کد خبر ۵۷۴۹۳ انتشار : ۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۸

قم در سالروز ولادت جواد الائمه(ع) غرق در نور و سرور است

قم - ایرنا - شهر مقدس قم در سالروز میلاد خجسته نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت جواد الائمه(ع) غرق در نور و سرور است و خیل گسترده زائران در کنار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) مشغول جشن و سرور و شادمانی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، همزمان با فرا رسیدن روز دهم ماه رجب، سالروز ولادت با سعادت امام محمد تقی(ع)، شهر مقدس قم یکپارچه غرق در نور و شادمانی شد.
قم در شب میلاد امام محمد تقی(ع) حال و هوای ویژه ای به خود گرفته بود و مراسم جشن و سرور در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرک امامزادگان، مساجد و دیگر اماکن متبرکه با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد.
حرم مطهر حضرت معصومه(س) از ساعات ابتدایی شب گذشته و صبح امروز پذیرای هزاران تن از زائران و مجاوران است که به منظور عرض تبریک میلاد خجسته امام محمد تقی(ع) به محضر مبارک حضرت معصومه(س) وارد این مکان مقدس شده اند.
مسجد مقدس جمکران نیز در این شب میزبان هزاران تن از نمازگزاران و زائران شهر قم بود که پس از اقامه نماز مغرب و عشاء این جشن ولادت را به ساحت مقدس امام زمان(عج) تبریک عرض کردند.
همچنین به همین مناسبت شب گذشته و امروز آیین های مختلف جشن میلاد با حضور هزاران دلداده اهل بیت(ع) در دفاتر و بیوت مراجع تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برپا شد.
بسیاری از شهروندان قمی به همراه زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با در دست داشتن نقل و شیرینی و تقسیم آن، ولادت با سعادت امام محمد تقی(ع) را به یکدیگر تبریک و تهنیت گفته و برای جامعه اسلامی آرزوی خیر و برکت می کنند.
ابوجعفر، محمد بن علی الجواد التقی نهمین امام شیعیان، کنیه اش ابوجعفر ثانی است که در دهم رجب سال 195 هجری قمری در خانه علی بن موسی الرضا(ع) پیشوای هشتم شیعیان در مدینه، دیده به جهان گشود.
ایشان در حدود هشت سالگی به درجه امامت رسید و با 2 خلیفه عباسی از جمله مامون و معتصم معاصر بوده است، پیشوای نهم شیعیان در مجموع دوران 17 ساله امامت خود را به تبلیغ دین اسلام و آموزه های دینی از طریق نصب وکلا و نمایندگان، مناظرات و پاسخگویی به شبهات و تربیت شاگردان پرداخت.
مامون خلیفه عباسی که از نفوذ باطنی امامان معصوم(ع) در بین مردم هراس داشت سعی کرد ابن الرضا(ع) را تحت مراقبت خاص خویش قرار دهد که یکی از حیله های وی برای این کار ازدواج دخترش با امام بود. از این رو دختر خویش ام الفضل را به ازدواج حضرت امام جواد(ع) درآورد تا مراقبی دائمی و از درون خانه، بر امام گمارده باشد.
در سیره زندگانی پیشوای نهم عبادت های پیوسته امام و نیایش های شبانه آن حضرت مشهور بود. اظهار نیازمندی به درگاه ایزد متعال خصوصیت ویژه همه امامان و از جمله امام جواد(ع) بود، دعاهای فراوانی از امام جواد از جمله دعای ایشان در طلب توبه، طلب خیر و طلب روزی در کتب ادعیه نقل شده است.
امام نهم آنچه را که در گفتار به مردم بیان می کرد در رفتار و سیره عملی خویش در معرض بروز قرار می داد به طوری که ایشان در مقابل مصائب و گرفتاری های روزگار به شدت شکیبا و بردبار بود.
پیشوای نهم شیعیان سرانجام در سال ٢٢٠ هجری قمری به دستور معتصم عباسی در حالی که بیش از 25 سال نداشت به شهادت رسید و بارگاه ملکوتی ایشان در شهر کاظمین و در کنار جدش امام موسی کاظم(ع) است.
1175 /

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com