کد خبر ۵۷۳۰۵ انتشار : ۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۴
معرفی جاذبه های گردشگری استان قم

مسجد جامع قم

مسجد جامع قم، مسجدی که توسط وزیر سلطان مسعود سلجوقی احداث شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری برنا از قم، مسجد جامع قم در محله مسجد جامع، در خیابان آذر و نزدیک دروازه ری واقع شده است درباره بانی اولیه  مسجد جامع قم اختلاف نظر وجود دارد. در منابع، ابوالصدیم حسین‌بن علی آدم اشعری و سلطان طغرل دوم و کمال ثابت قمی، وزیر سلطان مسعود سلجوقی، به عنوان بانی اولیه مسجد معرفی شده‌اند.

بانی قسمت‌‌هایی از بنای فعلی مسجد فتحعلی‌ شاه قاجار و حسین‌خان نظام‌الدوله بوده‌اند. برای ساخت این مسجد عظیم با وسعت 6000 متر مربع حتی یک شاخه آهن به کار نرفته و با گذشت سالیان سال از ساخت آن همچنان پابرجا و استوار مانده است.

 

مسجد جامع قم

قدیمی‌ترین کتیبه بنا به تاریخ ۵۲۹ ه.ق. است. بر کتیبه ‌ایوان جنوبی نیز، تاریخ ۱۲۴۶ه.ق. ثبت شده است. کتیبه‌‌های محراب گنبدخانه و ‌ایوان شمالی به ترتیب به تاریخ ۱۲۴۶ ه.ق. و ۱۲۴۸ ه.ق است و سردر گوشه جنوب غربی مسجد به تاریخ ۱۳۸۱ ه.ش است.

ایوان شمالی و شبستان‌‌های شمالی و شرقی در دوره فتحعلی‌ شاه قاجار ساخته شده‌اند. در ‌این دوره، ایوان جنوبی و گنبدخانه نیز مرمت شده است. شبستان جبهه غربی و زیرزمین آن از آثار دوره ناصرالدین شاه قاجار است در کتیبه‌‌های مسجد جامع قم  نام خطاطان شیخ محمدحسن قمی، محمدرضا شریف قمی، و شیخ عباس مصباح‌زاده دیده می‌شود.

شاخص تعیین وقت نماز از امکانات جالب توجه مسجد، شاخص سنگی است که به وسیله آن می توان زمان نماز ظهر را تعیین کرد.

 

مسجد جامع قم

 

مسجد جامع قم

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com