کد خبر ۵۷۹۲۸ انتشار : ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۷
مدیرکل دامپزشکی قم:

قم از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک است

مدیرکل دامپزشکی استان قم انجام اقدام هایی از قبیل نمونه برداری، پایش و مراقبت برای مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر به مدت 26 روز است که موردی از این بیماری در قم مشاهده نشده است‌.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، مهدی رفیعی محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: مطابق قانون اگر استانی به مدت 21 روز هیچ موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را نداشته باشد، پاک محسوب می شود.
وی با اشاره به شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی در یک دوره سه ماهه در سال 96 اظهار داشت: این بیماری از نیمه آذرماه تا نیمه اسفندماه سال گذشته در قم شیوع پیدا کرد و حدود 165 واحد از 620 واحد مرغداری گوشتی و تخم گذار در استان درگیر آن شدند.
وی با اذعان به این که هفت میلیون و 775 هزار قطعه طیور معدوم سازی شد، افزود: این بیماری در ابتدا واحدهای تخم گذار و جوجه های پولت و سپس واحدهای گوشتی، مزارع مرغ مادر، بوقلمون و بلدرچین را تحت تاثیر خود قرار داد.
رفیعی اضافه کرد: همچنین 570 تن تخم مرغ و یک هزار و 400 تن دان مرغ در واحدهای درگیر بیماری آنلفوانزای پرندگان معدوم شد.
وی با اشاره این که بیش از چهار میلیون متر مکعب واحدهای مرغ داری در قم ضد عفونی شد، افزود: در این راستا بیش از 11 هزار نفر ساعت به صورت شبانه روزی کار قرنطینه ای انجام گردید و همچنان ادامه دارد.
وی با بیان این که علاوه بر کار معدوم سازی و قرنطینه، تمامی مرغ ها بویژه مرغ های تخم گذار قبل از انتقال به کشتارگاه مورد آزمایش و بازرسی قرار گرفتند، افزود: منشاء این بیماری یک واحد مرغداری روستایی و غیر مجاز در استان بود.
مدیرکل دامپزشکی قم با بیان این که یکی از مهمترین راه های انتقال ویروس آنفلوانزای پرندگان، کودهای آلوده استفاده شده در زمین های کشاورزی موجود در مجاورت مرغ داری هاست، افزود: در برخی از مزارع باغ پسته قم از کودهای تولیدی در خارج از این استان استفاده می شد که این کار نیز از علل اصلی این بیماری محسوب می شود.
رفیعی با بیان این که ویروس آنفلوانزا در سال 96 در کشور گسترش قابل توجهی داشت، افزود: در حال حاضر عدم مدیریت بهداشتی کود یکی از مشکلات مطرح در کشور است، چراکه بیماری های حاد پرندگان مانند نیوکاسل و آنفلوانزا از طریق کود منتقل می شود.
وی یادآور شد: میزان کود تولیدی در مرغداری های کشور حدود 2 میلیون تن است که 100 هزار تن آن در مرغداری های قم تولید می شود که اگر کار جا به جایی و نقل و انتقال آن به درستی مدیریت نشود، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
وی تاکید کرد: واردات کود از استانی به استان دیگر امکان شیوع بیماری مذکور را فراهم می کند که باید این موضوع جدی گرفته شود.
وی با بیان این که تعداد استان های درگیر با آنفلوانزای مرغی در سال 96 نسبت به سال 95 کمتر بود، افزود: این بیماری طی سال های 85 ، 86 و 89 در کشور شیوع پیدا کرد و به مدت 5 سال جز در اندک مواردی این بیماری مشاهده نشد اما بیشترین آمار این بیماری مربوط به سال های 94، 95 و 96 است.
مدیرکل دامپزشکی قم گفت: با توجه به ورود ویروس بیماری یاد شده به کشور در سال 95 و از بین نرفتن آن، در نتیجه بواسطه بقاء و ماندگاری آن قدرت انتقال آن نیز بیشتر شد و خسارت سنگین و شدیدی را به مرغداری ها وارد کرده و اگر به درستی مدیریت نشود، در سال 97 نیز می تواند ایجاد مشکل کند.
آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است، ویروس های آنفلوانزا دارای 3 نوع تیپ C,B,A می باشد، در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری نماید. پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون این که خود مبتلا به بیماری شوند ویروس آنفلوانزای طیور را با خود جابجا کنند؛ مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از پرندگان حساس به بیماری محسوب می شوند.
شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله، انتشار ناگهانی بیماری در گله، بیحالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا از جمله نشانه های این بیماری به شمار می آید.
رفیعی با اشاره به این که انتقال مکانیکی ویروس با توجه به مهاجرت پرندگان، سرمای هوا و تراکم مرغداری ها در 6 ماهه دوم سال صورت می گیرد، افزود: بر اثر این بیماری تا به حال هیچ گونه تلفات انسانی در قم، کشور و حتی هیچ کجای جهان صورت نگرفته است.
وی با اشاره به پرداخت خسارت به مرغداران افزود: پرداخت خسارت بابت دان و نهاده ها توسط دامپزشکی، و طیور صنعتی بیمه شده نیز توسط بانک کشاورزی انجام شد، که رقم پرداختی از سوی دامپزشکی استان بالغ بر 65 میلیارد ریال و بانک کشاورزی نیز 500 میلیارد ریال برآورد شده است.
مدیرکل دامپزشکی قم اضافه کرد: بیش از 90 درصد مرغداری های این استان تحت پوشش بیمه قرار دارند و بقیه به علت غیر مجاز بودن، تراکم بیش از ظرفیت و یا عبور سن مرغ آنها از مدت قانونی80 هفته، بیمه نیستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش دستگاه های مختلف مانند تشکل های مرغداری، جهاد کشاورزی، بخشداران، نیروی انتظامی، دادگستری، حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی در پیشگیری از این بیماری مهلک افزود: برای این دستگاه ها در قالب 76 مصوبه کارگروه پیشگیری از آنفوانزای حاد پرندگان وظایفی در هشت محور از جمله مدیریت کود و خوراک دام، آمایش ساختار مرغداری ها، آموزش مرغداران، برخورد با واحدهای غیر مجاز و پایش و مراقبت پیش بینی شده است.
وی با اشاره به شکل گیری کارگروه های استانی و ملی مقابله با آنفلوانزای مرغی و بازدیدهای به عمل آمده توسط کارشناسان از واحدهای مرغداری قم، افزود: مطابق تصمیم این کارگروه یک تیم چهار نفره از واحدهای مرغداری بازدید کرده و تمامی مرغداری هایی که در بحث رعایت مسائل بهداشتی و پرورشی امتیاز لازم را کسب کنند، با تایید کمیته فنی مجوز جوجه ریزی را دریافت خواهند کرد.
وی با تاکید بر اینکه فارغ از همه اقدام های نظارتی و کنترلی، مرغداران نقش اصلی و مهمی را در پیشگیری از این بیماری ایفا می کنند، گفت: مرغ داری ها باید برای کاهش خطر انتقال ویروس در واحدهای خود کود را فقط به صورت سیلو و پوشانده شده با پلاستیک ذخیره سازی کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر بروز بیماری آنفلوانزا بر روی قیمت مرغ و تخم مرغ افزود: با توجه به درگیر نبودن واحدهای گوشتی، این بیماری تاثیری بر قیمت مرغ نداشت، اما در مورد تخم مرغ به دلیل کاهش تولید این محصول، بر روی قیمت آن نیز تاثر گذاشت.
مدیرکل دامپزشکی قم با توصیه به مرغداران برای رعایت مسائل بهداشتی، هشدار داد: با توجه به فعال بودن ویروس و درگیر شدن واحدهای تخم گذار در برخی استان ها، احتمال درگیری و وجود ویروس در سال جدید نیز وجود دارد، از این رو اگر دستورالعمل های پیشگیرانه پیش بینی شده از طرف ستاد پیشگیری از آنفلوانزا به خوبی اجرا نشود، به طور حتم این بیماری را در سال 97 نیز خواهیم داشت.
رفیعی گفت: اما با عمل به تمهیدات و تدابیر پیش بینی شده از طرف سازمان دامپزشکی کشور مانند تشدید امنیت برای مقابله با بیوتروریسم و تزریق واکسن میزان واگیری، تلفات و خسارت ها نسبت به سال قبل کمتر می شود‌.
وی با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون طیور افزود: قرار است امسال این طرح به صورت محدود و نمونه در چند استان از جمله قم اجرا شود و در هر واحد نیز پس از تزریق واکسن، نمونه گیری و آزمایش روی آن انجام می گیرد.
مدیرکل دامپزشکی قم در پایان با بیان این که شهروندان هیچ گونه نگرانی برای مصرف مرغ و تخم مرغ نداشته باشند، توصیه کرد: تمامی مراکز مجاز عرضه مرغ و تخم مرغ تحت نظارت دامپزشکی قرار دارند، از این رو مردم این کالاها را فقط از این مراکز تهیه نموده و از خرید از مراکز غیر مجاز خودداری کنند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com