کد خبر ۵۶۷۵۳ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۴
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:

از مشکلات مهم طرح تحول سلامت عدم تامین منابع پایدار است

دکتر ایرانی خواه تأمین منابع پایدار را مهم‌ترین چالش در مسئله نظام سلامت دانست و عنوان کرد: در بودجه سال 97 در حد قابل قبولی درخواست‌های ورزات بهداشت درزمینهٔ نظام جامع سلامت تصویب شد اما تأمین منابع پایدار هنوز هم دچار مشکل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، ابوالفضل ایرانی خواه عصر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: نظام جامع سلامت انقلابی در عرصه سلامت کشور و استان بوده است.

وی افزود: در حوزه‌های زیرساختی در قالب طرح سلامت، تحولی انقلاب گونه در قم انجام‌شده که بیش از 500 نفر نیرو در آن فعالیت کردند، طرح جامع سلامت نجات‌بخش استان در مسئله سلامت بوده که 140 پایگاه برای آن در سطح استان در نظر گرفته‌ شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به روند اجرای نظام سلامت در استان قم گفت: برای 60 درصد جمعیت استان قم پرونده سلامت تشکیل‌شده و کلیت این طرح باقدرت مورد انتظار در استان قم در دست اجراست، شروع اجرای نظام جامعه سلامت، طرحی کاملاً علمی بوده که امید می‌رود با همین وضعیت نیز ادامه داشته باشد.

ایرانی خواه ادامه داد: در حوزه آموزش وضعیت استان نسبت به سابق بسیار بهتر شده است، افتتاح و راه‌اندازی مجموعه پردیس با 500 تخت خوابگاهی فاخر و مدرن ازجمله برجستگی‌های مهم و قابل‌توجه استان در سال‌های اخیر بوده است.

وی با اشاره به برخی از آثار نظام سلامت در استان قم عنوان کرد: وضعیت هتلینگ بیمارستان‌ها در قم در وضعت فرسوده و نامناسبی بود که این وضعیت نیز تا حدودی بهتر شده است، همچنین در مسئله پژوهشی نیز استان قم ارتقای بسیار خوبی پیداکرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تأکید کرد: وزارت بهداشت با تمام امکاناتی که داشته صرفاً 20 درصد سلامت مردم را می‌تواند تأمین کند و 80 درصد سلامت مردم بسته به مراقبت‌ها و کارهای فرهنگی، آموزشی و اجتماعی شدن بحث سلامت است.

ایرانی خواه خاطرنشان کرد: در عید نوروز نیز دانشگاه علوم پزشکی خدمات مربوطه را به مسافران و مجاوران ارائه خواهد داد، همچنین طرح تحول سلامت پایدار خواهد بود، چراکه سیاستی دائمی در کشور است، باید در جهت افزایش خروجی این طرح حرکت کرد، ضرورت تأمین و تثبیت منابع پایدار بزرگ‌ترین چالش در اجرای نظام سلامت در استان است.

وی تأمین منابع پایدار را مهم‌ترین چالش در مسئله نظام سلامت دانست و عنوان کرد: در بودجه سال 97 در حد قابل قبولی درخواست‌های ورزات بهداشت درزمینهٔ نظام جامع سلامت تصویب شد اما تأمین منابع پایدار هنوز هم دچار مشکل است، بدهی‌های سازمان‌های بیمه و دفترچه‌های بیمه سلامت ازجمله مشکلات دیگر طرح نظام سلامت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: استان قم جزء پایلوت‌های کشوری در طرح پرونده الکترونیک قرار نگرفته است اما مقدمات آن در استان در دست اجراست، معرفی مستمر پزشکان به آزمایشگاه سطح شهر امری بوده که نظارت و تشدید بازرس‌ها در آن  می‌تواند مورد مطالبه باشد.

ایرانی خواه کمبود متخصصان سونوگرافی در استان را موردتوجه قرار داد و گفت: رویکرد دانشگاه علوم پزشکی قم در مسئله سونوگرافی افزایش متخصصان نیست بلکه آموزش تکنسین‌ها در این زمینه رویکرد اصلی است، مجوز استخدام 150 کمک پرستار در سال 97 گرفته‌شده است، بیمارستان 1000 تختخوابی قم  تا سه سال دیگر آماده  بهره‌برداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیمارستان قلب با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با اشرافیت مراجع تقلید به‌صورت خیریه و در قالب بخش خصوصی بعد از بهره‌برداری به ارائه خدمات خواهد پرداخت و عملیات احداث آن در سال 97 شروع و در طول مدت 2 سال آماده افتتاح می‌شود،

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تأکید کرد: علوم پزشکی بخش‌های خصوصی درمانی استان را زیر نظارت و بازرسی قرار می‌دهد اما مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد، تعداد تخت‌های سوختگی استان از میزان استاندارد کشوری پایین‌تر است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com