کد خبر ۵۹۱۳۵ انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۰
رئیس سازمان جهادکشاورزی:

3 هزارهکتار کشت یونجه درقم کاهش یافت

قم- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: از سال 93 تاکنون حدود سه هزار هکتار سطح زیر کشت یونجه به منظور مدیریت منابع آبی دراین استان کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، محمد رضا طلایی روز سه شنبه در جلسه کارگروه استانی سازگاری با کم آبی و شورای حفاظت از منابع آب در استانداری قم افزود: درحال حاضر هفت هزار و 826 هکتار یونجه در قم کشت می شود که این آمار نسبت به سال های گذشته کاهش سطح زیر کشت را نشان می دهد.
وی افزود: از 2 سال گذشته در راستای صرفه جویی در منابع آبی، گیاهان دارویی از جمله گل محمدی و باغ های پسته را به خاطر نیاز آبی کم کشت کرده ایم.
وی ادامه داد: در کشور از سیستم های نوین آبیاری برای زمین های زیرکشت یونجه اجرا نکرده اند این در حالی است که در استان قم به زودی روش جدید آبیاری در یکی از مزارع کشت یونجه اجرایی می شود و تا 50 درصد مصرف آب کاهش می یابد.
طلایی با اشاره به این که در 2 دشت شریف آباد و ساوه قم الگوی کشت یونجه اجرایی می شود گفت: در برنامه پنج ساله برای این 2 دشت برنامه الگوی کشت طراحی شده است تا 60 درصد سیستم آبیاری نوین را در این مناطق اجرایی و 30 درصد از مصرف آب در کاشت یونجه کاهش دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم بیان داشت: باید زمین های زیر کشت یونجه که کم بازده هستند حذف شوند و یا سیستم های نوین آبیاری را در آن وارد کرد تا منابع آبی مدیریت شود.
وی خاطر نشان کرد: یونجه علوفه ای دارای حجم است که واردات آن به کشور امکان پذیر نیست و جابه جایی آن از استانی به استان دیگر نیز افزایش 15 درصدی قیمت را دارد این در حالی است که استان قم به علت نیاز دامی به یونجه نمی تواند کاشت آن را حذف کند.

** مدیرعامل سازمان پارک ها فضای سبز شهری شهرداری قم در ادامه این جلسه، اظهار داشت: 2 هزار و 168 هکتار میزان فضای سبز در اختیار شهرداری است که سرانه کل فضای سبز در قم به 21 متر به ازای هر شهروند می رسد که بخش قابل توجهی از آن را پارک های جنگلی تشکیل داده اند.
پیام جوادیان افزود: بیش از 2 سال است که شهرداری قم در هیچ نقطه از شهر اقدام به کاشت چمن نکرده در همین راستا بیش از 2 هزار هکتار نیز از مقدار چمن های فضای سبز شهری در سال های گذشته کاسته شده است.
وی با بیان این که بیش از 400 گونه از گیاهان منتاسب با کم آبی و اقلیم شهر قم در حال مطالعه است گفت: بیش از 95 درصد از عرصه های فضای سبز شهر قم به صورت آبیاری تحت فشار مدیریت می شود.
جوادیان اضافه کرد: 25 پیمانکار فضای سبز و بیش از یک هزار کارگر در فضاهای سبز مشغول به فعالیت هستند که به ندرت آب پاشی توسط کارگران صورت می گیرد.
وی با تاکید بر این که برنامه ریزی شده است تا طی 2 سال آینده از انشعاب آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده نشود گفت: در صورتی که چاه ها و پساب های مورد نیاز در اختیار شهرداری قم صورت بگیرد میزان استفاده از آبیاری شرب به صفر می رسد.
/8138/ 6133/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com