدیرکل راه‌آهن قم در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به جایگاه مهم رسانه در فضای اجرایی کشور اظهار داشت: رسانه‌ها باید چشم بینا و گوش شنوای مردم باشند و به‌موقع اطلاعات مناسب و دقیق را به مخاطبان خود برسانند، آگاهی از روند اجرای کارها و پروژه‌ها حق طبیعی مردم است و رسانه‌ها امکان تعامل این دو بخش را فراهم کرده‌اند و باعث رفع مشکلات و جریان سازی مناسب و درنهایت ایجاد بستر مناسب برای تحقق اهداف تعیین‌شده‌اند.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب درزمینه اهمیت خطوط ریلی در جابه‌جایی بار و مسافر در برنامه توسعه ششم اظهار داشت: درزمینه تخلیه بار 28 درصد و درزمینه بارگیری در قم 34 درصد افزایش داشته‌ایم که با توجه به ظرفیت موجود در قم این عدد بسیار پایین است و باید به استاندارد و افق تعیین‌شده برسیم، ظرفیت موجود استان قم در حدود 18 میلیون تن در سال است که صرفاً یک‌میلیون تن از این بخش به خطوط ریلی تعلق دارد.

اعتماد ادامه داد: راه‌آهن در مقایسه با خطوط جاده‌ای یک‌بیستم مصدوم دارد و این مهم در حالی رخ می‌دهد که آمار کشته‌های جاده‌ای بسیار بالا است، درزمینه مصرف سوخت نیز این مهم قابل‌تأمل است. افزایش سرعت و افزایش ایمنی در خطوط ریلی در چندساله اخیر بسیار مشهود است.

اعتماد با اشاره به اهم اقدامات صورت گرفته در اداره کل راه‌آهن استان قم در سال 1396 گفت: در سال 96 پروژه‌های مهمی در استان قم در حوزه ریلی انجام‌شده است که می‌توان به پروژه استقرار سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001، پروژه استقرار نظام آراستگی محیط کار، پروژه Story Telling که یکی از تکنیک های مؤثر مدیریت دانش است و پروژه مدیریت بهره‌وری در اداره کل راه‌آهن قم اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر 40 درصد از ظرفیت خط تهران-قم و بالعکس خالی است و طبق زمان‌بندی تعریف‌شده باید در مدت‌زمان دو ساعت و 15 دقیق این مسیر طی شود و با توجه به اختصاص یارانه پرداختی توسط دولت در این خط ریلی متأسفانه این مهم مورد استقبال نبوده است؛ و از همه همشهریان محترم خواهشمندیم با نگاه بهتری به این مهم از ظرفیت موجود استفاده کنند.

مدیر کل راه آهن قم بابیان اینکه پروژه‌های بسیار مهمی در حوزه حمل بار در استان قم تعریف‌شده است گفت: پروژه زیرسازی و روسازی اتصال کمرگ به ایستگاه گار مانوری به طول 3.6 کیلومتر یکی از پروژه‌های بسیار مهم در حوزه حمل بار استان است که با تعیین پیمانکار با میزان نزدیک به 10 میلیارد تومان در حال انجام است، پروژه بعدی این حوزه روسازی و بازسازی اتصال شهرک صنعتی شکوهیه به گارمانوری به طول خط 9 کیلومتر است که این پروژه نیز در حال انجام است.

وی بابیان اینکه روزانه 50 رام قطار مسافری از مسیر قم عبور می‌کند گفت: مجموع تأخیر از مبدأ قم به مقاصد تعریف‌شده کمتر از یک دقیقه است و نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش این پارامتر را داشته‌ایم. در ایام نوروز نیز استان قم 866 رام خواهیم داشت که نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش داشته‌ایم که درزمینهٔ صندلی مسافری نیز 31.7 درصد نیز افزایش داشته‌ایم و 41000 بلیت از مبدأ قم فروخته‌شده است.

سعید آقایی//

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
4
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۰

نیمه پر لیوان را ببینیم
این قطار در چند سال گذشته کمک زیادی به امنیت مسافران کرده است و وجود ان لازم است

پاسخ
3
شهروند معمولی ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۱

با سلام ،
اینکه قطار با این همه ظرفیت خالی می ره واقعا درد بزرگی هستش ، شاید این به فرهنگ مردم بر می گرده و ما نتونستیم این خواسته رو به مردم انتقال بدیم ، کاش این ظرفیت تبدیل به فرصت بشه و این قیمت که با یارانه داره اجرا میشه تو جابه جایی قم -تهران دیده بشه ، در خصوص ظرفیت ریلی هم من بع نوبه خودم شاید به نظرم نبود زیرساخت مناسب برای انتقال با این اتفاق رو رقم زده با کارهای که شروع شده قطعا این حجم بیشتر میشه
از جناب اعتماد هم بابت تغییر ساختاری در راه آهن قم سپاسگذارم

پاسخ
1
۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۷

از کسانی که باعث و بانی این حرکت منظم قطار هستند تشکر میکنم

پاسخ