کد خبر ۵۸۵۳۸ انتشار : ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۹
در نشست خبری

دلایل برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب/ حضور نمایندگان 41 کشور/ دیدار با رهبری در پایان مسابقات

گروه حوزه‌های علمیه ــ دومین دوره مسابقات قرآن طلاب حوزه‌های علمیه جهان اسلام روزهای اول تا پنجم اردیبهشت ماه در قم با حضور نمایندگان 41 کشور برگزار خواهد شد.

پاسخ  حسین اسدی به چرایی برگزاری مسابقات بین‌المللی طلاب/ حضور 41 کشور در مسابقات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایکنا؛ نشست خبری مسابقات قرآن طلاب حوزه‌های علمیه جهان اسلام امروز با حضور حجج اسلام حسینی‌مقدم، رضوی و حسین اسدی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل حسینی‌مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم امروز ۲۸ فروردین‌ماه در نشست خبری دومین دوره مسابقات قرآن طلاب حوزه‌های علمیه جهان اسلام گفت: با ابتکار سازمان اوقاف و همکاری حوزه و جامعةالمصطفی (ص)، مسابقات طلاب جهان اسلام آغاز شد و امسال برای دومین سال این رقابت‌ها در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: با برنامه‌ریزی ستاد مسابقات، زمینه برای حضور بیش از ۴۰ کشور فراهم شده و بناست این مسابقات از اول تا چهارم اردیبهشت ماه در محل مدرسه امام کاظم (ع)، برگزار شود.

حسینی‌مقدم تصریح کرد: مراسم افتتاحیه این مسابقات با سخنرانی آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه و مراسم اختتامیه نیز با سخنان آیت الله العظمی سبحانی همراه خواهد بود.

وی افزود: جلسه هماهنگی نهاد‌های برگزار کنده و مشارکت‌کننده در این مسابقات نیز امروز در استانداری قم برگزار می‌شود.

مدیر کل اوقاف قم با بیان اینکه اوقاف از همه ظرفیت خود برای بهتر برگزار شدن مسابقات استفاده خواهد کرد افزود: با همکاری با کمیته‌های مختلف در کنار برگزارکنندگان، همراهی و همکاری خواهیم کرد.

حسینی‌مقدم تصریح کرد: خدمت خوبی است که حوزه و اوقاف در این زمینه دارند تا قرآن در حوزه‌های علمیه به عنوان یکی از محور‌های مهم فعالیت فرهنگی و علمی دنبال شود ضمن اینکه جنبه بین‌المللی این مسابقات فرصتی برای معرفی ابعاد بین‌المللی شهر قم و حوزه علمیه است.

همچنین حسین اسدی، دبیر شورای گسترش و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی حوزویان در سخنانی بیان کرد: مسابقات در سه رشته حفظ همراه تفسیر، قرائت همراه با تفسیر و خطابه قرآنی برگزار خواهد شد که افزوده شدن تفسیر به دو رشته قبل و افزودن خطابه قرآنی، از نوآوری‌های این دوره است.

وی با بیان اینکه ۷۱ شرکت کننده از ۴۱ کشور دنیا از تمامی قاره‌های جهان به این رقابت‌ها راه یافته‌اند اظهار کرد: این شرکت کنندگان از کشور‌هایی چون؛ آمریکا، اندونزی، اوگاندا، بوسنی، تاجیکستان، ترکیه، چاد، روسیه، سوریه، غنا، گامبیا، لبنان، موریتانی، نیجر، نیجریه، یمن و ... هستند.

اسدی بیان کرد: مرحله مقدماتی این مسابقات در قالب میزبانی المصطفی و واحد‌های آن در خارج کشور در ۲۵ کشور برگزار شده که برگزاری این رخداد، رویدادی مهم در برخی کشور‌ها بوده است، زیرا حتی یک مسابقه هم در برخی کشور‌ها انجام نمی‌شده است.

اسدی اظهار کرد: ۱۵ نفر از استادان بین‌المللی این مسابقات را قضاوت می‌کنند که هشت نفر از ایران و هفت نفر هم از عراق، افغانستان، الجزایر، پاکستان، لبنان، سوریه و مصر هستند.

وی گفت: مکان مسابقات در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) است؛ این مسابقات اول اردیبهشت از ساعت ۹ و ۳۰ با استقبال از میهمانان انجام و جلسه نمادین استقبال را خواهیم داشت؛ سپس جلسه توجیهی و قرعه متسابقین همچنین در نوبت صبح، برگزاری کارگاه تفسیر و خطابه قرآنی برای متسابقین را خواهیم داشت.

دبیر شورای گسترش و هماهنگی فعالیت‌های قرآنی حوزویان افزود: عصر روز اول اردیبهشت نیز از ساعت ۱۸ مراسم رسمی افتتاحیه انجام می‌شود، همچنین دیدار با تولیت حرم حضرت معصومه (س) و زیارت حرم و دیدار با مراجع و نشستی با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگر برنامه‌های این مسابقات است.

وی با بیان اینکه روز‌های دوم تا چهارم اردیبهشت‌ماه مسابقات برگزار می‌شود، اظهار کرد: عصر روز سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت نیز آئین اختتامیه با حضور آیت‌الله سبحانی انجام خواهد شد و روز پنجشنبه دیدار با رهبری پایان بخش برنامه‌های ما خواهد بود.

وی بیان کرد: برگزاری محافل قرآنی با حضور قاریان میهمان در مدارس علمیه و المصطفی و مساجد و امامزادگان استان از دیگر برنامه‌های این دوره از مسابقات است.

اسدی در پاسخ به سؤال ایکنا درباره ضرورت برگزاری این مسابقات با توجه به برگزاری مسابقات بین‌المللی سالانه اوقاف و جامعه المصطفی و حضور قاریان و حافظان کشور‌های مختلف در این دو مسابقه تصریح کرد: مسابقات اوقاف برای همه اقشار است و نقطه اوج مسابقات جمهوری اسلامی محسوب می‌شود حتی در ستاد عالی مسابقات کشور هم این مصوبه را داریم که افراد شرکت‌کننده در مسابقات طلاب، نیرو‌های مسلح و دانش‌آموزی و ... مجازند در مسابقات اوقاف هم شرکت کنند، اما بالعکس، ممکن نیست.

وی تاکید کرد: برگزاری مسابقات در میان طلاب، موضوعیت و کارکرد دارد، زیرا محتوای این مسابقات متناسب با فضای حوزه است؛ تلاوت و حفظ در همه مسابقات مرسوم، ولی در اینجا مقید به تفسیر است و خطابه نیز جزء رشته‌هایی است که فقط در این مسابقات وجود دارد تا در تبلیغ و اداره منابر و مجالس به طلاب یاری دهد.

اسدی عنوان کرد: این مسابقات به جریان قرآن‌محوری در تبلیغ کمک می‌کند؛ لذا مسابقه مستقل می‌تواند کارکرد داشته باشد به شرطی که موازی‌کاری نباشد.

وی گفت: مسابقات المصطفی بسیار گسترده و دارای رشته‌های مختلف است و عمدتا مخاطبان آن خود طلاب غیرایرانی هستند، و طلاب حوزه‌های علمیه ایران در مرحله کشوری متوقف می‌شدند و راه‌یابی به مسابقات دیگری نداشتند، ولی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی رضوی، مدیر دفتر قرآن و عترت حوزه علمیه گفت: صد نفر متسابق در حوزه‌های شیعه و سنی در ایران در مرحله مقدماتی این مسابقات شرکت کردند و در نهایت در رشته قرائت آقای زاهدی از قم و نوروزی از تهران در حفظ حضور دارند.

رضوی بیان کرد: ۵ نوبت مسابقه در روز‌های برگزاری داریم و طلاب و مسئولان حوزه در نوبت‌های مختلف در این مسابقات حاضر خواهند شد.

وی افزود: برپایی نمایشگاه در جنب این مسابقات و نمایش فعالیت‌های قرآنی حوزه همچنین مسابقات برای عموم مردم از جمله برنامه‌های این دوره است.

انتهای پیام

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com