کد خبر ۵۹۱۲۳ انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۵

قم| کاشت درختان سوزنی‌برگ در استان قم منطق درستی ندارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: کاشت گونه‌های سوزنی‌برگ در استان قم منطق مناسبی نداشته و در برابر جبران آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز قدرت و ظرفیت خاصی ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، تورج همتی ظهر امروز در جلسه کارگروه حفاظت از منابع آبی استان قم که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: روند استفاده از منابع آبی استان با خروجی‌های حاصل از آن متناسب نیست.

وی با انتقاد از آمارهای رسمی شهرداری قم در زمینهٔ سرانه فضای سبز شهری افزود: بیش از سه‌چهارم فضای سبز شهری قم در حاشیه‌های شهر قم قرار داشته که باید مورد تجدیدنظر قرار گرفته و در قالب سرانه‌های فضای سبز شهری وارد نشود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم با اشاره به غیرمتناسب بودن فضای سبز شهری در استان قم گفت: متأسفانه استفاده از گونه‌های پرمصرف در هسته مرکزی شهر و در نواحی حاشیه‌ای  شهر بسیار بیشتر از گونه‌های کم آب بر است.

همتی با انتقاد از کاشت درختان غیرمفید در استان قم تأکید کرد: کاشت گونه‌های سوزنی‌برگ در استان قم منطق مناسبی نداشته و در برابر جبران آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز قدرت و ظرفیت خاصی ندارند.

وی با تأکید بر حفظ گونه‌های گیاهی استان قم با اصلاح الگوی کشت عنوان کرد: در قانون برنامه ششم توسعه باید میزان مصرف آب در بخش کشاورزی تا 20 درصد کاهش پیدا کند، استفاده از روش آبیاری زیرسطحی نباید به قیمت نابودی و کاهش مراتع و دیگر گونه‌های گیاهی بینجامد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم ظرفیت بالای استان در مسئله آب‌های سبز را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: استفاده از آب‌های سبز یکی از مهم‌ترین راهکارهای اساسی در مدیریت مصرف آب است که در این زمینه تغییر زمان کشت بسیار مهم است.

همتی با تأکید بر ظرفیت بالای استان قم در زمینهٔ آب سبز، تصریح کرد: بیش از 70 درصد از آب‌های استان قم را آب سبز تشکیل داده که می‌توان از این ظرفیت اساسی برای مصارف کشاورزی استفاده کرد.

وی عنوان کرد: باید تأمین نیاز آبی دام و دیگرگونه‌های دامی قم از استان‌های دیگر تأمین شود چراکه میزان استفاده از آب سبب می‌شود تا هزینه‌های  تولید افزایش پیدا کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان قم نیز با اشاره اهمیت استفاده از آب‌های خاکستری ابراز کرد: استفاده از آب‌های خاکستری برای گسترش فضای سبز شهری مصوب وزارت نیرو بوده و مشوق‌هایی نیز برای این منظور در نظر گرفته‌شده است.

علی جان صادق پور گفت: باید جمع‌آوری آب‌های خاکستری و پساب ازجمله الزامات و یا مشوقات صدور پروانه توسط شهرداری  قرار گیرد تا از این منظر استفاده بهینه از مصارف آبی در استان اتفاق بیفتد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com