کد خبر ۵۷۲۰۲ انتشار : ۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۴

خلفای هم‌عصر امام هادی(ع) در تاریخ چگونه معرفی شده‌اند؟ + فیلم

حجت‌الاسلام حسینی قمی به نحوه معرفی خلفای هم‌عصر امام هادی(ع) در طول تاریخ پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی سخنران و کارشناس دینی با اشاره به «معتصم عباسی» به عنوان یکی از خلفای دوران امام هادی (ع) اظهار کرد: دوران امامت امام هادی(ع) با خلیفه‌ای همزمان است که وقتی امروز می‌خواهند او را معرفی کنند، چنین می‌گویند: «کان عریاً من العلم خالیاً عنه؛ هیچ بهره‌ای از علم و دانش نداشت».

وی افزود: تعبیر دومی که در معرفی «معتصم عباسی» ذکر شده، «إذا أغضب لا یبالی من قتل» است و این یعنی وقتی عصبی و خشمگین می‌شد، برایش مهم نبود چه کسی را به قتل می‌رساند. چنین افرادی را خلیفه رسول‌الله (ص) معرفی کرده‌اند، او همان کسی است که امام جواد (ع) را به شهادت رسانده و ادامه دوران خلافتش معاصر با دوران حیات و امامت امام هادی (ع) شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی با اشاره به اقدامات «معتصم عباسی» گفت: هیچ یک از خلفای عباسی به اندازه او لشگرکشی، فتوحات و کشورگشایی نداشته، همین آدم در اوج فتوحات خود با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد و قبل از مرگ آیه 44 سوره انعام خواند، «حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ».

وی یادآور شد: خیلی خوب است که حرف خوب بزنیم، اما حیف که گاهی اوقات این حرف خوب را دیر می‌زنیم، این آیه به زبان معتصم عباسی جاری شد، اما ای کاش زودتر این اتفاق می‌افتاد و دست به قتل امام معصوم (ع) نمی‌زد.

* ادامه سخنان حجت‌الاسلام حسینی قمی را در فیلم زیر می‌توانید ببینید:

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com