کد خبر ۵۹۱۲۹ انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۴
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای:

60درصد فاضلاب قم صرف تغذیه منابع زیرزمینی شود

قم- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم گفت: طبق دستورالعمل وزارت نیرو 60 درصد فاضلاب باید در منابع زیرزمینی تغذیه و 40 درصد آن نیز صرف بخش های مختلف شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، احمد حاجی حسینی مسگر روز سه شنبه در جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی و شورای حفاظت از منابع آب در استانداری قم افزود: درحال حاضر 40 درصد پساب شامل چهار و نیم میلیون مترمکعب به شهرداری برای آبیاری فضای سبز واگذار شده و بقیه پساب سهم سفره های زیرزمینی است.
وی افزود: باید زمینه واگذاری فاضلاب به بخش خصوصی فراهم شود تا با تصفیه آن شاهد استفاده درست از این منابع باشیم.
وی از وضعیت سطح زیر کشت یونجه در قم انتقاد کرد و گفت: طبق آمار سال 94- 95 هشت هزار و 114 هکتار زمین زیر سطح کشت بوده است که نیازمند سالانه متوسط 184 میلیون متر مکعب آب بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم ادامه داد: این سطح کشت باید با رویکرد سازگاری با کم آبی اصلاح شود تا منابع آبی مدیریت شوند.
وی گفت: حجم کل مجاز برداشت از چاه های کشاورزی 300 میلیون متر مکعب است ،درحالیکه حجم کل برداشت واقعی از چاه های کشاورزی به 466 میلیون متر مکعب رسیده است.
حسینی مسگر، بیان داشت: تغییرات حجم آبخوان و کسری مخزن دشت های استان 147 میلیون متر مکعب است ضمن این که حجم مجاز آب انتقالی از سرشاخه های دز حداکثر سالانه 144 میلیون متر مکعب می باشد.
وی بر اهتمام سازمان جهادکشاورزی در اصلاح و به روز رسانی سند آب و الگوی کشت سازگار با اقلیم استان تاکید کرد و گفت: آبیاری باید بر اساس شوری زمین ها و نوع محصول ها مدیریت شود.
وی خاطرنشان کرد: محدودیت یا ممنوعیت کشت یونجه و جایگزینی با علوفه های کم آب خواه و مقاوم به کم آبی و استفاده از ظرفیت اعتبارات طرح یارانه نهادهای دامی جهت تشویق کشاورزان به کشت نکردن یونجه باید در دستور کار قرار گیرد.
8138/ 6133/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com