کد خبر ۵۷۷۵۳ انتشار : ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۱

آداب سیزده بدر در استان قم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، سیزده بدر یا همان روز طبیعت از جمله روزهایی است که حکایت های فراوانی درباره آن گفته شده و هر کدام از شهرها و روستاهای ایران آیین های سنتی خاصی در این روز دارند.
از قدیم الایام به یاد داریم که فلسفه سیزده بدر اینگونه بوده است که ایرانیان پس از 12 روز جشن سال جدید، روز سیزدهم را به دامن طبیعت می روند و شادی می کنند و به این صورت نوروز را به پایان می رسانند.
با توجه به این که قم دارای ابعاد دینی، مذهبی و فرهنگی فراوانی است، شاید تصور شود مردم این شهر آیین هایی مانند سیزده بدر را در فرهنگ خود ندارند و یا آن را کم اهمیت می شمارند.
اما قمی ها نیز همانند سایر هموطنان برای داشتن لحظاتی سرشار از شادی و سرزندگی به دامان طبیعت پناه می برند و لحظه هایی ماندگار را برای خود و خانواده به یادگار می گذارند.
از سوی دیگر آیین سیزده بدر جایگاه ویژه ای میان باورها و سنت های قمی ها دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت و بر زیبایی های هنرمندانه طبیعت که در این روز نمودار می شود، چشم بست.
بنابراین در روز سیزده بدر، طبیعت میزبان مردم این سرزمین می شود تا لحظه های شادی بخشی را برای آنان رقم بزند و مردم نیز همانند گذشتگان خود سعی می کنند در کنار تفریح و گشت و گذار در این روز، در حفظ محیط زیست کوشا باشند.
مردم قم مانند سایر مردمان و اقوام ایرانی در این روز به صورت گروهی و یکپارچه به کنار آب و نواحی سر سبز و متنوع اطراف شهر رفته و تا نزدیک غروب در آنجا می مانند.
برخی از شهروندان نیز حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و یا بقاع متبرک امامزادگان اطراف شهر را برای گذراندن اوقات خود در این روز انتخاب می کنند تا در کنار تفریح به زیارت نیز بپردازند.
نگاه خرافی به 13 بدر طی سال های اخیر و با فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ انس با طبیعت، دگرگون شده است و شهر قم در روز طبیعت همچنان پویا و سرزنده است.
این روز آیین های ویژه ای دارد از جمله این که در گذشته های نه چندان دور در روز سیزده بدر در قم، عده ای هفت عدد سنگ را به داخل آب می انداختند به این نیت که درد و بلای آن سال را به آب بدهند.
در روز طبیعت قمی ها آجیل و شیرینی های باقی مانده در سفره نوروزی را به فضای سبز می برند و ضمن استفاده از آن، معمولا برای ناهار آش می پزند و رسم این چنین است که چند خانواده با هم بر سر یک سفره بزرگ غذا می خورند.
عصر هنگام نیز کاهو با سکنجبین می خورند و سبزه نوروز را در آب می اندازند و آرزو می کنند که سالی پربرکت و شاد داشته باشند.
بازی هایی از جمله شطرنج، هفت سنگ، والیبال و بدمینتون میان کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی میان سالان این استان مرسوم است.
از رسم هایی که میان مردم ایران و قمی ها رواج دارد گره زدن سبزه است، دختران و پسران دم بخت در این روز سبزه ها را به هم گره می زنند و آرزو می کنند تا در سال جدید به خانه بخت بروند و تشکیل خانواده دهند.
البته امروزه برخی بزرگترها نیز سبزه را به نشانه دور کردن مشکلات از زندگی خود و اطرافیان گره می زنند و باور دارند زمانی که این گره باز شود، مشکلاتشان نیز حل می شود.
از بهترین رسم های این روز می توان به دعا برای باران اشاره کرد، دعا برای بیشتر شدن و به موقع بودن باران در سال جدید که این رسم بیشتر در گذشته مرسوم بوده و با گذشت زمان از میان رفته است.
استان قم با وسعتی بیش از 11 هزار کیلومترمربع و جمعیت حدود یک میلیون و 250 هزار تن از سمت شمال با جلگه های ورامین، شهر ری و ساوه، از جنوب با شهرهای محلات و دلیجان از شرق با کاشان و کویر نمک و از غرب با شهرهای آشتیان و تفرش هم مرز و دارای پنج بخش، 10 دهستان و 363 آبادی است.
طبیعت بکر مناطق 12 گانه نمونه گردشگری قم واقع در دل کویر این استان که با جاذبه های فرهنگی، مذهبی و طبیعی هر گردشگری را به خود جلب می کند؛ جمکران، خلجستان(نایه)، دیرگچین، دستجرد، طرلاب، کریمه(سایت عوارضی)، دره قاهان، پلنگ دره، روستای کرمجکان، بخش کهک، حوض سلطان و طایقان از جمله 12 منطقه نمونه گردشگری استان قم می باشد که آماده حضور شهروندان در روز طبیعت است.
در این مکان های گردشگری نه تنها طبیعت و کویر دست نخورده، بلکه بناهای تاریخی از دوران های گذشته با معماری های اسلامی و ایرانی نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خویش جلب کرده است.
همچنین این استان 350 اثر تاریخی جمله از جمله تپه قلی درویش، مقابر باغ گنبد سبز، خانه ملاصدرا، مسجد جامع، کاروانسرای دیرگچین، خانه تاریخی زند، تیمچه بازار، موزه مردم شناسی، خانه امام راحل، گنجینه آثار مراجع تقلید و غیره دارد.
/2085/ 1175
انتهای پیام
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com