کد خبر ۵۶۸۳۱ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۲

ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری حیات وحش در ایام نوروز

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: خرید و فروش کلیه گونه‌های مختلف جانوری حیات وحش ممنوع است و برابر قوانین و مقررات محیط زیست با متخلفین به شدت برخورد خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، میرمحسن حسینی قمی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تجربیات سال‌های گذشته، برخی افراد فرصت طلب و سودجو اقدام به خرید و فروش گونه‌های مختلف جانوری نظیر مارمولک‌ها، مارها، لاک پشت برکه‌ای و یا سمندرها در اماکن عمومی می‌کنند.
وی گفت: این امر خلاف قوانین و مقررات محیط زیست است و علاوه بر تشکیل پرونده قضائی، ضرر و زیان ناشی از زنده‌ گیری جانوران وحشی از آنها نیز اخذ می‌شود، همچنین‌ خرید و فروش گونه‌های غیربومی بدون مجوز سازمان محیط زیست نیز تخلف محسوب می‌شود ودر مراجع قضائی قابل پیگیری است.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: نظر به هماهنگی‌های به عمل آمده و تشکیل جلسات مربوطه با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در آستانه عید نوروز و ایام تعطیلات با متخلفینی که اقدام به خرید و فروش گونه‌های جانوری وحشی در اماکن عمومی و میادین یا بازارها کنند به شدت برخورد خواهد شد و به همین منظور گشت‌های ویژه‌ای جهت کنترل این قبیل فعالیت‌های غیرمجاز در سطح استان و کلیه شهرستان‌های تابعه تشکیل شده است.
قمی در مورد ورود گونه‌های غیربومی به زیستگاه‌های استان و تاثیر آ‌ن‌ها بر روی گونه‌های بومی هشدار داد و گفت:‌ از ورود هرگونه گیاهی و جانوری غیربومی به زیستگاه‌های استان جلوگیری می‌کنیم و برابر قوانین و مقررات با متخلفین برخورد می‌شود، لذا از هموطنان عزیز می‌خواهیم که از رها کردن و جابه جائی هر نوع گیاه و جانورغیر بومی در زیستگاه‌های طبیعی اجتناب کنند، به‌ویژه از رهاسازی ماهیان قرمز عید در رودخانه‌ها خودداری کنند؛ چراکه این گونه علاوه بر انتقال بیماری به ماهیان وحشی بومی به راحتی جایگزین گونه‌های بومی شده و آن‌ها را از بین می‌برد.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: به منظور جلوگیری از هرگونه برداشت غیرمجاز از گونه‌های گیاهی و جانوری و تخریب عرصه‌های طبیعی، در طول ایام تعطیلات نوروز ماموران و محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست استان به‌صورت شبانه روزی عرصه‌های طبیعی استان را تحت نظارت قرار خواهند داشت و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفین زیست محیطی برخورد قانونی خواهند کرد.
قمی در پایان از مسافرین، مهمانان نوروزی، گردشگران و هموطنان درخواست کرد که در صورت مشاهده هرگونه تخریب زیست محیطی، خرید و فروش و نگه‌داری جانوران وحشی و غیره را با شماره تلفن 1812 و 1540 اداره کل حفاظت محیط زیست استان و یا ادارات محیط زیست شهرستان‌ها اطلاع دهند.

انتهای پیام انتهای پیام
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com