کد خبر ۵۶۸۷۹ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵
شهردار کلانشهر قم :

مونوریل دردی از مشکلات ترافیکی شهر حل نخواهد کرد

سقائیان نژاد با اشاره به اتفاق نظر همه مسئولان استانی برای اجرای 4.7 کیلومتر از منوریل قم اظهار داشت:مشکلات حقوقی بزرگ‌ترین مانع در اجرای این طرح است، مونوریل دردی از مشکلات ترافیکی شهر حل نخواهد کرد، همچنین در مسئله اسنپ باید موازین ایمنی و امنیتی تأمین‌شده و طبق ضوابط و اصول قانونی به فعالیت بپردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ؛ سید مرتضی سقائیان نژاد ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: شهرداری قم در سال 96 وضعیت اقتصادی سال سختی را پشت سر گذاشت که همراه با تنگناهای اقتصادی ویژه‌ای بود.

وی با اشاره به‌پیش‌بینی بودجه سال 96 شهرداری قم افزود: 2 هزار و 200 میلیارد تومان بودجه شهرداری در سال 96 به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسیده بوده که تاکنون شهرداری  به 85 درصد از این بودجه پیشنهادی دست پیداکرده است.

شهردار قم با تأکید بر بودجه مصوب سال 97 شهرداری قم گفت: بودجه سال 97 برمبنای عملکرد سال 96 به‌صورت عملیاتی  بسته‌شده که در آن 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای انجام پروژه  قطار شهری در نظر گرفته‌شده است.

سقائیان نژاد عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی که باید موردتوجه باشد برنامه‌ریزی برای یک نظام پاسخگویی برای تقویت سرمایه‌های اجتماعی و رضایت‌مندی از شهروندان در قالب شهرداری قم است، چالش‌های بزرگی درزمینهٔ درآمدی در پیش روی شهرداری بوده که مسئله درآمدهای پایدار ازجمله این چالش‌های مهم است.

وی با تأکید بر برخی چالش‌های مهم شهرداری قم در سال 97، ابراز کرد: لایحه مدیریت یکپارچه شهری و لایحه درآمد بر ارزش‌افزوده دو چالش مهم شهرداری‌های کشور برای سال 97 بوده که کلیات آن در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی و اجراست، همچنین در دستور کار کمیسیون شورای عالی استان‌ها و کمیسیون تبصره 8 دولت نیز مباحثی در خصوص شهرداری‌ها در جریان بوده که می‌تواند در مسئله مدیریت شهری  اثرگذار باشد.

شهردار قم ادامه داد: اتمام پروژه‌های سال 96، اولویت شهرداری قم در سال 97 بوده که باید این پروژه‌ها اتمام شده و راه‌اندازی شود، تملک فاز 5 عمار یاسر به میزان 80 میلیارد تومان، پروژه ادامه سجادیه به اعتبار 10 میلیارد تومان، تملک فضای سبز مسجد چهار مردان به اعتباری بالغ‌بر 5 میلیارد تومان، تکمیل فاز یک مترو قم با هزینه 600 میلیارد تومان، تکمیل رمپ‌های زائر 1.3 میلیارد تومان، تقاطع میدان ولی‌عصر(عج) به ارزش 20 میلیارد تومان، خرید اتوبوس شهری 10 میلیارد تومان، راه‌اندازی پل‌های عابر پیاده و مکانیزه به اعتباری بالغ‌بر  6 میلیارد تومان ، راه‌اندازی باغ پرندگان با هزینه‌ای بالغ‌بر 2.5 میلیارد تومان و راه‌اندازی پارک زائر بااعتباری 13 میلیارد تومانی بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمامی بوده که باید در سال 97 تکمیل شود.

سقائیان نژاد با تأکید بر نسبت بودجه عمرانی شهرداری قم نسبت به بودجه جاری تصریح کرد: از مجموعه بودجه شهرداری قم در سال 97، 1400میلیارد تومانی عمرانی و 440 میلیارد تومان نیز هزینه‌های جاری است، میزان هزینه‌های عمرانی نسبت به هزینه‌های جاری 81 به 19 درصد است.

وی ادامه داد: طرح‌های  ترافیکی و هوشمند کردن شهر نیز در سال 97 بر مبنای برنامه 1400 در دست اجرا و اقدام است، عوارض ساختمانی، تملک‌های اراضی، سرمایه‌گذاری مالیات بر ارزش‌افزوده و  عوارض دیگر شهری منابع درآمدی اصلی شهرداری است، و نزدیک به 600 میلیارد تومان از بودجه شهرداری قم در سال 97 به‌صورت نقدی و مابقی آن به‌صورت ملکی است و بخش دیگر نیز به‌صورت اوراقی بوده که از طریق دولت تأمین می‌شود.

شهردار قم با اشاره به طرح‌های فرهنگی شهرداری در سال 97 خاطرنشان کرد: تور قم گردی،  ادامه نمایش خیابانی شهر خوب، شهروند، ارتباط مستمر با مساجد و مراکز فرهنگی بخشی از مباحث فرهنگی بوده که در سال 97 ادامه پیدا خواهد کرد، همچنین 8 مجموعه ورزشی نیز سال 97 در مناطق هشت‌گانه شهر قم  افتتاح می‌شود.

سقائیان نژاد  تأکید کرد: سوالاتی که در سامانه 137 مطرح می‌شود به‌صورت هفتگی و ماهانه مطرح و نقد می‌شود و طبق عملکرد این سامانه شهرداران مناطق موردنقد و ارزیابی قرار می‌گیرد، پروژه بلوار آیت‌الله بروجردی و زیرگذر کریمی در صورتی قابل‌حل شدن است که تعامل‌های بین دستگاهی درباره آن‌ها ایجاد شود، همچنین در مسئله فرودگاه قم نیز اگر مدیریت یکپارچه ایجاد شود  شهرداری قم حاضر است در آن ورود پیدا کند، اما متأسفانه مدیریت و هدایت این پروژه به‌صورت یکپارچه نیست.

وی معضل مونوریل شهر قم را مورد توجه قرار داد و گفت: همه مسئولان استانی برای اجرای 4.7 کیلومتر مونوریل در قم اتفاق‌نظر دارند که اعتباری بالغ‌بر 170 میلیارد تومان برای آن نیاز است، مشکلات حقوقی بزرگ‌ترین مانع در اجرای این طرح است، مونوریل دردی از مشکلات ترافیکی شهر حل نخواهد کرد، همچنین در مسئله اسنپ باید موازین ایمنی و امنیتی تأمین‌شده و طبق ضوابط و اصول قانونی به فعالیت بپردازد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com