کد خبر ۵۷۸۲۰ انتشار : ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۱
آیت‌الله مکارم شیرازی:

تحقق «حمایت از کالای ایرانی» نیازمند عزم جدی مردم و مسئولان است

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی برای عدم وابستگی به خارج گفت: وقتی وابسته به خارج شویم مشکلات جدی ایجاد شده و کل نظام اقتصادی گرفتار می‌شود.




این مرجع تقلید در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با‌ اشاره به نامگذاری سال 97 به حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب و با بیان اینکه آسان‌گیری در زندگی یک اصل اساسی اجتماعی است، گفت: اگر افراد جامعه آسان‌گیر باشند در صورتی که تفاوت مختصری بین کالای ایرانی و خارجی وجود داشته باشد، می‌توانند از تولیدات داخل حمایت کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از رسا، وی افزود: مسائل اجتماعی مانند حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته هستند که باید برای حل همه آنها برنامه‌ریزی کرد. یکی از راه‌های حمایت از تولید داخل این است که فرهنگ‌سازی کنیم مردم از اجناس داخلی استفاده کنند و بدانند که‌اشتغال جوانان و راه‌افتادن کارخانه‌ها وابسته به حمایت از کالای ایرانی است و اگر اجناس خارجی استفاده شود جوانان بیکار، کارخانه‌ها ورشکسته و وابستگی به خارج بیشتر می‌شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی تحقق حمایت از کالای ایرانی را دارای عوامل متعدد دانست و اظهار داشت: یکی از عوامل مهم حمایت، کیفیت است و اجناس داخلی باید از کیفیت لازم برخودار باشند، برای حمایت از تولید ملی به اندازه فرهنگ‌سازی حمایت از جنس داخل باید برای افزایش کیفیت تولیدات فرهنگ‌سازی شود.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: مردم برخی تولیدات مانند برنج ایرانی را بر خارجی ترجیح می‌دهند چون دارای کیفیت است، اگر کیفیت لازم وجود داشته باشد مردم سراغ اجناس دیگر نمی‌روند؛ موضوع دیگر قیمت‌های بالا اجناس داخلی است، وقتی بانک‌ها سود بالا را می‌گیرند کارخانه مجبور به گران‌تر فروختن می‌شوند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه باید برای حل معضلات بانک‌ها و رفع موانع تولید داخلی باید چاره اندیشی جدی کرد، ابراز داشت: وقتی اجاره‌ها و مواد غذایی جامعه گران باشد، کارگر هم مجبور می‌شود که گران‌تر کار کند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی وابسته به خارج شویم مشکلات جدی ایجاد می‌شود و کل نظام اقتصادی گرفتار می‌شود، اندیشمندان باید بنشینند و حلقه‌های زنجیر حمایت از تولید ملی را بررسی کنند، فرهنگ‌سازی خوب است اما به تنهایی حل مشکل نمی‌کند و باید همه عوامل را در نظر گرفت.
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه یکی از مشکلات وابستگی به خارج، فضای مجازی است، افزود: فضای مجازی بیگانه درصدد کشاندن معاملات به عرصه مجازی هستند تا وابستگی بیشتر به خارج ایجاد کنند، امیدواریم که اگر بنای جدی برای حل مشکلات اقتصادی وجود دارد، درباره تمام جوانب اندیشیده شود، نباید تنها به نفع امروز نگاه کرد بلکه باید آینده خود و فرزندان را در نظر بگیریم.
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com