کد خبر ۵۷۳۰۶ انتشار : ۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۱

معرفی مکان های گردشگری، رفاهی و تاریخی استان قم

استان قم دارای مکان های گردشگری مذهبی و تاریخی بیشماری است که به دلیل عدم معرفی مناسب این مکان ها و نبود امکانات رفاهی، کمتر مسافری از آن ها اطلاع دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، استان قم در گذشته به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه ابریشم دارای اهمیت ارتباطی فراوانی بوده است و اما امروز هم این شهر در شاهراه مواصلاتی و حمل و نقل ایران واقع شده و از سویی دیگر رابط بین استان‌های صنعتی ایران با تهران و همچنین رابط استان‌ها و شهرهای جنوبی ایران با  نقاط شمالی است و در واقع این استان شاهراه 17 استان می باشد.

از طرفی وجود اماکن مذهبی همچون حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در این استان بر اهمیت آن بیش از پیش افزوده است و همین موضوع باعث شده است که مورد توجه مسافران از نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای مسلمان دیگر واقع شود.

از همین رو سالانه 20میلیون مسافردر طول تعطیلات یکسال به استان جهت زیارت از دو مکان مقدس در قم سفر می کنند البته باید این را هم گفت که استان قم دارای بیش از 317 مورد مکان تاریخی مذهبی ثبت شده می باشد که می توان از پتانسیل و جایگاه ویژه این اماکن استفاده بیشتری کرد.

با توجه به اینکه بیشتر خانواده هایی که به استان قم سفر می کنند جهت زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران می باشد اما استان قم از نظر جاذبه های غیر مذهبی در داخل شهر و خارج شهر بهرمند می باشد که عدم معرفی آنها موجب شده است که حتی اهالی استان هم از آنها بی اطلاع باشند.

در استان قم از جنگل سرسبز، دریای نیلگون، کوهستان برفی و رودخانه خروشان خبری نیست اما همین استان کویری بناهای تاریخی دارد که میتوان با معرفی مناسب و دقیق آنها به مسافران  به عنوان مکان های گردشگری استفاده کرد.

این در حالی است که استان قم علاوه بر اماکن مذهبی دارای برخی اماکن تاریخی و دیدنی که می توان گردشگر بخود جذب کند را می باشد از همین رو می توان به بازار قم که در مرکز شهر قرار دارد و همیشه از آن بوی عطر و سوهان به مشام می رسد اشاره کرد که زائران را بسوی خود می خواند.

بنابراین اکر بخواهیم از داخل استان خارج شویم باید به اماکن دیگری همچون شهر کهک اشاره کنیم که در این شهر با آب و هوای مناسب خانه ملاصدرا و امامزاده زینب خاتون را در خود جای داده است همچنین اگر به غارها اشاره کنیم می توانیم به غار کهک و غار وشنوه اشاره کرد که از جاذبه های دیدنی استان می باشد.

از دهستان هایی که از سرسبزی و آب و هوای خوبی در اطراف قم برخوردار می باشند می توان به دهستان قاهان در خلجستان، دهستان فردو به عنوان تنها روستایی که بیشترین شهید را در کشور تقدیم انقلاب کرده است و دهستان نویس اشاره کرد.

علاوه بر این از دیگر جاذبه های دیدنی استان می توان به دریاچه حوضه سلطان و دره ریواس با وسعتی معادل ۳۱ هزار و ۷۳۵ هکتار در جنوب غربی و پنجاه کیلومتری شهرستان قم واقع شده است ، اشاره کرد.

اگر مسافران به دنبال یک استراحت کوتاه در یک مکان نسبتا سرسبز و خوش آب و هوا هستند، پلنگ‌دره(دره ریواس) انتخاب خوبی است مخصوصا که در این منطقه گونه‌های جانوری فراوانی دیده می‌شود و از این نظر هم کاوش در آن جذاب است.

با این وجود نکته ای که بسیار اهمیت دارد نحوه و نوع معرفی این جاذبه های دیدنی به مسافران و همچنین وجود امکانات در آن محل ها برای راحتی مسافران و گردشگران می باشد.

بنابراین باید مسئولان مربوطه در این خصوص برنامه ریزی انجام دهند تا بتوانند این مکان ها را به گردشگران معرفی کنند و برای آنها امکانات رفاهی مناسبی در نظر بگیرند و همچنین در این مکان ها می توانند اشتغال زایی صورت گیرد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com