کد خبر ۵۸۹۳۲ انتشار : ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۰
در گفت وگوی فارس با یکی از نخبگان قم مطرح شد؛

حل مشکلات جامعه نخبگان نیازمند تصمیمات قاطع و عاجل/جامعه نخبگان نباید دغدغه معیشت داشته باشد

یکی از نخبگان قمی گفت: نخبگان از بهترین سرمایه‌های هر کشوری هستند، بنابراین یکی از دلایل شکوفا نشدن استعداد افراد کمبود امکانات و سایر کاستی‌های مرتبط است که لازم است برای رفع این مشکلات تدابیر قاطع و عاجلی اندیشیده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسای خبر قم ، نخبگان می‌توانند چرخ‌های اقتصاد و توسعه کشور را به حرکت درآورند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند ولی انتظاراتی دارند که باید برآورده شود تا بتوانند به اهداف خود جامه عمل بپوشانند.

بهزاد لک از فارغ التحصیلان دکتری مهندسی فناوری اطلاعات از دانشگاه قم است که به عنوان دانشجوی نمونه کشوری در مقطع دکتری رشته مهندسی بین تمام دانشگاه‌های کشور انتخاب شد.

این اتفاق برای نخستین بار در یک رشته مهندسی و در رقابت با سایر دانشگاه‌های معتبر سطح اول کشور، بین دانشجویانی از دانشگاه قم رقم خورد.

گفت وگوی فارس با این نخبه قمی را بخوانید:

فارس: سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی در زمان تحصیل در مقطع دکتری را بفرمایید؟

 30 مورد مقالات کنفرانس‌های ملی، علمی و پژوهشی و ISI، تألیف پنج کتاب، ترجمه یک کتاب و مشاوره و داوری سه پایان‌نامه کارشناسی ارشد، طراحی و اجرای 10 کارگاه علمی و ایراد 10 سخنرانی علمی داشته‌ام.

از دیگر افتخارات بنده 6 مورد نظارت علمی در زمینه کتاب، پنج مشاور طرح‌های صنعتی و غیر صنعتی، 20 داوری مقالات علمی و پژوهشی، 10 مورد شرکت در میز گرد و اتاق فکر علمی، کسب معدل 19 در دروس نظری مقطع دکتری و نمره و درجه دفاع 19 از رساله دکتری محسوب می‌شود.

عنوان دانشجوی برتر در دانشگاه تربیت مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی IT در سال ۱۳۸۸،  دانشجوی برتر در دانشگاه قم مقطع دکتری رشته مهندسی IT در بین تمام رشته‌های دانشگاه و انتخاب به عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه سال ۹۴، عنوان دانشجوی برتر در دانشگاه قم مقطع دکتری رشته مهندسی IT در بین تمام رشته‌های دانشگاه و انتخاب به عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه سال ۹۵، جایزه ملی البرز در سال ۱۳۹۶ و پژوهشگر برتر استان قم در سال ۱۳۹۶ را کسب کرده‌ام.

 

فارس: دلایل موفقیت و نخبه بودن شما چیست؟

به نظر بنده فرد نخبه در هر حوزه‌ای باید بتواند، پدیده‌ها را در سطوح مختلف بررسی کند و آینده را از پیش ببیند و راهکارهای هوشمندانه برای مدیریت حوادث و پدیده‌ها اتخاذ کند؛ بنابراین معیارهای اساسی و مهم برای فرد نخبه وجود دارد که مهمترین آنها شامل داشتن انگیزه بالا، ایمان قوی، درک ارزش‌ها، اتخاذ راهبردهای مناسب، داشتن انرژی مضاعف و خستگی‌ناپذیر، مهارت ارتباط با خود و دیگران، دقیق بودن، فرصت یاب و شجاع بودن در مدیریت مخاطرات است.

با لطف و عنایت خداوند متعال و دعای خیر پدر و مادرم و همچنین همراهی خانواده‌ام، توانستم در طول مدت زمان تحصیل، این معیارها را در خود تقویت کنم.

نگاه بنده به تحصیل و پژوهش هیچگاه تکلیفی نبود بلکه نگاهی از جنس خدمت و توسعه بود زیرا در حوزه علم و پژوهش اگر نگاه تکلیفی وجود داشته باشد، از اهداف اصلی دور خواهیم شد.

بنده همیشه به دانشجویان و همکاران خود این توصیه را دارم که موفقیت زمانی حاصل می‌شود که هوشمندانه اهداف خود را پیدا کنید، با درایت مشکلات را مدیریت کنید و در انجام کارها مصمم و با اراده باشید.

 

فارس: از چه تسهیلاتی در زمینه نخبگی استفاده کرده‌اید و نقش بنیاد نخبگان استان قم چه بوده است؟

پیش از پاسخ به این سئوال بر خود واجب می‌دانم از رئیس بنیاد ملی نخبگان استان قم سایر همکاران تشکر کنم.

با توجه به اینکه بنده مشمول استفاده از جوایز تحصیلی در سال ۹۵-۹۶ بودم، در انجام فرآیند استفاده از این جوایز، همه موارد به صورت سیستمی و راستی آزمایی به صورت دستی انجام شد، اما مهمترین گام این فرآیند که انجام تعهدات بنیاد ملی نخبگان و تخصیص اعتبارات لازم است ولی تاکنون هیچ اقدامی صورت نپذیرفته است.

 

فارس: به نظر شما وظایف جامعه نخبگان در کشور و سطح ملی چیست؟

نخبگان از بهترین سرمایه‌های هر کشوری هستند و می‌توانند سهم ویژه‌ای در آبادانی و سازندگی کشور داشته باشند.

جامعه نخبگان در حوزه تخصصی خود باید بتوانند در کشور تحول، توسعه و پیشرفت ایجاد کنند بنابراین لازم است بسترهای لازم برای این کار آنها فراهم شود.

نخبگان باید ضمن پایبندی به دستاوردهای انقلاب اسلامی یک تعامل منطقی و دو طرفه با جامعه داشته باشند. حمایت دولت، مردم و جامعه از نخبگان زمانی اتفاق می‌افتد که جامعه نخبگان نسبت به اجرای تعهدات خود در راستای خلاقیت، ابتکار و نوآوری مورد انتظار دولت و مردم، متعهد باشند و فعالانه برخورد کنند. از این رو در چنین شرایطی است که نخبگان وارد بدنه اثرگذاری کشور می‌شوند و با مشارکت مردم و نهادها زمینه‌های پیشرفت فراهم می‌شود.

تمام تلاش جامعه نخبگان باید خدمت به مردم و کشور باشد و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکنند و از علم، تجربه و هوش خود در زمینه اعتلای کشور استفاده کنند.

با توجه به شرایط حساس کشور ما در منطقه و جهان، به نظر بنده یکی از مهمترین و اساسی‌ترین وظایف جامعه نخبگان تقویت روحیه و افزایش انگیزه جوانان کشور و همچنین مدیریت هوشمندانه موانع و چالش‌های احتمالی موجود در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و... است.

 

فارس: انتظارت نخبگان از جامعه و مسؤولان چیست؟

ایجاد احساس مسؤولیت در نخبگان زمانی به وجود می‌آید که امکانات و شرایط لازم برای آنها در کشور فراهم شود تا از فرار مغزها جلوگیری شود.

به بیانی دیگر بین وظایف نخبگان و انتظارات آنها از جامعه و مسؤولان یک ارتباط دو طرفه وجود دارد و گلوگاه مهم هر ارتباطی پایبندی به تعهدات است.

همانطوری که اشاره کردم، نخبگان از بهترین سرمایه‌های هر کشوری هستند، بنابراین یکی از دلایل شکوفا نشدن استعداد افراد کمبود امکانات و سایر کاستی‌های مرتبط است که لازم است برای رفع این مشکلات تدابیر قاطع و عاجلی اندیشیده شود.

رفتار مناسب با جامعه نخبگان، فراهم کردن نیازهای معیشتی جامعه نخبگان، تأمین امکانات پژوهشی و تعهد در انجام وظایف محوله توسط مسؤولان تأثیر بسزایی در توسعه و پیشرفت کشور خواهد داشت بنابراین اگر جامعه نخبگان انگیزه داشته باشند و شرایط و امکانات برای فعالیت‌های پژوهشی آنها فراهم شود و همچنین دغدغه مسائل معیشتی را نداشته باشند، می‌توانند در مسیر تعالی، پیشرفت و توسعه کشور گام‌های مؤثر و جدی بردارند که در این زمینه سیاست‌گذاری‌های دولت و حکومت نقش مهمی می‌تواند ایفا کند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com