کد خبر ۵۷۰۱۸ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۷

نگاهی به مهمترین رویدادهای استان قم در سال 96

قم - ایرنا - درتلخ و شیرین ها و فراز و نشیب های سال 96 در قم می توان به سفر رئیس جمهوری و اعضای کابینه به قم ، پرداخت پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید ، اشتغالزایی برای 10 هزار تن ، تک رقمی شدن نرخ بیکاری و ارتحال آیات حائری شیرازی شاه آبادی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، درسالی که علاوه بر رئیس جمهوری، نیمی از کابینه دولت دوازدهم به قم سفر کردند، پرداخت پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید جان دوباره به صنعت وکشاورزی قم دمید ونمونه آن جشن دستیابی به تولید 30 هزار تنی کارخانه فولاد غرب آسیا در قم است.
در سال اشک ها و لبخند ها، مردم قم 53 شهید مدافع حرم و 22 شهید گمنام دوران دفاع مقدس را با اشک تا عرش بدرقه کردند.

** دیدار سال
19 دی امسال سالروز حماسه تاریخ ساز مردم انقلابی قم بار دیگر فرصتی برای دیدار و تجدید بیعت مجدد قم با رهبر معظم انقلاب شد. دیداری که چند روز پس از خلق حماسه جدید مردم قم در 13دی ماه علیه هنجارشکنان نظم و امنیت موجب شد تا بار دیگر مردم قم مفتخر به مدال شجاعت و تحسین رهبر معظم انقلاب برای حرکت در صراط مستقیم شود.

** سفر سال
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری منتخب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کمتر از یک هفته پس از پیروزی در انتخابات، قم را به عنوان مقصد نخستین سفر خود در دوره جدید ریاست جمهوری انتخاب و قطار حامل وی و هیات همراه روز پنجشنبه چهارم خرداد ماه وارد ایستگاه قم شد.
روحانی در این سفر علاوه بر زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) با آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی ، شبیری زنجانی و مکارم شیرازی دیدار و گفت و گو کرد.
سفر رئیس کابینه دوازدهم تنها پنج روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری نشان دهنده توجه خاص دولت روحانی به توسعه قم بود به گونه ای که به مناسبت های مختلف برای پیگیری و رفع موانع توسعه استان نیمی از اعضای کابینه در قم حضور یافتند.
سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، محمدجواد آذری‌ جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، رضا اردکانیان وزیر نیرو و مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان از جمله وزرای کابینه دوازدهم بودند که در سال 96 در قم حضور یافتند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌ جمهوری، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس‌جمهوری، محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده از دیگر اعضای سفر کرده کابینه دولت دوازدهم به قم می باشد.

** مردان سال
قم که مدفن بیش از 420 شهید مدافع حرم می باشد، سال 96 و همزمان با پیروزی های بزرگ جبهه مقاومت شاهد شهادت عده ای دیگر از مردان بی ادعا بود. علاوه بر 49 شهید مدافع حرم تیپ فاطمیون در قم، شهید مصطفی نبی لو، شهید مجید عسکری جمکرانی عسکری و شهید مهدی ایمانی فردویی سه شهید مدافع حرم قمی و سه شهید مقاومت مردم بحرین نیز در قم تشییع و به خاک سپرده شدند.
قم در سال 96 ، میزبان 22 شهید گمنام دفاع مقدس بود، میهمانانی بی نام و نشان که در قم و با حضور گسترده مردم قدرشناس به خاک سپرده شدند.

** حماسه سال
انتخابات 29 خرداد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراها فرصتی برای تعیین سرنوشت کشور برای چهار سال آینده را فراهم کرد ، فرصتی برای ثبت حماسه حضور ملت ایران در لیله القدر سیاسی کشور بود و مشارکت 77.5 درصدی مردم قم در این انتخابات یعنی پنج درصد بیش از میانگین کشوری حماسه ای جدید در پرونده افتخارات مردم قم رقم زد.
606 هزار و 804 تن از 782 هزار و 974 تن واجد رای دادن در قم رای خود را به 666 صندوق رای انداختند.

** اعتراض سال
از میان اعتراض تاکسیران قم به فعالیت اسنپ، سرمایه گذاران فرودگاه قم از محقق نشدن وعده مسئولان برای آغاز فعالیت ساخت فرودگاه قم، می توان اعتراض نامزدهای انتخابات شوراهای قم نسبت به نتایج انتخابات را اعتراض سال نامید. که موجب شد تا 10 درصد صندوق های رای با حضور کاندیداهای معترض بازشماری شود و در نهایت در زمان قانونی صحت انتخابات اعلام شد.

**شگفتی ساز سال
تیم فوتبال صبای قم که سال 96 را با امید برای ماندن در لیگ برتر فوتبال با کسب امتیاز از بازی های آخر فصل آغاز کرده بود، نه تنها در این سال به لیگ دسته 1 سقوط کرد بلکه با قطعی کردن سقوط خود به لیگ دسته 2 در پایان سال، سریعترین سیر نزولی را نیز به اسم خود ثبت کرد تا شگفتی ساز سال شود.
صبای قم با تغییر هشت سرمربی در کمتر از 9 ماه رکورد جدید را به نام خود در لیگ دسته یک به ثبت رساند، رکوردی که مانع کسب نتایج ضعیف این تیم نشد.
اما ثبت رکورد حذف سه تیم لیگ برتری و باسابقه کشور تنها دریک سال، موجب شده تا به حق مسئولان و متولیان ورزشی قم را به توان شگفتی سازان واقعی سال 96 دانست. حذف تیم فوتبال صبای قم، حذف تیم فوتبال جوانان صبای قم و حذف تیم فوتسال هیات فوتبال قم از لیگ های برتر فوتبال و فوتسال کشور آن هم تنها در یک فصل، رکوردی است که به نظر می رسد باید اقدام عاجلی در عرصه ورزش دراین استان صورت گیرد.

** افتتاحیه های سال
سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، سالی که همراه با ثمر دادن برخی از پروژه های اقتصاد مقاومتی و بهره برداری از طرح ها و پروژه های اقتصادی، عمرانی، زیرساختی، صنعتی، کشاورزی و بهداشتی بود.
بهره برداری از 350 طرح در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی با رقم 9 هزار و 430 میلیارد ریالی، بهره بردرای از 123 طرح کشاورزی در سال جاری با ایجاد 636 اشتغال زایی ، بهره برداری از 204 طرح آموزشی، عمرانی، زیرساختی، کشاورزی و خدماتی با اعتبار چهار هزار و 510 میلیارد ریال شامل 128 طرح زیربنایی با اعتبار 2 هزار و 832 میلیارد ریال، 54 طرح کشاورزی با اعتبار 576 میلیارد ریال، هفت طرح صنعتی با اعتبار 603 میلیارد ریال و 16 طرح خدماتی با اعتبار 499 میلیارد ریال ازجمله اقدامات مسئولان در راستای رونق تولید و اشتغال بود.
بهره برداری از نخستین نیروگاه برق آبی با توان 3 مگاوات بر خط انتقال آب، نیروگاه خورشیدی، آبخیزداری و مهار سیلاب، نوسازی و بهره برداری از 4 باب مدرسه، توسعه شبکه فاضلاب، واگذاری یک هزار و 112 واحد مسکن مهر، بهسازی راه های روستایی و آسفالت برخی محورهای مواصلاتی قم، بازسازی نهرها و قنات ها، توسعه باغ های پسته، سه طرح صنعتی تولیدی، توسعه گیاهان دارویی و بهره برداری از آب اتصال سه روستای بخش کهک قم به آب سرشاخه های دز از دیگر طرح هایی است که به بهره برداری رسید.
بهره برداری از 6 طرح راه آهن قم با اعتبار 145 میلیارد ریال، بهره برداری از 104 طرح در بخش عمرانی و زیربنایی با اعتبار 1600 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای 308 تن، بهره برداری از 12 طرح بهداشت و درمان با اعتبار 600میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 420 تن، بهره برداری از چهار طرح های گازرسانی در این استان با اعتبار 53 میلیارد و 500 میلیون ریال، افتتاح دبستان شهدای قمرود با مساحت یک هزار و 205 مترمربع و زیربنای 698 مترمربع شامل 6 کلاس درس، افتتاح «نخستین سلامتکده و دانشکده طب ایرانی توسط خیرساز، افتتاح یک هزار و 105 واحد مسکن مهر بخشی از طرح های به ثمر رسیده سال 96 بود.
افتتاح طرح آبرسانی به 10 روستای بالادست شهر کهک، راه اندازی بخش دیالیز ویژه نوزادان در بیمارستان حضرت معصومه(س) قم با اعتبار 2 میلیارد و 600 میلیون ریال، بهره برداری از بخش های LDR ، NICU ، نوزادان و روانپزشکی بیمارستان فرقانی قم، بهره برداری از تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم با هزینه 550 میلیارد ریال، افتتاح ساختمان جدید مرکز کاهش آسیب معتادان ویژه بانوان در قم، گشایش اولین مرکز آزمون هیدرواستاتیک مخازن CNG در استان قم،آغاز به کار خدمات پست لجستیک در قم، آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به 15 روستای دهستان های قاهان قم از جمله دیگر افتتاح های سال 96 بود.
همچنین سه طرح ورزشی شامل سالن ورزش پهلوانی و زورخانه ای پوریای ولی با اعتبار 13 میلیارد ریال، مجموعه ورزشی مدافع حرم درشهرک پردیسان ویژه ورزش های ساحلی2 میلیارد و 600 میلیون ریال و و سالن ورزشی صبا با اعتبار 4 میلیارد و 600 میلیون ریال در سال 96 افتتاح شد.

** تعاملات بین المللی سال
وجود مکان های مقدسی مانند حرم حضرت معصومه(س)، حوزه علمیه بزرگ قم و تحصیل 100 هزار طلبه از 120 کشور جهان، حضور مراجع عظام تقلید شیعه و نیز فعالیت موسسه ها مهم قرآنی و فرهنگی بخشی از جایگاه ویژه قم در حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در کشور و جهان اسلام بوده و از طرفی موقعیت ممتاز جغرافیایی و ظرفیت های اقتصادی موجب شده تا همواره این استان شاهد حضور شخصیت های بین المللی و همچنین تعاملات بین المللی است.
حضور فرانسوا سنمو سفیر فرانسه در ایران، عبدالقادر بلوچ وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان، 'سردار ایاز صادق' رئیس مجلس ملی پاکستان، قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق، راجح صابر عبودالموسوی سفیر عراق در ایران، محمد محقق معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان، فیض محمد عثمانی وزیرحج و اوقاف افغانستان، 'عماد الشکیلی' مدیرکل دفتر سلطنت عمان، عبدالناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران، شیخ احمد حسون و شیخ احمد بدرالدین حسون، 2 مفتی کشور سوریه، اشتفان شولتز سفیر اتریش و نیز اعضای کنگره نین شیای چین برخی از شخصیت های بین المللی بودند که با سفر به این استان راه های گسترش تعامل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با قم را بررسی کردند.

** گره کور سال
2 پروژه مونوریل و فرودگاه قم که سال ها از زمان وعده بهره برداری آنها می گذرد سال 96 نیز تنها با تاکید مسئولان برای رفع موانع این 2 پروژه سپری شد.
سال 96 که با تاکید علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف مونوریل و فرودگاه قم آغاز شد و با گذشته حدود 11 ماه با تاکید استاندار بر حل این 2 پروژه در حال سپری کردن روزهای پایانی است.
در حالی که مسئولان استان همچنان مشغول تاکید بر حل مشکل این 2 پروژه هستند مردم و سرمایه گذاران فرودگاه قم از تحقق نشدن تاکیدات و وعده های مسئولان معترض هستند.

انتصابات و انتخابات سال
انتصاب امیر سرلشکر سید عبدالکریم موسوی از فرزندان دلاور قم به فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی توسط فرمانده کل قوا، ابقای علی لاریجانی نماینده مردم قم در مجلس به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی ، ابقای آیت الله یزدی در سمت ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ابقای محمدرضا سقائیان نژاد با رای مثبت قاطع 13 عضو شورای شهر قم برای شهرداری این شهر، انتخاب عبدالله جلالی به عنوان رئیس شورای شهر قم، انتخاب آتش زر به عنوان رئیس شورای استان قم از جمله تغییر مدیران و مقامات قمی است.

محرومیت زدایی های سال
احداث و واگذاری 738 واحد مسکونی و واگذاری 382 قطعه زمین به روستاییان، اعطای 200 میلیون ریال وام مسکن با سود پنج درصد برای نوسازی و بهسازی خانه های فرسوده روستایی به 800 واحد روستایی، راه اندازی نخستین نیروگاه خورشیدی پنج کیلووات قم برنامه ریزی احداث 100 پنل خورشیدی در منزل مددجویان کمیته امداد، هفت برابر شدن اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده دهیاری ها، تعریف 300 پروژه در روستاهای بخش مرکزی با اعتبار 68 میلیارد ریال در روستاهای بخش مرکزی قم، تجهیز 4 خانه ورزشی، ساخت 2 سالن چند منظوره، بهره برداری از سه زمین ورزشی روباز و یک زمین چمن مصنوعی، افتتاح خانه بهداشت روستای مبارک آباد با اعتبار 2 میلیارد و 100 میلیون ریال در زمینی به مساحت 300 متر مربع و زیربنای 130 متر، تصویب 12 طرح با تسهیلات 148 میلیارد ریال و اشتغالزایی 191 تن از روستاییان در کارگروه اشتغال استان، توانمندسازی 1300 خانواده نیازمند قمی زیر پوشش کمیته امداد، واگذاری 150 واحد مسکونی به نیازمندان قمی از جمله اقدام های محرومیت زدایی استان قم در سال 96 است.

** هشدار جدی سال
افزایش 50 برابری تعداد روزهای غبار آلود در قم طی مدت 30 سال از سال 65 تا 95 به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست قم، زنگ های خطر را در قم و هسته مرکزی کشور و 25 درصد جمعیت کشور به صدا درآورده است. غبارهای نمکی که به واسطه احداث 60 سد بر روی منابع ورودی دریاچه نمک قم و خشک شدن این دریاچه که به تنهایی 200 هزار هکتار وسعت دارد، حالا نه تنها قم بلکه استان های البرز، تهران،، سمنان، اصفهان، مرکزی و همدان را نیز تهدید می کند.
اما خشک شدن و بیابان زایی در قم تنها به دریاچه نمک محدود نمی شود بلکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری قم در حال حاضر از 960 هزار هکتار اراضی انفال و دولتی قم، 176 هزار هکتار از اراضی قم به بیابان تبدیل شده است و 400 هزار هکتار از اراضی دیگر نیز در حال تبدیل شدن به بیابان است و این به جز 105 هزار هکتار از زمین های بیابانی این استان است که هم اکنون به عنوان مهمترین کانون های تولید ریزگرد در قم محسوب می شود.
اگر هشدار های کاهش سالانه یک متری سطح آب سفره های زیر زمینی قم توسط معاون شرکت آب منطقه ای قم را در کنار امتداد 10 سال خشکسالی در قم توسط مدیرکل هواشناسی قم قرار دهیم می بینیم که هشدار کم آبی و خشکسالی و عواقب ناشی از آن مانند گرد و غبار در قم و هسته مرکزی کشور بسیار جدی است


** تلخ ترین حادثه سال
در سالی که حوادث ترافیکی جان 124 تن در قم را گرفت ، مرگ مغزی محمد طاها 6 ساله در حین شنا در یکی از استخرهای شهر قم، جان باختن 2 کودک هفت و 11 ساله بر اثر غرق شدگی، مرگ 4 عضو یک خانواده بر اثر خواب آلودگی راننده کشنده هوو و یا جان باختن پیرمرد 93 ساله بر اثر سوختگی ناشی از انفجار ناشی از نشت گاز در روستای حیدرآباد شهر جعفریه قم از جمله حوادث تلخ سال 96 می توان دانست اما انفجاز ناشی از نشست گاز در یکی از 500 خانه مسافر شهر قم را می توان تلخ ترین حادثه قم در سال 96 دانست، حادثه ای که 6 نفر کشته و 13 نفر مصدوم برجای گذاشت که بیشتر کشته ها و زخمی ها زائران عراقی بودند، استاندار، فرماندار قم را مسئول رسیدگی به این حادثه تعیین کرد و موجب شد تا سفیر عراق در ایران نیز برای پیگیری حال مصدومان راهی قم شود.

** فقدان سال
قم در سال 96 شاهد فقدان علمای بزرگی بود، علمایی که عمر خود را وقف اسلام و انقلاب کرده بودند و سالها مجاهدت در جوار رحمت الهی آرام گرفتند.
ارتحال آیت الله محی الدین حائری شیرازی، امام جمعه سابق شیراز و نماینده اسبق استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، ارتحال آیت الله سید محمدرضا غروی از اساتید پیشکسوت حوزه علمیه تهران و قم ، ارتحال آیت الله صابری همدانی از مبارزان دوران انقلاب اسلامی و نماینده مردم همدان در دوره های دوم و سوم مجلس خبرگان رهبری ،ارتحال آیت الله حسین راستی کاشانی از مبارزان نهضت حضرت امام راحل و اعضای برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ارتحال آیت‌الله نصرالله شاه ‌آبادی، عضو مجلس خبرگان رهبری از جمله شخصیت هایی بودند که به لقاء الله پیوستند.

** میزبانی سال
مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان جام یادگار امام راحل که از دهه 80 به صورت منظم در قم برگزار می شد ولی از سال 1390 تا امسال به خاطر نبود امکانات میزبانی آن به تهران منتقل شده بود پس از پنج سال بار دیگر در این استان برگزار شد و تیم هایی از 14 کشور جهان و پنج تیم از جمهوری اسلامی ایران در سالن دو هزار نفری شهید حیدریان قم به رقابت با هم پرداختند.
در این مسابقات تیم ایران عنوان قهرمانی، تیم آذربایجان عنوان نائب قهرمانی و تیم های ترکیه و ارمنستان نیز به ترتیب مقام های سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند.
همچنین در سال 96، استان قم پس از 23 سال میزبانی مسابقات ورزشی دانش آموزان کشور را به عهده داشت.
رقابت 150کشتی گیر کشور در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی بزرگسالان ایران گروه'ب' در قالب 10 تیم از 10 استان کشور و نیز میزبانی قم از برگزاری مسابقات پینگ پنگ کشور با حضور 156 ورزشکار از 28 استان از جمله دیگر رویدادهای ورزشی سال 96 بود.

** جشن واقعی سال
تزریق پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید و فعال شدن بیش از 100 واحدهای تولیدی راکد رقم با ایجاد یکهزار و 63 تن فرصت شغلی موجب رقم زدن جشن واقعی تولید و اشتغال در استان شده به طوری که جشن دستیابی به تولید 30 هزار تنی کارخانه فولاد غرب آسیا در قم با حضور وزیر صنعت،معدن و تجارت را می توان نمونه این تحول اقتصادی در استان دانست که در پی آن واحد در حال تعطیلی فولاد غرب آسیا با حمایت های دولت تدبیر و امید روزانه در حال ثبت رکوردهای جدید میزان تولید انواع فولاد است.

**اقدام قضایی سال
دادستان عمومی و انقلاب قم به استناد قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با مواد مخدر، مهرماه 96، استفاده از دخانیات و قلیان در قهوه خانه و سفره خانه ها، رستوران ها و کافی شاپ ها، هتل ها و مسافرخانه ها، بوستان ها و پارک ها و همه اماکن عمومی دیگر در این استان را ممنوع اعلام کرد، تصمیمی که با استقبال مردم قم مواجه و حتی موجب شد تا نمازگزاران جمعه از دادستان بابت این اقدام تقدیر کنند.
7404/ 6133/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com