کد خبر ۵۹۱۲۲ انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۲

قم| افتتاح متروی قم در سال 98؛ افتتاح منوریل شاید وقتی دیگر

معاون شهردار قم گفت: خط یک مترو، از 14 ایستگاه برخوردار است که تا افق 98 ایستگاه یک تا شش آن به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، علیرضا قاری قرآن در نشست مطبوعاتی که در شهرداری قم برگزار شد، برنامه‌های عمرانی شهر قم را در دو قالب بلندمدت و کوتاه‌مدت دانست و اظهار داشت: در حوزه شهرداری، در سال گذشته حوزه حمل‌ونقل و در سال جاری حوزه‌های شهرسازی و معماری، فنی و عمرانی و چند حوزه دیگر به‌عنوان حوزه‌های مستقل شناخته شدند.

وی افزود: روند فعالیت‌ها به‌گونه‌ای است که طرح‌های پیش‌بینی‌شده، پس از بررسی‌های فنی به پروژه‌های عمرانی تبدیل می‌شود و بودجه سالانه شهرداری در دو بخش جاری و عمرانی تعریف می‌شود.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با چگونگی فعالیت شهرداری قم پرداخت و گفت: در حوزه خدمات شهری، اجرای فضای سبز و بوستان‌ها و در حوزه شهرسازی، احیای بافت فرسوده به مرحله اجرا می‌رسد.

قاری قرآن با اشاره به اولویت امور زیربنایی در سال 96، تصریح کرد: در سال گذشته، برای حوزه‌های عمران، تملک و خدمات بودجه‌هایی تخصیص داده شد که بودجه‌های عمرانی به سطوح مختلف تقسیم می‌شد.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی سال 96 خاطرنشان کرد: بالغ‌بر 96 درصد پروژه‌های عمرانی تصویب‌شده در سال گذشته به اجرا در آمد و با تمام مشکلاتی که در تأمین منابع مالی پروژه‌ها پیش روی شهرداری بود، تلاش بر انجام حداکثری آن‌ها صورت گرفت، چراکه با توجه به وضعیت رکود اقتصادی کنونی در کشور، اجرای پروژه‌ها متأثر از این مشکلات، با مشکلاتی روبرو بود.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم ادامه داد: در سال 96، حدوداً تمام پروژه‌های نیمه‌تمام سال‌های گذشته مانند خیابان 15خرداد، زیرگذر شهید کریمی و... به بهره‌برداری رسیده و در اختیار مردم قرار گرفت.

قاری قرآن با اشاره به بهره‌برداری از پروژه بلوار زائر در سال 96، بیان کرد: بودجه عمرانی در سال 97، 1800 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ، 1400 میلیارد تومان به بخش عمران اختصاص‌یافته که حدود 80 درصد از کل بودجه شهرداری قم را شامل می‌شود.

وی تخصیص 40 تا 50 درصد پروژه‌های عمرانی را برای مناطق یک تا هشت دانست و تأکید کرد: از میزان 1400 میلیارد تومان بودجه پروژه‌های عمرانی، 700 تا 800 میلیارد تومان آن به‌صورت خالص برای پروژه‌های عمرانی، 300 تا 400 میلیارد به بحث تملک و باقیمانده آن به حوزه‌های مختلف اختصاص‌یافته است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به وضعیت نامطلوب آسفالت شهر قم، عنوان کرد: در سال 96، 250 هزار تن آسفالت برای استفاده در شهر در نظر گرفته‌شده بود که حدود 310 هزار تن و بیشتر از یک‌چهارم آسفالت در نظر گرفته‌شده در شهر مورداستفاده قرار گرفت.

قاری قرآن پروژه‌هایی که اکنون در حال اجرا است را موردتوجه قرارداد و ابراز کرد: در بین پروژه‌های در حال اجرا، پروژه تقاطع غیر هم‌سطح ولیعصر از مهم‌ترین آن‌ها بوده که برای نخستین بار پروژه‌ای در این ابعاد و وسعت در شهر قم در حال انجام است.

وی با اشاره به تلاش مستمر مجموعه شهرداری قم برای پیگیری و بهره‌برداری سریع و باکیفیت پروژه‌ها، ادامه داد: پیشرفت فیزیکی پروژه تقاطع غیر هم‌سطح ولیعصر 34 درصد بوده که نسبت به زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده، 10 درصد جلوتر است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم گفت: پروژه  زیرگذر شهید کریمی در بلوار پیامبر اعظم در حال انجام است، همچنین پروژه فاز 3 آیت‌الله بروجردی تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد.

قاری قرآن افزود: پروژه‌های دیگر مانند احداث ورزشگاه در چند منطقه از شهر، احداث زیرگذر تقاطع امینی بیات، تکمیل بلوار جمهوری تا بزرگراه امام علی (ع) در دو فاز جداگانه، فاز 4 و 5 خیابان عمار یاسر از دیگر موارد است.

وی با اشاره به وضعیت متروی قم بیان کرد: خط یک مترو، از 14 ایستگاه برخوردار می‌شود که تا افق 98 ایستگاه یک تا شش آن به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین خط 2 مترو نیز به دلیل تأمین نشدن منابع مالی آن، راکد مانده که پس از اتمام خط یک ساخت آن آغاز می‌شود.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به وضعیت مونوریل استان قم اظهار داشت: صورت‌جلسه ادامه مراحل ساخت مونوریل تنظیم‌شده که پس از تصویب دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور، ادامه ساخت این پروژه آغاز می‌شود که ساخت باقیمانده قسمت‌های آن، نیازمند 100 تا 150 میلیارد تومان منابع مالی است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com