کد خبر ۵۹۱۵۷ انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۹
معاون اجتماعی دادگستری استان قم در گفت‌وگو با میزان خبر داد

اجرای موفقیت آمیز طرح مصلحین قرآنی در دعاوی خانواده/ بیش از ۱۷۰ نفر گواهینامه آموزشی دریافت کرده اند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم با اعلام رضایت از اجرای طرح مصلحین قرآنی در این استان گفت: با استفاده از ظرفیت اساتید و مشاوران خبره، ۷ کارگاه آموزشی برای حدود ۱۷۰ نفر از مصلحین قرآنی برگزار و برای آنها گواهینامه آموزشی صادر شده است.
اجرای موفقیت آمیز طرح مصلحین قرآنی در دعاوی خانواده/ بیش از ۱۷۰ نفر آگواهینامه آموزشی دریافت کرده اندحجت‌الاسلام والمسلمین مجید یزدی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان از اجرای طرح مصلحین در این استان خبر داد و گفت: طی سال‌های اخیر، از بیست دعاوی نخست کشور، مجموع ناهنجاری‌ها و دعاوی حوزه خانواده شامل طلاق توافقی، مطالبه نفقه، مطالبه مهریه، الزام به تمکین نهایتاً طلاق به درخواست زوج و زوجه و ... دومین رتبه دعاوی را به خود اختصاص داده است.

این مقام قضایی بیان کرد: به منظور اجرای مواد ۲۷ و ۲۸ قانون حمایت خانواده و مواد ۱۱ لغایت ۱۵ آئین‌نامه اجرایی آن و ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق و اجرای منویات مقام معظم رهبری در بحث آسیب‌های اولویتی کشور، طرح احیای نقش حکمین قرآنی و کارآمدسازی نهاد داوری در پرونده‌های خانوادگی در دستور کار قوه قضاییه و استان‌ها قرار گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان قم هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از طلاق، برقراری صلح و سازش بین زوجین از طریق آموزش مهارت‌های حل تعارض و استفاده از ظرفیت بزرگان و حلقه‌های ریش‌سفیدان در اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

وی در بیان مراحل اجرایی این طرح عنوان کرد: اعلام فراخوان و یا تشکیل جلسات با دستگاه‌های مسئول، شناسایی داوطلبان بر اساس شاخص‌‎های مندرج در مدل ملی، تشکیل بانک اطلاعاتی حکمین، برگزاری کارگاه آموزش مربیان استانی توسط مدرس ملی، برگزاری دوره‌های آموزشی توجیهی ویژه داوران و قضات، برگزاری کارگاه‌های آموزش دعاوی خانواده ویژه مصلحین توسط مربی استان و ایجاد دسترسی مناسب افراد واجد صلاحیت به بانک اطلاعاتی داوران آموزش‌دیده از مراحل اجرایی این طرح است.

حجت‌الاسلام یزدی با اشاره به تعیین بخش سلفچگان از بخش‌های استان به عنوان اجرای آزمایشی طرح مصلحین قرآنی قم، افزود: فراخوان ثبت نام حکمین و مصلحین قرآنی در قالب بنر، خبر صداوسیمای استانی و هماهنگی با سازمان تبلیغات و ائمه جمعه و جماعات استان اعلام شد و واجدین شرایط، از بین افراد ثبت نامی و معرفی‌شده این مراکز انتخاب و گروه‌بندی شده و وارد سامانه شدند.

وی در خصوص نحوه برگزاری کارگاه‌ها عنوان کرد: با استفاده از ظرفیت اساتید و مشاوران خبره و منتخب استان، ۷ کارگاه آموزشی برای حدود ۱۷۰ نفر از مصلحین قرآنی، برگزار و برای آن‌ها گواهینامه آموزشی صادر شد.

این مقام قضایی ادامه داد: مابقی کارگاه‌ها در سال جدید در حال برگزاری است. بانک اطلاعاتی مصلحین قرآنی برای ارجاع امر داوری به دادگاه خانواده ارسال و در دسترس آنان قرار گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم در بیان مباحث آموزشی کارگاه‌های مصلحین قرآنی اظهار کرد: آشنایی با خانواده و الگوی زندگی مطلوب خانوادگی، مهارت‌های روابط همسری و خانوادگی، حل اختلافات خانوادگی و روابط همسری، تبیین مباحث خشم، استرس و اضطراب و راه‌های مدیریت و مقابله با آن، شیوه‌های حل اختلاف و تعارض در خانواده و روابط همسری، جایگاه و نقش مصلحین از منظر قرآن، قانون و قضا، اصول، شیوه‌ها و وظایف میانجیگری برای حل تعارض، و آشنایی با تجارب موفق در زمینه میانجیگری برای حل اختلاف از موضوعات مطرح شده در این کارگاه‌های آموزشی بوده است.

حجت‌الاسلام یزدی در خصوص سایر اقدامات دادگستری استان در موضوع صیانت از حریم خانواده‌ها و پیشگیری از طلاق تصریح کرد: ایجاد مراکز مشاوره خانواده، برگزاری دوره‌های آموزشی برای زوجین متقاضی طلاق، راه‌اندازی سامانه تصمیم برای مشاوره پیش از طلاق، برگزاری دوره‌های آموزش‌های پیش از ازدواج، اجرای برنامه با موضوع خانواده در صدا و سیمای مرکز استان، ایجاد مراکز ملاقات طفل ناشی از طلاق، اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، همکاری در برگزاری همایش‌های خانواده موفق در سطح استان از دیگر اقدامات این معاونت است که در سال‌های گذشته انجام شده و برخی گام‌های آن در دست پیگیری است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com