کد خبر ۵۸۴۵۴ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۱

‌همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل در قم برگزار می‌شود

رییس موسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی از برگزاری همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل خبر داد.

‌به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایسنا، علی عرب خراسانی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد: مسئله‌ای که در جریان شناسی فرهنگی اهمیت دارد، شناخت جریان‌های فرهنگی کشور های مختلف و همچنین شناساندن جریانات فرهنگی کشور به عرصه بین الملل است.


وی با بیان اینکه فرهنگ شناسی بدون شناخت فرهنگ و زبان و آداب رسوم نمیتواند کارایی داشته باشد، افزود: هدف کلان جریان شناسی فرهنگی، شناخت و تحلیل درست از فرهنگ کشورها، آسیب شناسی، پیداکردن فرصت‌ها و تهدید‌ها و ارائه راهبرد تعاملاتی است.

رییس همایش جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل تصریح کرد: در این همایش، کشورهای گوناگون به عنوان کشور‌های هدف قرار داده شدند و موضوعات کلان فرهنگی در آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت، همچنین پیش نشست‌های گوناگون برگزار شد تا فعالان فرهنگی در حوزه بین الملل تجربیات خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: از ابتدای تابستان مقالات جمع آوری و ارزیابی شد و مقالات مفید اخذ شده است و در روز همایش که اول اردیبهشت ماه در مجتمع عالی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، کمیسیون‌های تخصصی برای جمع بندی نهایی اطلاعات تشکیل می‌شود و سخنران پایانی نیز‌ آیت الله اعرافی خواهد بود.

عرب خراسانی در خصوص موسسه زبان و فرهنگ اظهار کرد: این موسسه یکی از مراکز جامعه المصطفی است که از سال 13۸۵شروع به فعالیت کرده است؛ هدف اولیه تاسیس این موسسه، تربیت عالمان زبان دان و فرهنگ شناس برای کار در عرصه بین الملل بود.
وی افزود: ضعفی که در حوزه‌های علمیه احساس می‌شد، ضعف یادگیری زبان بین الملل است و به همین دلیل برای ارتباط با مراکز علمی دنیا دچار مشکل هستیم؛ اگر نتوانیم زبان بین الملل را به طور منسب یاد بگیریم، نمی‌توانیم در عرصه جهانی اثر‌گذار باشیم. این نقص را برنامه نویسان المصطفی مدنظر قرار دادند و به همین دلیل این موسسه را تشکیل دادند.

رییس موسسه زبان و فرهنگ شناسی با اعلام این که در ۱۲سالی که موسسه تشکیل شده است، حدود ۱۸۰نفر از حوزه علمیه در این مرکز زبان یاد گرفتند‌، بیان کرد: در این موسسه 12 زبان آموزش داده می‌شود که شامل زبان انگلیسی، عربی، ترکی استانبولی، ژاپنی، آلمانی، فرانسوی، کره ای، اسپانیایی، اندونزیایی، ایتالیایی، روسی، چینی است  که در مقطع کارشناسی آموزش داده می‌شود و همچنین برای طلاب خارجی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، آموزش زبان فارسی تدریس خواهد شد.

وی افزود: در مقطع دکتری نیز رشته تاریخ جهان معاصر مسلمین به زبان انگلیسی و عربی و رشته اندیشه معاصر مسلمین به زبان عربی و انگلیسی برای طلاب آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات موسسه کارهای پژوهشی است، عنوان کرد: جامعه المصطفی در رویکرد جدید و تحول آموزشی خود، تمام رشته های آموزشی موجود را در 6 گروه دانشی تعریف کرده است که یکی از این ۶ گروه، گروه آموزشی ادبیات و فرهنگ است؛ در رویکرد جدید، 490رشته آموزشی تعریف شده است که از این تعداد، ۹۲رشته به زبان و فرهنگ اختصاص پیدا کرده است و نشان از اهتمام جامعه المصطفی با بحث زبان و فرهنگ ملل دارد.


انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com