کد خبر ۵۷۸۸۹ انتشار : ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۸

کوتاهی شهرداری و ارشاد قم در برگزاری هفته فرهنگی قم در لبنان

قم نیوز

چندی پیش خبری ناگهان در میان رسانه‌ها پخش شد که حاکی از برگزاری هفته فرهنگی قم در لبنان بود. در ابتدای انتشار این خبر، سوالات متعددی برای اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ در قم و از جمله خبرنگاران قم نیوز پیش آمد که هدف از برگزاری این هفته چیست و چه اتفاقاتی در آن خواهد افتاد، اما هنوز این سوالات پاسخ نگرفته بود که فهرستی از ارگان های شرکت کننده در این هفته فرهنگی و خبر انتخاب یک خبرگزاری غیر مرتبط با قم که فقط دفتر آن در قم قرار دارد، برای پوشش خبری این هفته به این سوالات دامن زد.

قم و نبطیه، از زمینه مشترک فرهنگی تا چشم انداز فعالیت‌های اقتصادی

پس از تلاش بسیار مشخص شد که این هفته فرهنگی در شهر نبطیه واقع در جنوب لبنان برگزار می شود و با همکاری های نهادها و ارگان های مختلفی از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و استانداری قم، شهرداری قم، اداره کل ارشاد قم، برخی موسسات حوزوی و فعالان بخش خصوصی اقتصادی قم، ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی قم به مردم این شهر و بقیه لبنان نشان داده می شود تا فرصت های سرمایه گذاری و تبادل فرهنگی بررسی شوند.

ابتدا قرار بود این هفته فرهنگی در اسفند ماه برگزار شود اما ناتوانی دستگاه های اداری قم در مدیریت امور،‌ سبب به تاخیر افتادن در برگزاری این اتفاق مهم فرهنگی شد. تاریخ جدید این نمایشگاه فرهنگی انتهای فروردین ماه تعیین شده است اما سستی و تنبلی نهادهای اداری قم همچنان برطرف نشده است!

نفس انجام چنین کاری شایسته تقدیر است اما از آنجا که مسوولان قم تجربه برگزاری این فعالیت های بین المللی را کمتر دارند، در جدی گرفتن این کار نیز همان سستی و تنبلی قبلی را از خود نشان داده اند به طوری که ادارات و موسساتی که قبول مسوولیت کرده اند از جمله شهرداری قم،‌ هنوز کار را جدی نگرفته اند.

اداره کل ارشاد قم نیز که شیوه حضور هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه را در این اتفاق مهم فرهنگی پنهان کرده است و مشخص نیست چه کسانی از طرف اداره کل ارشاد و با بودجه دولتی در این تبادل فرهنگی شرکت می کنند.

از سوی دیگر به خلاف دیگر رویدادهای مشابه، پوشش خبری این هفته فرهنگی بدون تحقیق کافی به یک خبرگزاری سپرده شده است که تنها دفتر آن در قم قرار دارد اما اخبار اقتصادی و اخبار خاص قم در آن کمرنگ است و به جای آن به زبان های مختلف از اردو گرفته تا عربی و انگلیسی به انتشار اخبار می پردازد.

همه اصحاب فرهنگ و رسانه قم در این رویداد فرهنگی مشارکت کنند


به نظر می رسد چنین اتفاق فرهنگی ای باید با مشارکت فکری و همکاری همه اصحاب فرهنگ و رسانه در قم صورت پذیرد و از آنجا که انتقال اتفاقات و اخبار این هفته فرهنگی به مردم قم اهمیت زیادی دارد و زبان اکثر مردم قم، فارسی است و بیشتر این مردم مشتری خبرگزاری ها و سایت های خبری قم هستند، تعدادی از خبرنگاران قمی که تجربه کافی در این زمینه دارند به همراه چند عکاس زبردست در این اتفاق فرهنگی حاضر باشند تا مردم قم به درستی در جریان اخبار و اتفاقات قرار گیرند.

شهرداری قم نیز باید هر چه زودتر به تعهدات خود در برگزاری این هفته فرهنگی عمل کند تا غرفه شهرداری در نمایشگاه فرهنگی جزو پر رونق ترین غرفه ها بوده و نظر مردم به فعالیت های فرهنگی این نهاد نیز جلب شود.



شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com