کد خبر ۵۹۱۴۶ انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۹
آیت الله نوری همدانی:

برپایی موزه دین و دنیا درقم کار ارزشمندی است

قم- ایرنا- آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید برپایی موزه دین و دنیا در قم را کاری بزرگ دانست و ابراز امیدواری کرد که این مرکز آثار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و علما را به خوبی نمایش دهد.

به گزارس ایرنا، وی عصر سه شنبه در آیین گشایش موزه دین و دنیا در شبستان امام هادی (ع) مسجد مقدس جمکران قم اظهار داشت: حوزه علمیه قم افتخار همگان است و ما شاگردان مکتب امام عصر (عج) هستیم، از این رو ایجاد این موزه در این شهر قم کار بسیار بزرگی می باشد.
وی اضافه کرد: ما می خواهیم موزه دین و دنیا نمایانگر زحمات علما باشد و این کار بزرگ نیازمند همت بلند و بودجه لازم است.
آیت الله نوری همدانی با تاکید بر ارزشمند بودن فعالیت روحانیت در جامعه اظهار داشت: علمای بزرگ هر چه بیشتر با امام زمان(عج) ارتباط داشتند به همان اندازه نام آنها در تاریخ می درخشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه فقه شیعه ، فقهی خاص و بی نظیر در جهان است، گفت: آثار فقهی علمای اسلام از طریق مجسم کردن به جامعه معرفی شود.
وی افزود: دنیای شرق دارای فرهنگ و تمدن غنی است، اما کشورهای غربی آثار باستانی متعلق به آن همچون آثار و دست نوشته های علما، دانشمندان و مفاخر ما را غارت کرده و در موزه های خود نگهداری می کنند.
وی با اشاره به اینکه عالمان دینی قرآن های زیادی را به خط و املای خود بر روی کاغذ و یا پوست حیوانات کتابت کردند، افزود: ما باید آثار بی نظیری که غربی ها از کشورهای مسلمان به کشور خود بردند را پس بگیریم.
این مرجع تقلید با بیان اینکه فقه شیعه همان قرآن است، افزود: فقه ، علم بسیار وسیعی است و در 10 بخش ازجمله معارف اعتقادی،عبادی، اخلاقی، اقتصادی، معاشرتی، فرهنگی،سیاسی، حکومتی و جهادی دسته بندی می شود.

** مسئول موسسه موضوع شناسی احکام فقهی نیز دراین آیین با تبیین چگونگی ایجاد این موزه افزود: پس از ارایه طرح تاسیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی و همچنین موزه فقه و زندگی به محضر رهبر معظم انقلاب ، ایشان این طرح را نه تنها تایید فرمودند بلکه بر ضرورت آن نیز تاکید کردند.
حجت الاسلام محمد حسین فلاح زاده یادآور شد: موزه فقه و زندگی در ابتدا در یک اتاق 12 متری و با یک اشیاء محدود آغاز به کار کرد و پس از مدتی در یک منزل مسکونی در قم با هدایای مردم به کار خود ادامه داد.
وی افزود: هدف اصلی تاسیس موزه دین و دنیا نیز این است که زائران مسجد جمکران در کنار عبادت و انجام فرایض، در یک فضای گسترده و امکانات بیشتر و روش نوین تر به معرفت دینی خود بیفزایند.
فلاح زاده با بیان اینکه این موزه تنها با هدایای مردمی سامان یافته و بودجه دولتی ندارد، افزود: کمتر از 20 درصد اشیای آن خریداری شده و بقیه توسط مردم اهدا شده است.
مسئول موسسه موضوع شناسی احکام افزود: انشاء الله این موزه با اتکاء به هدایای مردم در فضای گسترده تر و با شعبی متعدد در مراکز استان ها و حتی دیگر کشورها به کار خودش ادامه دهد.
وی موزه دین و دنیا را شامل 8 غرفه ذکر کرد، و افزود: این موزه گنجینه های متعددی دارد و سرچشمه همه معارفی که ارایه می شود از ثقلین یعنی آیه های قرآن و احادیث پیامبر و اهل بیت (ع) است که در طراحی صورت گرفته در ورودی آن قابل مشاهده است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه غرفه ای از این موزه اختصاص به مراجع تقلید به عنوان جانشینان اهل بیت دارد، افزود: این بزرگواران در طول زندگی با اخلاص و بدون ریا برای بهشت رفتن مردم خون دل ها خوردند، اما کسی به این فکر نبوده که آنها را معرفی کند.
فلاح زاده همچنین با اشاره به غرفه علما و شهدای شاخص و دانشمند افزود: معرفی اماکن مقدس، عبادات، محیط زیست، معاملات و مسائل اقتصادی کسب و کار از دیگر بخش های این موزه است و در آینده تمام ابواب فقهی را در بر خواهد داشت و گستره این موزه به گستردگی تمام موضوع های فقهی و معارف دینی خواهد بود.
7403/ 6133/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com