کد خبر ۵۷۷۷۸ انتشار : ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۳

قم|آیت‌الله مکارم شیرازی: استفاده از کالاهای داخلی نیازمند حل مشکلات آن است

مرجع تقلید شیعیان گفت: یکی از مشکلات برای مسائل گرانی و وابستگی به خارج همین فضاهای مجازی است، که معاملات را به فضاهای مجازی سوق داده و وابسته می‌کنند، باید روی تمام عوامل اندیشیده شود و مشکل استفاده از کالای داخلی برای همیشه حل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با نقل حدیثی اخلاقی از پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: بر اساس این حدیث، خداوند رحمت کند بنده‌ای را که سخت‌گیر نبوده و آسان‌گیر باشد.

وی با بیان اینکه مسئله آسان‌گیری در زندگی یک اصل اساسی اجتماعی است، افزود: بسیاری از مسائل اجتماعی به دلیل سخت‌گیری در این مسائل است، سخت‌گیری‌ها مایه بدبینی‌ها، عداوت‌ها، نزاع‌ها و کشمکش‌ها و آسان‌گیری‌ها سبب محبت در جامعه است.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه اصل در اسلام بر آسان‌گیری است، گفت: احکام و قوانین اسلام بر اساس آسان‌گیری است، و از اینجا می‌توان فهمید اسلام بر آسان‌گیری تأکید دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی ابراز کرد: اگر به جزئیات اهمیت دهیم معنایش این است که همیشه وابسته به خارج باشیم اما اگر سخت نگرفته و آسان‌گیر باشیم سبب می‌شود که از تولیدات داخلی حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی مانند حلقه‌های زنجیر به‌هم‌پیوسته‌اند، تصریح کرد: یک‌راه این است که فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم اجناس داخلی را استفاده کنند، رفتن به سراغ اجناس خارجی وابستگی به خارج بیشتر شده و تولیدات داخلی شکست می‌خورد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه کیفیت عامل مهم حمایت از کالای ایرانی است، ادامه داد: بالا بردن کیفیت‌ها دلیل استفاده از کالای داخلی است اینکه مردم از برنج داخلی استفاده می‌کنند دلیلش بالا بودن کیفیت این کالا است.

آیت‌الله مکارم شیرازی گرانی اجناس را عامل دوم عدم استقبال مردم از کالای ایرانی بیان و تصریح کرد: چرا قیمت کالای داخلی بالا است برای این است که کارخانه و کسی که صاحب کارخانه است وام از بانک گرفته و با سود بالا باید پول را بازپرداخت کند و کارخانه‌دار نیز مجبور به بالا بردن قیمت کالای خود می‌کند.

وی عامل دیگر را گران بودن کارگر بیان کرد و گفت: دلال‌ها از تولیدکنندگان کالا را می‌خرند و دو سه برابر می‌فروشند، کارگر نیز مواد غذایی و کرایه‌خانه‌اش گران است، این‌ها همه عوامل به‌هم‌پیوسته‌ای هستند که سبب می‌شود تا از خرید کالای ایرانی استقبال نشود، عامل مهم دیگر قاچاق است اخیراً شنیده‌ایم که قاچاق وارونه می‌کنند که باید جلوی آن گرفته شود اینکه جنس چینی بخریم و بنام جنس ایرانی بفروشیم کار غلطی است که انجام می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: این عوامل حلقه‌های به‌هم‌پیوسته است خرید کالا از خارج به‌ناچار باید ارز خارجی بخریم و ارز خارجی گران می‌شود، و در اینجاست که هم خرید و هم فروش کالا را خارجی‌ها تعیین می‌کند و مشکلاتی ایجاد می‌شود که وابستگی به دنبال دارد به‌هرحال اندیشمندان باید بنشینند و حلقه‌های زنجیر را یک‌به‌یک بررسی کرده و عوامل مختلف را ببینند، فرهنگ‌سازی خوب است اما به‌تنهایی حل مشکل نمی‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: یکی از مشکلات برای مسائل گرانی و وابستگی به خارج همین فضاهای مجازی است، که معاملات را به فضاهای مجازی سوق داده و وابسته می‌کنند، باید بر روی تمام عوامل اندیشیده شود و مشکل استفاده از کالای داخلی برای همیشه حل شود.

وی با تأکید بر آینده‌نگری در حل مسائل جامعه خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند کمک کرده و نزولات آسمانی بیشتر شود و مردم نیز بر روی استفاده از کالای داخلی تأکید کنند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com