کد خبر ۵۸۵۹۰ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
یک مسئول در راه و شهرسازی قم:

4809 هکتار از بافت شهر قم ناکارآمد است

قم- ایرنا- رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: مجموع کل مساحت شهر قم 12 هزار و 939 هکتار است که چهار هزار و 809 هکتار از بافت این شهر، فرسوده و ناکارآمد است.

فهیمه فتاحی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این میزان بافت فرسوده شامل چند گونه بافت تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی، بافت های ناکارآمد میانی و بافت هایی با پیشینه روستایی است که نیازمند بهسازی، نوسازی و یا بازسازی است.
وی اضافه کرد: بیش از 697 هزار و 320 تن معادل بیش از 70 درصد جمعیت شهر قم در بافت های ناکارآمد این شهر سکونت دارند.
وی افزود: برخی بناها از نظر ارزش فیزیکی، کالبدی و اجتماعی فرسوده بوده و قابل مرمت نیست که باید تخریب و بازسازی شود، برخی بناها با بهسازی قابل بهره برداری است و برخی بناهای دیگر نیز باید نوسازی شود.
فتاحی زاده با اشاره به تسهیلات ارائه شده به ساکنان مناطق بافت های فرسوده، گفت: رونق این تسهیلات نسبت به سال های گذشته کاهش یافته، زیرا قرار بود دولت بخشی از درصد سود تسهیلات را پرداخت کند و باقی مانده را متقاضیان پرداخت کنند، اما به دلیل نبود نقدینگی و اعتبار، این مساله محقق نشد، در عین حال کاهش سود تسهیلات بانکی به 12 درصد در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی، از سال 1393 تاکنون، یک هزار و 354 متقاضی در قم تسهیلات مربوط به نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی را دریافت کرده اند.
وی بیان کرد: قرارداد ساماندهی پنج محور تاریخی - فرهنگی، خانه تاریخی شاکری تا آب انبار لبچال، لبچال تا امامزاده شاه حمزه، لبچال تا میدان میر، ساماندهی میدان میر و محوطه بیت النور و امامزاده حمزه تا مدرسه غیاثیه(پامنار) با پیمانکاران منعقد شده و در مجموع این طرح ها تاکنون حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم افزود: انعقاد قرارداد احداث درمانگاه امام علی النقی(ع) در سکونتگاه غیررسمی شادقلی خان با پیشرفت فیزیکی ٢٠ درصد و تکمیل و بهره برداری از درمانگاه ایثار در محله قلعه کامکار، تکمیل مطالعات جامع بازآفرینی شهر قم با رویکرد شهرنگر و تصویب مطالعات مرمت خانه تاریخی لاجوردی زاده در محله باغ پنبه قم از دیگر طرح هایی است که نیمه دوم سال گذشته اجرا شده است.
وی با بیان این که محله ها و سکونتگاه های واقع در بافت فرسوده، تاریخی و سایر بافت ها نیاز به توجه و ساماندهی بیشتری دارد، گفت: ریزدانگی(مساحت کم قطعه)، نفوذناپذیر(عدم دسترسی مطلوب) و ناپایداری(عدم استحکام بنا) از ویژگی های اولیه بافت فرسوده است که ضرورت نگاه کلان سیاست گذاری در این خصوص، توجه به معیارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سایر جنبه های توسعه شهری را نیز روشن می کند.
وی در ادامه با بیان این که بناهای تاریخی نه تنها مانع توسعه شهر نیست، بلکه به عنوان یک فرصت ارزشی و هویتی برای شهرها قلمداد می شود، گفت: فعالیت ها و مداخلاتی که در بافت تاریخی انجام می شود شامل سه فعالیت نوسازی، بهسازی یا بازسازی است.
فتاحی زاده، تملک بناهای با ارزش با هدف حفاظت از آن ها را از طرح های اداره کل راه و شهرسازی قم عنوان و بیان کرد: خانه تاریخی لاجوردی زاده در منطقه باغ پنبه در سال 1394 تملک شده و مرمت این بنا در برنامه کاری سال جاری قرار دارد.
وی اضافه کرد: بافت تاریخی شهر قم در درون بافت فرسوده قرار گرفته و در حال حاضر 315 هکتار بافت تاریخی در قم وجود دارد و 43 هزار تن در این بافت سکونت دارند.
/2085/ 1175

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com