کد خبر ۵۸۴۵۷ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۵

کاهش 40 درصدی اعتبارات عمرانی استان قم

روزنامه 19 دی قم در شماره روز دوشنبه 27 فروردین ماه گفت و گویی با عنوان «کاهش 40 درصدی اعتبارات عمرانی استان قم » را منتشر کرد.

در این گفت وگو می خوانیم:
سال جدید با سختی های جدید مالی آغاز شده و تقریبا همه می دانند که امسال هم شبیه به دوسال گذشته از نظر اعتبارات دولتی، سال آسانی نخواهد بود. در تمام کشور هم وضع بهتر از این نیست اما قم که همیشه در آخرین ردیف های اعتباراتی کشور قرار دارد، در سال های اخیر با کندی پروژه های عمرانی مواجه شده طوری که پروژه هایی با اعتبارات خرد هم به سختی به پایان می رسند.
سید حسن رضوی، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم در گف و گو با 19 دی معتقد است در سال جاری پیشرفت پروژه ها تنها به تلاش برای جذب بخش خصوصی وابسته است و اگر مدیری در این عرضه ضعیف است بی تعارف باید او را کنار گذاشت. مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید:
در مورد مجموع بودجه سال96 و جمع بندی سال توضیح بدهید که چقدر اعتبارات در این سال به قم آمد؟ خوشبختانه نزدیک به 60 درصد دریافت اوراق و نقدینگی مورد نظرش را داشتیم که کارسازی شده. منتها چون بیش از 95 درصد این مبالغ به صورت اوراق است، دستگاه ها باید تا پایان خرداد97 کارسازی کنند.
شرایط عمرانی سال 96 نسبت به 95 بدتر بود چرا که انتهای پروژه های سفر رهبری هستیم و اعتبارات سفر کاهش پیدا کرده است.
سال گذشته حدود 24 میلیارد تومان اعتبارات سفر مقام معظم رهبری داشتیم که سال آخر این اعتبارات بود. بعضی از پرداختی های کنونی دفتر رهبری از نظر کمک و همراهی با پروژه هایی است که جزو تعهدات سفر هم نبوده اما بازدید شده و در قالب سفر در نظر گرفته شده مانند ورزشگاه بلوار پیامبر اعظم(ص) و باغ موزه دفاع مقدس و شهرک سینمایی نور و مباحث این چنینی.
در بودجه های هزینه ای سال 96 از دو سال قبل وضعمان بهتر بوده و 5 درصد مازاد از این اعتبارات داده شد. که شرایط نسبت به قبل بهتر شده و شواهد آن را هم ادارات لمس کردند.
وضعیت اعتبارات بودجه استان قم در سال 97 چگونه است؟ در بودجه اعتبارات 97 هزینه ای ما نسبت به سال 95 افزایش قابل توجهی حدود 17 درصد پیدا کرده، بخصوص در ردیف سایر که حدود 10 میلیارد تومانی سرجمع به همه استان ها اضافه شد که بر ما تأثیر گذاشته و حقوق هم 10درصد اضافه شده.
در تمام کشورها در پروژه های عمرانی محور استفاده از بخش خصوصی است. میانگین بین 40 تا 50 درصد اعتبارات عمرانی در بودجه کاهش پیدا کرده است که جایگزین آن بخش خصوصی شود.
مشوق هایی را برای بخش خصوصی گذاشته اند که این پروژه های کلنگی یا نیمه تمام را به آنها وگذار بکنیم. دولت بر اساس درآمدش، در بخش ملی و استانی 40 تا 50 درصد از بودجه پروژه های عمرانی را کاهش داده است و استان قم هم از این نظر مستثنی نیست. ما سال آینده پروژه های عمرانی مان از نظر اعتبارات عمرانی کاهش پیدا کرده و با اطلاعاتی که داریم کمی بیش از 30 درصد است که جزو استانهایی هستیم کمترین کاهش را داشتیم و البته در بودجه های ملی عمرانی کاهش بیشتر است.
سال آینده بودجه های عمرانی کاهش پیدا کرده اما بودجه هزینه ای مانند سال 96 است. به نظر می رسد مشکل خاصی نداشته باشیم و بیشتر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و بانکها برای پروژه های عمرانی در سال آینده مبنا قرار گرفته است که اگر مدیران در این زمینه بی تفاوت باشند استان عقب می افتد اما اگر حساس و پیگیر باشند روند کارها به خوبی پیش می رود.
رقم اعتبارات هزینه های عمرانی در بودجه سال آینده را بفرمایید? برای سال 97 بودجه عمرانی ملی و استانی چیزی حدود 300 میلیارد تومان دیده شده و هزینه ای هم 140 میلیارد تومان.
در بودجه هزینه ای همانطور که گفته شد این عدد نسبت به تورم افزایش هم پیدا کرده است ولی عمرانی همان عدد به 220 میلیارد تومان یعنی میانگین 40 درصد کاهش پیدا کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه ستاد تسهیلات سال گذشته از مدیران شهرداری و استانداری خواستند جهشی در امور عمرانی قم ایجاد کنند. به نظر شما موانع این جهش چیست؟
اینکه دکترلاریجانی گفتند استاندار و شهردار جهشی داشته باشند معنایش این است که مدیران بی تفاوت نباید باشند. ما مشکلمان این است که کشور بانک محور شده و مدیران پول محور. همین الان که بیشتر اعتبارات عمرانی در قالب اوراق است به اکثر مدیران که داده می شود تمایلی ندارند چرا که اوراق روال سختی دارد و خرج کردن آن مثل پول راحت نیست.
پروژه هایی که دکتر لاریجانی اشاره داشتند که جدیت بیشتر مدیران را می طلبد چه پروژه هایی است؟ پروژه های گلوبال کشور است که یک عدد بزرگی را گذاشته اند مانند اشتغال روستایی که به گفته رئیس مجلس 27هزار میلیارد تومان گذاشته شده است و یا بافت فرسوده و موضوع بودجه شهرهای زیارتی و بحث های مرتبط با ریل که هر استانی تلاش بیشتری کند و پروژه زودتر آماده کند و سرمایه گذار زودتر بیاورد و تسهیلات را زودتر فراهم کند از این بودجه بیشتر می تواند استفاده کند و پول بیشتری می گیرد. نکته اینجاست که یک انسجام مدیریتی در میان تمام بخش های نیاز داریم.
باید ارزشیابی مدیران را منوط به کارایی آنها کنیم و با هر مدیری که بی خیال است برخورد و حذف شود. در سال های گذشته از ارزیابی ها خروجی ملموسی بیرون نیامده که اکنون این بحث مؤثر باشد؟ برخی تغییرات در سال گذشته و امسال کاملا به همین دلیل است و در حال حاضر هم مدیرانی هستند که در ارزیابی های ما در این زمینه ضعیف بودند و باید آقای استاندار تصمیم گیری کند و این موضوع ادامه دارد و سال به سال خودش را بیشتر نشان می دهد.
مسئله کاهش اعتبارات دولتی و به کارگیری بخش خصوصی سال به سال بیشتر خود را در اعتبارات نشان می دهد و اگر مسئولین استان که خود ماهم جزو آنها هستیم خود را به این شرایط وفق ندهند، بسیاری از امور قم روی زمین خواهد ماند. اما در خود استان مدیران را بر اساس اعتباراتی که به آنها می دهیم ارزیابی می کنیم و داشتیم مدیرانی خیلی قوی و مدیرانی خیلی ضعیف که حداقل قوی ها را باید تشویق کنیم و ضعیف ها را توبیخ.
8138/ 6133/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com