کد خبر ۵۸۷۶۶ انتشار : ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۸
رئیس دانشگاه قم:

دولت باید مالیات بخش تولید را کاهش دهد

حجت الاسلام عسگر دیرباز گفت: دولت برای ارتقای بخش تولید باید مالیات دریافتی از این بخش را کاهش دهد و از سوی دیگر بخش‌های غیرتولیدی را مکلف به پرداخت مالیات کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام دیرباز در گفتگو با قم فردا به ضرورت پیگیری مطالبات رهبری اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از اهداف انقلاب اسلامی استقلال کشور بود، مقام معظم رهبری نیز در همین راستا بر اقتصاد دانش بنیان تاکید داشته‌اند.

رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: دانشگاهیان با استفاده از ابتکارات خود می‌توانند که کالاهای مشابه کالاهای خارجی را در کشورمان تولید کنند و همچنین هزینه تولید کالاهای ایرانی را کاهش بدهند.

دیرباز به بررسی دلایل تعطیلی کارخانه در سالهای اخیر اشاره کرد و بیان داشت: در سال‌های گذشته برخی از واحدهای تولیدی به دلیل عدم توانایی در پرداخت جرایم تسهیلات بانکی مجبور به تعطیلی شدند که این مساله به بیکارشدن کارگران زیادی منجر شد.

وی در بخش دیگری از سخنان به ضرورت ارتباط بین صنعت و دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها می‌توانند به بخش صنعت کمک کنند تا پویایی داشته باشد و بتواند هزینه‌های خود را کم کند.

دیرباز ادامه داد: نگه داشتن نرخ ارز به صورت بخشنامه ای موجب می‌شود که تولیدکننده داخلی نتواند با تولیدکننده خارجی در زمینه قیمت رقابت کند، باید قیمت ارز به صورت واقعی و شناور باشد و این مساله به بخش تولید کمک می‌کند.

وی همچنین اعمال ضوابط و چارچوب های منطقی را برای ارتقای فضای تولید و کسب و کار ضروری دانست و گفت: مجلس می‌بایست با تصویب قوانینی بخش تولید را تقویت کند و واردات مواد خام به کشور را تسهیل نماید.

وی ادامه داد: البته در این زمینه علاوه بر تصویب قانون، اجرای آن نیز اهمیت زیادی دارد، اکنون با ایجاد پنجره واحد در گمرک شاهد کاهش بروکراسی در این نهاد هستیم.

دیرباز افزود: بخش دولتی در کشورمان از ابتدای انقلاب به بخش فربهی تبدیل شد، دولت‌های مختلف نیز نتوانستند که با فربه شدن بخش دولتی مقابل کنند، بزرگ بودن بخش دولتی به جای اینکه تولید را تسهیل کند، به مانعی برای تقویت بخش تولید تبدیل شده است، برای حل این مشکلات باید دولت را کوچک کنیم.

رئیس دانشگاه قم بیان داشت: برخی از کشورها با وجودی این که دو برابر ایران جمعیت دارند، اما حجم دولتشان نصف حجم دولت ایران است، کوچک شدن دولت یک ضرورت است که البته هزینه اجتماعی دارد، اما هر چه که دیرتر این کار انجام شود، هزینه اجتماعی آن بالاتر خواهد رفت، متاسفانه خصوصی سازی در کشورمان به خوبی انجام نشد.

وی اضافه کرد: دولت می‌تواند با بخشنامه‌های تمام بخش‌های خود را ملزم به خرید از کالاهای داخلی کند، با توجه به حجم عظیم دولت چنین رویکردی کمک زیادی به بخش تولید در کشورمان خواهد کرد.

دیرباز در پایان به نقش رسانه ها در رونق‌بخشی به تولید داخلی اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند که در زمینه خرید کالای ایرانی فرهنگ سازی کنند، رهبر معظم انقلاب بر تولید و خرید کالای ایرانی تاکید دارند، کسانی که می‌خواهند به ارتقاء ایران کمک کند، باید با تولید و خرید کالاهای ایرانی نقش ایفا کنند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com