کد خبر ۵۸۷۷۴ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۱۵
مهر گزارش می دهد

شور و شعور حسینی در مسیر محرومیت‌زدایی

زنجان-در جنوبی ترین نقطه شهر زنجان، درست در جایی که محرومیت فراتر از واژه است، حسینیه اعظم تحولی عظیم ایجاد کرده و نذورات مردمی را در مسیر اعتلای وضعیت شهروندان هزینه کرده و می کند.

خبرگزاری مهر-گروه استانها: ما را به جایی فراخواندند که به حق اینجا را باید مثلث مخزن‌الاسرار حسین‌شناسی، دارالشفای بیماران و همت بلند صنعت‌گران دانست، آری اینجا حسینیه اعظم زنجان با بخش‌های مختلفی است که عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در گسترش فعالیت های عام المنفعه برای محرومیت زدایی از جنوب شهر زنجان نقش اصلی را دارند.

اینجا همان دیاری است که از آن به‌عنوان شهر شور و شعور حسینی یاد می‌کنند، و بی شک برخورداری از این عنوان بزرگ را زننجان مدیون وجود مجموعه‌هایی چون حسیینه و زینبیه اعظم است، مجموعه‌هایی که امروز جهانی شده و نام و آوازه‌شان در نقاط مختلف جهان مطرح است.

در جنوبی‌ترین نقطه شهر زنجان، در منطقه‌ای که در گذشته از آن به نام دروازه جنوبی شهر زنجان یاد می‌شد، مسجد حسینیه اعظم زنجان با کرامات و خلوص اهالی منطقه حسینیه اعظم از بیش از ۵۰۰ سال پیش بنا نهاده شد. این مجموعه بزرگ، بخش‌های مختلفی را در دل خود جای داده است که بی‌شک، پرداختن به همه این بخش‌ها در مجال این واژه‌ها نیست.

مسجد حسینیه اعظم زنجان بر اساس اسناد موجود، قدمت ۵۰۰ ساله دارد. در سنوات اخیر هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان از محل نذورات مردمی سعی در اجرای طرح توسعه جامع حسینیه اعظم کرده و در این زمینه به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کردند.

از دیگر اسناد مکتوب حسینیه که در حال حاضر در راهرو مسجد به دیوار نصب شده، سنگ نوشته‌ای است که تاریخ ۱۲۶۱ هجری‌قمری در ذیل اشعار آن مکتوب شده است. این تاریخ نشان می‌دهد اهالی محل این مسجد را در سال ۱۲۶۱ هجری‌قمری تعمیر کرده‌اند و ساخت آن به زمان‌های پیش‌تر برمی‌گردد.

علاوه بر این اسناد مکتوب، گفته‌های شفاهی مُعمّرین، ریش‌سفیدان و هیئت امنای مسجد، وجود وسایل و ابزارآلات متعدد قدیمی و مرتبط با تعزیه مثل طبل، شیپور و چند قطعه شمشیر در کنار علم اصلی حسینیه که تاریخ ۱۲۲۱ هجری‌قمری بر روی آن درج شده را تایید می‌کند که متاسفانه در دوره رضاخان به علت تعطیلی مساجد، بسیاری از این اشیا مفقود شده یا به سرقت رفته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حجره‌های مسجد حسینیه تخریب شده و این مکان چهره جدیدی به خود گرفت؛ افزایش اقبال مردمی در قالب حضور در مناسبت‌های مذهبی به ‌خصوص در ایام محرم و با نظر هیئت امنای مسجد طرح توسعه مسجد حسینیه اعظم در دستور کار قرار گرفت تا اینکه در سال ۶۸ مساحت مسجد حسینیه اعظم به ۷۰۰ متر توسعه یافت و در حال حاضر این رقم به ۱۵ هزار متر رسیده است.

یکی از بخش‌هایی که ما را بر آن داشت تا به سراغ حسینیه اعظم زنجان برویم، کتابخانه عمومی سیدالشهدای حسینیه اعظم زنجان است که این خود حاکی از آن است که حسینیه اعظم زنجان بال‌های اثرگذاری دارد که باعث می‌شود این ققنوس عشق در دل اهالی این خطه از سرزمین پهناور ایران اسلامی پرگرفته و اوج گیرد.

حسینه اعظم و مخزن الاسراری برای بصیرت

در اطراف مسجد حسینیه اعظم زنجان واحدها و بخش‌های متعددی ایجاد شد که در این بین کتابخانه عمومی سیدالشهدا (ع) خودنمایی می‌کند، کتابخانه عمومی سیدالشهدا ۲۴ تیرماه سال ۸۹ در کنار مسجد حسینیه اعظم زنجان افتتاح شد و تنها کتابخانه موجود در این محل است.

این کتابخانه، مخزن‌الاسراری بوده و منتظر نگاه بصیرت‌مند آن‌هایی است که حسین را جز در عزاداری‌هایی که در این دیار، شهره عام و خاص است، در دل آثار و دست نوشته های معتبر و مستند جست‌وجو کنند.

بخش امام حسین‌شناسی کتابخانه عمومی سیدالشهدای حسینیه اعظم زنجان مجهز به شش‌هزار نسخه کتاب نفیس و قدیمی با موضوع امام حسین (ع) است که از کشورهای مصر، تونس، عراق، ترکیه و شهرهای قم و تهران تهیه شده است. این کتابخانه یک‌هزار مترمربع مساحت داشته و شامل دو سالن مطالعه برای خواهران و برادران با ورودی جداگانه است.

همچنین کتابخانه دارای بخش کودک، بخش امام حسین‌شناسی، کافی‌نت، بخش سمعی و بصری، بخش ویژه محققان و پژوهشگران آزاد، بخش نشریات و بخش دفاع‌مقدس است. در این کتابخانه بخش امام حسین‌شناسی با شش‌هزار جلد کتاب اهدایی از سوی حسینیه اعظم زنجان که با ۱۱۰ میلیون تومان هزینه خرید منابع و محل نگه‌داری در نوع خود منحصر به فرد بوده و همچون نگینی در حسینیه اعظم زنجان می‌درخشد.

به سراغ رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان رفتیم که محمدجواد غم‌پرور در ابتدای سخنان خود با ذکر این نکته که مقرر بود بخش امام حسین‌شناسی در شهر مقدس قم ایجاد شود، می‌گوید: به جهت تاکیدات هیئت امنای حسینیه اعظم و با توجه به اینکه این مکان منتسب به امام حسین (ع) است، از اینرو تصمیم بر آن شد تا این بخش در کتابخانه سیدالشهدای حسینیه اعظم ایجاد شود.

وی با بیان اینکه کتاب‌هایی با موضوعات عاشورا، واقعه کربلا و امام حسین (ع) در این بخش موجود است، می‌افزاید: این کتاب‌ها با ۱۱۰ میلیون تومان هزینه خرید منابع و محل نگه‌داری از کشورهای مصر، تونس، عراق، ترکیه و شهرهای تهران و قم خریداری شد و برخی از این کتاب‌ها بسیار قدیمی هستند.

منابعی بی نظیر از امام حسین شناسی

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه این بخش به مرجعی برای طلاب و روحانیون تبدیل شده است، تصریح می‌کند: امید می‌رود تا طلاب علوم دینی و اسلامی بتوانند از این منابع برای پیشبرد مباحث دینی و معارف اسلامی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت این کتابخانه به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان سپرده شده است، اظهار می‌کند: در ابتدای کار ۱۲ هزار جلد کتاب از سوی حسینیه اعظم زنجان به کتابخانه سیدالشهدای حسینیه اعظم اهدا شد و پس از آن مدیریت و تجهیز کتابخانه در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قرار گرفت.

به گفته غم‌پرور، این کتابخانه که به امام حسین (ع) تعلق دارد می‌تواند محلی برای شناخت بیشتر امام حسین (ع) و فلسفه عاشورا باشد؛ چرا که منابعی که در این بخش وجود دارد در کشور بی‌نظیر بوده و مشابه آن ایجاد نشده است.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان، به قرارداد منعقد شده بین حسینیه اعظم زنجان و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان مبنی بر تقویت بخش امام حسین‌شناسی اشاره کرده و می‌گوید: متاسفانه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان آن‌طور که باید و شاید نسبت به تهیه کتاب‌های مرتبط به امام حسین (ع) و فلسفه عاشورا اقدام نکرده‌اند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا حسینیه اعظم زنجان به طور مستقیم مدیریت کتابخانه سیدالشهدا را بر عهده نگرفته است، می‌افزاید: امکان فعالیت تخصصی در کتابخانه برای خادمان حسینیه اعظم وجود نداشت، از این‌رو این مسئولیت در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار گرفت که از مسئولان در این حوزه انتظار می‌رود به این بخش توجه بیشتری کنند.

در ادامه به سراغ مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان رفتیم تا علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت کتابخانه سیدالشهدای حسینیه اعظم زنجان، از نزدیک با فعالیت این نهاد در بخش امام حسین‌شناسی جویا شویم.

وجود بیش از ۲۷ هزار جلد کتاب در کتابخانه حسینه اعظم

امیرعلی نیک‌بخش، تعداد کتابخانه‌های عمومی استان را ۹۲ کتابخانه عنوان کرده و می‌گوید: یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۳۲ نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها موجود است و ۷۱ هزار و ۴۹۶ نفر نیز عضو فعال این کتابخانه‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه از ۹۲ کتابخانه عمومی استان ۷۵ کتابخانه به صورت نهادی و ۱۷ کتابخانه به صورت مشارکتی اداره می‌شود، ادامه می‌دهد: اعضای فعال افرادی هستند که دارای کارت عضویت هستند و از کتاب‌های کتابخانه استفاده می‌کنند.

شش‌هزار جلد کتاب در بخش امام حسین‌شناسی در حسینه اعظم موجود است که از این تعداد یک‌هزار و ۴۲۳ نسخه در سیستم ثبت شده است این مسئول به کتابخانه عمومی سیدالشهدای حسینیه اعظم زنجان هم اشاره کرده و می‌افزاید: این کتابخانه در سال ۸۹ افتتاح شد و در حال حاضر ۲۷ هزار و ۶۵۱ نسخه کتاب در قفسه‌های آن موجود است و یک‌هزار و ۳۸ نفر هم عضو این کتابخانه بوده که از این تعداد ۴۰۹ نفر برادران و ۲۹ نفر خواهران هستند.

وی با اشاره به اینکه شش‌هزار جلد کتاب در بخش امام حسین‌شناسی موجود است و از این تعداد یک‌هزار و ۴۲۳ نسخه در سیستم ثبت شده است، اظهار می‌کند: ۴۲ عنوان نشریه و ۱۵۸ عنوان منابع دیداری و شنیداری و ۲۶۵۱ نسخه در بخش کودک این کتابخانه وجود دارد.

به گفته مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، به طور میانگین دو هزار و ۲۷۰ نفر ماهانه به این کتابخانه مراجعه می‌کنند.

نیک‌بخش با بیان اینکه این کتابخانه بخش کودک مستقل دارد، می‌افزاید: در طول سال در این بخش با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جلسات قصه‌گویی و داستان‌خوانی مرتبط با امام حسین (ع) و قیام عاشورا به صورت ویژه برای کودکان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این کتابخانه یک‌هزار مترمربع مساحت دارد، تصریح می‌کند: ۲۳۰ عدد صندلی در این کتابخانه موجود است.

این مسئول با اشاره به تجهیز بخش امام حسین‌شناسی این کتابخانه، می‌گوید: هفتمین دوره جشنواره کتاب با عنوان «اهدای کتاب، اهدای دانایی» اسفند امسال در سالروز نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود که امسال به صورت ویژه بخش امام حسین‌شناسی حسینیه اعظم در اولویت است و از عموم مردم درخواست می‌کنیم کتاب‌های مرتبط با امام حسین (ع) و فلسفه عاشورا را به این کتابخانه اهدا کنند.

وی به مکاتبات انجام شده با ناشران و سازمان‌های مرتبط با این موضوع هم اشاره کرده و می‌گوید: امیدوار هستیم تا از این طریق بتوانیم این بخش را به کتاب‌های نفیس مجهز کنیم.

نیک‌بخش در پاسخ به این سئوال که منتسب بودن به نام حسینیه اعظم تا چه اندازه در حضور افراد در کتابخانه موثر است، اظهار می‌کند: این کتابخانه تنها کتابخانه موجود در این منطقه است و به جهت جمعیت ساکن در محله حسینیه اعظم و کوچک بودن منازل، دانش‌آموزان و دانشجویان از حضور در این کتابخانه برای مطالعه و دسترسی به کتاب‌های موجود استقبال می‌کنند.

به گفته این مسئول، سخنرانان دهه اول محرم که از سطح کشوری در حسینیه اعظم حضور پیدا می‌کنند از این کتابخانه بازدید کرده و به وجود چنین بخشی افتخار می‌کنند.

ورود برای پروژه های اقتصادمقاومتی و اشتغال

از حال و هوای کتابخانه سیدالشهدای حسینیه اعظم زنجان بیرون آمده و به سراغ یکی دیگر از بخش‌های مهم و تاثیرگذار حسینیه اعظم زنجان یعنی موسسه کشت و صنعت مصباح رفتیم، موسسه‌ای که بی‌شک وقتی پای صحبت‌های مدیرعامل این موسسه نشستیم، دریافتیم که هدف آن حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال است.

چندی پیش بزرگ‌ترین مرکز پرورش و تولید منابع ژنی گوسفند افشاری کشور در زنجان با حضور معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه به بهره‌برداری رسید. محل پروژه کنونی توسط حسینیه اعظم زنجان خریداری شد.

در سال ۹۲ و در دانشگاه زنجان پروژه‌ای با عنوان تولید ژن چندقلوزایی گوسفند افشاری کلید خورد و پس از چند سال تلاش محققان نتیجه مثبت به دست آمد. با تاسیس شرکت دانش‌بنیان در خارج از دانشگاه زنجان، کارهای اجرایی بر روی این کار علمی انجام گرفت که در نهایت موسسه کشت و صنعت  حسینیه اعظم میزبان اجرایی پروژه ژن چندقلوزایی گوسفند افشاری شد.

محمد آسیابی مدیرعامل موسسه کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان در این‌باره ضمن اشاره به اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال، از مهم‌ترین اهداف فعالیت موسسه مصباح بوده و این موسسه دارای ۷۵ هکتار زمین است، در خصوص فعالیت این موسسه، اظهار می‌کند: یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان، ایجاد شغل و تولید محصولات غذایی، خوراکی و قطع وابستگی به واردات است.

وی می‌گوید: این موسسه در بخش‌های مختلف تولیدی، بازرگانی، صنعتی، کشاورزی و دامداری قابلیت فعالیت دارد. بخش دامداری برای تولید گوسفندان نژاد افشاری و اجرای طرح تحقیقاتی چند قلوزایی زیر نظر معاونت بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی فعالیت دارد و دارای ۱۲۰۰ راس گوسفند است.

مدیرعامل موسسه کشت و صنعت مصباح حسینیه اعظم زنجان، از تجهیز ۳۹ هکتار از اراضی این مزرعه به سیستم آبیاری بارانی و ۲۲ هکتار نیز به کشت دیمی خبر داده و خاطرنشان می‌کند: کارهای مطالعاتی در خصوص کشت زعفران و تولید گل و گیاهان زینتی انجام شده و در صورت تولید نهال گل محمدی کار فروش محصولات و تولید عطر و اسانس نیز انجام می‌شود.

الگویی دیگر از خدمت رسانی

بخش‌ دیگری از حسینیه اعظم زنجان که در دهه اول محرم بیش از سایر روزهای سال، به مردم خدمت می کند، دارالشفا این حسینیه است.

دهه اول محرم هر سال که فرا می‌رسد، شاهد حضور پزشکان و متخصصان در این مکان هستیم و اکثر حاضران نیز به واسطه حاجتی که سال‌ها قبل روا شده است، پای در این مکان گذاشته و به ارائه خدمت به بیماران می‌پردازند.

وجود و تاسیس مکانی به عنوان درمانگاه دارالشفای حسینیه از ۱۸ سال پیش در فکر اعضای هیئت امنای حسینیه وجود داشته و از آن سال همواره فعالیت خود را آغاز کرده و به مرور سال‌ها این فعالیت گسترده شده است، تا جایی که امروز شاهد درمانگاهی مستقل برای حسینیه اعظم زنجان هستیم که در دهه اول محرم خدمات ویزیت رایگان ارائه می‌دهد.

بد نیست بدانیم که در دهه محرم امسال‌ ۳۴ هزار و ۷۹۸ بیمار از خدمات درمانی دارالشفای حسینیه اعظم زنجان در بخش‌های مختلف از جمله پزشک عمومی، متخصص و فوق‌تخصص و خدمات دندان‌پزشکی، رادیولوژی، آزمایشگاهی، خدمات پرستاری، مامایی و ... بهره‌مند شده‌اند. در دارالشفای حسینیه اعظم زنجان بیش از ۴۰ پزشک و پرستار اشتغال دارند و در ۱۵ روز فعالیت ویژه محرم این تعداد به بیش از ۸۰ نفر می‌رسد.

بخش های مختلف این دارالشفا با تجهیزات به روز بخش مهمی از بار درمانی  شهر زنجان  را  متحمل  شده و با توجه به نیاز و محرومیت منطقه جنوب شهر زنجان توانسته حرکتی ارزشمند و خاستگاه مطمئن برای بیماران کم بضائت و بی بضاعت باشد.

دارالشفای حسینیه اعظم زنجان در سال ۷۰ فعالیت خود را تنها با دو اتاق شروع کرد و امروز ساختمانی چند طبقه با تجهیزات به روز و تیم متخصص از پزشکان استان زنجان و حتی سایر استانها و از اقلیت های مختلف برای ارائه خدمات پزشکی گردهم آمده تا اینگونه ارادت و نذر خود را به آستان حضرت اباعبدالله حسین نشان دهند.

در این زمینه مسئول دارالشفای حسینیه اعظم زنجان گفت: همه خدمات در این مکان رایگان است و پزشکان خودشان وقت می‌دهند و روزهای مخصوص که از طریق سایت حسینیه اعلام می‌کنیم حضور یافته و به ارایه خدمات می‌پردازند.

داود وفا افزود: همه این خدمات هم رایگان است. در دهه اول محرم فعلا طبق برنامه نزدیک به ۴۵ پزشک اعلام آمادگی کرده است. دندان‌پزشکان از این آمار زیاد است و حدود ۴۰ نفر که به صورت تیم است و به صورت شیفت‌بندی ارایه خدمات می‌کنند.

وجود تجهیزات به روز پزشکی در دارلشفای حسینیه اعظم زنجان

وفا با بیان اینکه دستگاه رادیولوژی وجود دارد که یک مسئول فنی برای راه اندازی آن مورد نیاز است افزود: حاضر هستیم این مکان را در اختیار خود دانشگاه علوم‌پزشکی قرار دهیم و فقط مجوز دهند ما یک سونوگرافی زیمنس خریداری کنیم. در این زمینه فعلا در زنجان مسئول فنی نداریم و مشکل داریم و فقط در دهه محرم فعالیت می‌کند این در حالی است که در کل سال آماده ارایه خدمات در این زمینه هستیم.

وفا افزود: در دهه محرم متخصصین اطفال، داخلی، پوست، زنان، روانپزشک، قلب و عروق، ارولوژی، غدد، قلب، ارتوپدی، مامایی، دندان‌پزشکی خدمات ارائه می دهند.

گفتنی است علاوه بر این امور حسینیه اعظم زنجان ۱۶ تخت قلب در بیمارستان ولیعصر(عج) شهر زنجان نیز راه اندازی کرده است.

حسینیه اعظم زنجان طی چند سال اخیر نقش فرا استانی پیدا کرده و مردم حسینیه اعظم را به عنوان پایگاه مهم مذهبی و شیعی می‌شناسند. این حسینیه شناسنامه معنوی و معرفتی سال‌های گذشته و حال مردمان این دیار است که باید تلاش کنیم تا از رنگ و بوی خدایی و حسینی فاصله نگیریم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com