کد خبر ۵۸۲۵۱ انتشار : ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۱

لذت و هیجان در شهربازی تمام ایرانی

گروهی جوان جایی برای تفریح خانوادگی ساخته‌اند که همه وسایلش ساخت داخل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، شادی و هیجان تمام ایرانی. این، شاید بهترین توصیف از این شهربازی ویژه باشد. محلی که یک گروه جوان قمی، با همت مردانه خود ساخته‌اند که صفر تا 100 پروژه و همه بازی‌هایی که در شهربازی وجود دارد، به مدد خودشان انجام شده است. شهربازی که به قول خودشان می‌تواند با نمونه‌های خارجی قابل رقابت باشد و با استقبال زیادی هم از طرف مردم روبه‌رو شده است.

 آقای «احمد بهشتی» معاون روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان قم و شهربازی معارفی است. او در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره این شهربازی متفاوت می‌گوید: «ما نخستین شهربازی در ایران هستیم که تمام بازی‌هایی که در آن است، کار متخصصان داخلی و جوان‌های قمی است. تقریباً از سال 92 کار معارف اسلامی در حوزه بازی و سرگرمی را شروع کردیم. مفاهیم شهروندی و معارف اسلامی در دستور کار ما بود و حالا با افتخار با نیرو، توان و ایده ایرانی به خانواده‌های ایرانی خدمات ارائه می‌کنیم.»
او توضیح می‌دهد که برای نخستین بار این کار در قم و در حرم معصومه ؟س؟  انجام شد. بعد از استقبال بالای مردمی، گروه به دعوت امام‌جمعه بوشهر راهی این شهر شدند: «در کنار ساحل و در یک فضای هفت هزار متری کار را شروع کردیم.» بعد از تجربه قم و بوشهر گروه تصمیم گرفتند که این تجربه را به شکل دیگری انجام دهند. کار نهایی 2 سال به‌طور کشید.

با اقبال 9/99 درصدی
بهشتی درباره ویژگی‌ها و اهداف وسایل بازی شهربازی معارفی می‌گوید: «چند کارگروه برای پیشبرد اهداف شهربازی با بازی‌های ایرانی در دستور کار ما قرار گرفت. کارگروه رصد و شناسایی، تمام شهربازی‌های داخل و خارج از کشور را رصد کرد و ایده‌هایی را که قابل‌استفاده بودند استخراج کرد. کارگروه پژوهش ما نیز، شامل اعضایی از طلبه‌های فاضل شهر قم بودند که بحث محتوایی را بر عهده داشتند. کارگروه طرح و ایده ما هم اختراع بازی‌ها را دنبال می‌کردند. وظیفه گروه
فنی-‌مهندسی هم تولید بازی‌ها بودند.»
 بهشتی توضیح می‌دهد که در روند ساخت بازی‌ها برای حدود 70 نفر در قم کارآفرینی شد و بعد از 2 سال شهربازی در مشهد رونمایی شد. در مجموع هم 120 نفر، کار اجرا و گرداندن شهربازی را در این شهر بر عهده گرفتند: «بالاخره در شهریور 96 در مرکز همایش‌های آستان قدس رضوی واقع در پارکینگ شماره یک، شهربازی‌مان با 14 مجموعه بازی، رونمایی شد.»
معاون روابط عمومی شهربازی معارفی توضیح می‌دهد که در مشهد قرار بوده که تنها 2 ماه شهربازی برگزار شود، اما  استقبال و مطالبات مردمی برای ادامه، مدت‌زمان همکاری در مشهد را طولانی‌تر کرد: «بعد از پیگیری‌های زیاد، به‌دلیل استقبال فراوان مردم و درخواستشان برای ادامه فعالیت این شهربازی، آستان از ما خواست که فروردین‌ماه 97 هم طرح را اجرا کنیم و بنا به درخواست مردم ما تا آخر فروردین‌ماه در مشهد خواهیم ماند.»
بهشتی البته عنوان می‌کند که بعد از تمام شدن مدت اقامتشان در مشهد، پیشنهادهایی را که دریافت کرده‌اند را بررسی خواهند کرد.
آنها حتی پیشنهادهای برگزاری شهربازی در کشورهای دیگر را هم داشته‌اند: «پیشنهادهای زیادی هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور داشتیم. از کشورهایی مانند عراق، سوریه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و لبنان پیشنهاد همکاری دریافت کرده‌ایم‌»
 او البته می‌گوید که برای ادامه کارشان، اهدافی را تعیین کرده‌اند و بر اساس همان هدف‌ها روند کاری‌شان را پیش می‌برند: «‌به‌دنبال تحقق 2 اتفاق هستیم. به نظر ما این کار در مشهد مقدس باید تبدیل به یک پایلوت شود. پیشنهاد ما این است که صحنی به‌نام حضرت علی‌اصغر ؟ع؟ مخصوص کودکان ساخته شود. این اتفاق می‌تواند برای همه مکان‌های مقدس انجام شود، اما بهتر است که استارت آن از مشهد خورده شود. این درخواست مردم است. بر طبق نظرسنجی‌هایی که آستان انجام داده است، 9/99 درصد از مردم می‌خواهند که این اتفاق بیفتد.»
بهشتی درباره میزان استقبال از شهربازی‌اش می‌گوید: «در مشهد قبل از عید نوروز امسال، حدود نیم میلیون نفر اعم از بچه‌ها و خانواده‌ها از شهربازی ما استقبال کردند. در تعطیلات نوروزی هم بر طبق آمارمان تقریباً به‌صورت میانگین روزانه هفت تا 10 هزار نفر مهمان شهربازی ما بودند.»
 او با اشاره به میزان استقبال و مطالبات بالای مردمی برای حضورشان عنوان می‌کند: «در هر شهری در آینده نزدیک باید یک شهربازی معارفی وجود داشته باشد.» البته گروه برگزارکننده شهربازی معارفی تنها این هدف را برنامه کار خود ندارند. آنها به فکر رقم زدن اتفاق‌های دیگری هم هستند: «دوست داریم که یک شهربازی معارفی ثابت هم در قم داشته باشیم. برنامه بعدی ما این است که با کمک بخش تولیدمان که در شهر قم هم قرار دارد، امکان ایجاد و برگزاری شهربازی در شهرهای دیگر ایران هم مهیا شود.» البته بهشتی پیش‌بینی می‌کند که شهربازی در مشهد ماندگار شود: «این کار با خود دوستان مشهدی در حال انجام است. هرچند که تولیدات ما ادامه دارد.»

می‌توانیم رقیب شهربازی‌های خارجی باشیم
معاون امور بین‌الملل موسسه فرهنگی قرآن‌و‌عترت تبیان قم توضیح می‌دهد که بازی‌های شهربازی از مباحث دینی، احکام و حقوق شهروندی مختلفی ساخته شده و در یک فضای 10 هزار متری به اجرا درآمده است. او درباره گروه‌بندی سنی شهربازی هم این طور نیز توضیح می‌دهد: «ما چند گروه سنی گوناگون برای شهربازی‌مان تعریف کرده‌ایم. گروه‌بندی خردسال ویژه سه تا 6 سال، گروه‌بندی هفت تا 9 سال، از سن 10 تا 12 سال و گروه‌بندی نوجوان ما 13 تا 17 سال است. بر اساس همین رده سنی‌، بازی‌های شهربازی تعریف شده است.»
 او مثال می‌زند: «مثلاً برای گروه خردسال، بازی حضرت نوح و عسل را داریم. در بخش کودک هم بازی بازیافت که در جریان بازی، با پسماند شهری آشنا می‌شوند قرار دارد. یکی دیگر از بازی‌های ما بازی آتش‌نشان است که در آن، شیوه روبه‌رو شدن با آتش و رفتار مناسب را یاد می‌گیرند.»

تحرک ویژگی اصلی شهربازی معارفی است
 بهشتی درباره نوع اجرای بازی‌ها هم تأکید می‌کند: «ما هدفمان این است بچه‌ها از یک فضای بسته رایانه‌ای وارد محیطی جذاب شوند که درعین‌حال تحرک هم داشته باشند. در این شهربازی، تحرک حرف اول را می‌زند و در کنار آن‌هم بحث محتوا را هم دنبال می‌کنیم. ما در آینده نزدیک می‌توانیم رقیب شهربازی‌های خارجی باشیم. ما توان لجستیکی خوبی داریم و این امکان را داریم که کار خوب ارائه دهیم.»
او تأکید می‌کند اگر اتفاقی خوبی برای شهربازی اتفاق افتاده به مدد خود گروه بوده است، هیچ نهادی به آنها کمک نکرده است: «هیچ نهاد فرهنگی، اعم از سازمان‌های فرهنگی و متولی امور کودکان در کشور، از نمایندگان مجلس و هیچ ارگانی به ما کمک فکری هم نکردند، چه برسد به این که کمک مالی به ما کرده باشند. هیچ کمک مالی و معنوی از طرف آنها انجام نشده است.»
اما بودجه ابتدایی این شهربازی از کجا تأمین شده است؟ بهشتی توضیح می‌دهد: «بودجه این کار از وام‌های قرض‌الحسنه تأمین شده است. هر کدام از اعضای گروه مقداری وام دریافت کرده است. ما کم‌کم آنها را پس‌انداز کردیم و به سرمایه اولیه‌مان که تقریباً دو میلیارد تومان است رسیدیم. 80 تا 90 درصد این میزان سرمایه از وام گرفتن تأمین شده است. هر چه ما کار می‌کنیم بازپرداخت این وام‌ها
می‌شود.»

منبع: صبح نو

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com