کد خبر ۵۸۴۷۵ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۸

قم| خیابان‌های قم در تسخیر موتورسیکلت‌ها

تردد بیش از 300 هزار موتورسیکلت در سطح معابر استان قم، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های متعددی برای شهروندان به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، از جمله مسائلی که توجه و تعجب مسافران شهر قم را به خود جلب می‌کند تردد و جولان تعداد فراوان موتورسیکلت‌ها در سطح خیابان‌ها و معابر قم است، به جرأت می‌توان گفت که قم آمار نخست کشور در استفاده از این وسیله ناایمن به نسبت جمعیت ساکن در خود دارد.

بسیاری از خیابان‌های قم در تسخیر موتورسیکلت‌سواران است و صدای دل‌خراش نزدیک شدن آن‌ها، دل هر عابری را می‌خراشد، استفاده از موتورسیکلت در خیابان‌های کم‌عرض و پرترافیک قم برای عقب نماندن از زمان روشی خطرناک اما منطقی است چراکه زیرساخت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و خطوط ویژه بی آر تی هنوز مانند بسیاری از کلان‌شهرهای کشور در شهر قم ایجاد نشده است.

علاوه بر مشکلات موجود در کمبود زیرساخت‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی پرسرعت در شهر قم، مشکلات اقتصادی شهروندان نیز در نیل به استفاده از این وسیله نامطمئن نقش اساسی دارد چراکه با مشاهده میدانی در سطح شهر به‌وضوح می‌توان دریافت که عمده افرادی که از موتورسیکلت به‌عنوان وسیله نقلیه استفاده می‌کنند ساکنان مناطق پایینی شهر هستند.

افزایش آمار سوانح رانندگی توسط موتورسیکلت‌ها در شهر قم جهش فزاینده‌ای به خود گرفته است و روزی را نمی‌توان در شهر به یاد آورد که  از صحنه متلاشی شدن یا نقش بر زمین شدن موتورسیکلت و راکبان خالی باشد.

کمبود پیست‌های ویژه موتورسیکلت‌سواری بدون شک ازجمله مهم‌ترین عوامل بروز سوانح رانندگی در استفاده از این وسیله است چراکه بسیاری از افرادی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند نوجوانان و جوانانی بوده که میل به خودنمایی و تخلیه هیجانی دارند که به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌های مجهز و استاندارد ورزشی، این روش اشتباه و مرگبار را در سطح خیابان‌ها و معابر انجام داده و سبب ایجاد حوادث تلخ و جبران‌ناپذیر برای خود و دیگران می‌شوند.

تردد 300 هزار موتورسیکلت در سطح شهر قم

رئیس پلیس استان قم موتورسیکلت‌ها را یکی از معضلات واقعی شهر قم دانست و تأکید کرد: 300هزار موتورسیکلت در  حال تردد در استان قم وجود دارد که آمار بسیار قابل‌توجهی است، همچنین بیش از 200 هزار موتورسیکلت نیز در پارکینگ‌های استان متوقف‌شده‌اند.

سردار کاظم مجتبایی با اشاره به برخی معضلات ناشی از حجم زیاد موتورسیکلت‌ها در استان قم عنوان کرد: کمبود پارکینگ در هسته در سطح استان به‌ویژه در هسته مرکزی شهر ازجمله مهم‌ترین مشکلات موجود در زمینهٔ موتورسیکلت‌ها بوده که به‌نوبه خود امکان سرقت در این حوزه را افزایش می‌دهد.

موتورسیکلت‌ها وسیله‌ای کاملاً ناایمن و بی‌حفاظ بوده که هرلحظه ممکن است راکب خود را در کام مرگ  فرو ببرد عدم استفاده از کلاه ایمنی در این‌بین مسئله‌ای بوده که به‌ هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست، بیش از 80 درصد آمار مرگ‌ومیر سوانح رانندگی به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی است.

بر اساس آمارهای موجود در سال 96، بیش از 23 هزار تصادف در استان قم اتفاق افتاده است که در این‌بین موتورسیکلت‌ها جایگاه نخست رادارند.

بیش از 17 هزار مصدوم ناشی از تصادفات موتورسیکلت در استان قم

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم با بیان آماری از میزان تصادفات موتورسیکلت در سال 96 در استان قم، ابراز کرد: در سال گذشته 15 هزار و 537 مورد تصادف به‌وسیله موتورسیکلت‌سواران در استان قم اتفاق افتاده است.

محمد شهیدی ادامه داد: 17 هزار و 642 مورد مصدوم ناشی از تصادفات موتورسیکلت‌ها در سال 96 در قم ثبت‌شده است که در این‌ بین 22 نفر جان خود را از دست‌ داده‌اند.

با حضوری چندساعته دریکی از مراکز درمانی استان قم و مشاهده انتقال مصدومان به بیمارستان به‌روشنی می‌توان دریافت که بخش قابل‌توجهی از این افراد را راکبان موتورسیکلت‌ها تشکیل داده‌اند، افرادی که ممکن است هرگز سلامتی و تندرستی سابق را به دست نیاورند.

طبق آمارهای رسمی استان نزدیک به 50درصد از معلولیت‌های ثانویه ایجادشده در بین همشهریان به دلیل سوانح رانندگی بوده که متأسفانه در این‌بین نیز موتورسیکلت‌سوارها آمار قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

مهدی فراهانی سخنگوی مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم معتقد است: بخش قابل‌توجهی از اورژانس پیش بیمارستانی، ظرفیت پلیس، بالگرد و تخت‌های بیمارستانی در اشغال موتورسیکلت‌سوارانی بوده که به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی دچار صدمه شده‌اند.

متأسفانه علی‌رغم  تمام برنامه‌های فرهنگی و آموزش‌های انجام‌گرفته در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و استفاده از کلاه ایمنی و رانندگی با سرعت مطمئن هنوز هم فرهنگ درست و صحیح استفاده از کلاه ایمنی در بین همشهریان جا نیفتاده است، با این‌وجود به نظر می‌رسد در این زمینه فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی‌های عمومی در عواقب عدم استفاده از کلاه ایمنی مهم‌ترین و بهترین راهی بوده که می‌توان آن را دنبال کرد، استفاده از قالب‌های مختلف هنری و انتقال مفاهیم موردنظر در قالب زبان گویا و رسای هنر بهترین راهکار موجود باشد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com