کد خبر ۵۹۱۵۹ انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۵
مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:

استقبال مخاطبان از مسابقات قرآن طلاب با برنامه‌ریزی و هماهنگی محقق می‌شد

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین قبادی با مبارک دانستن برگزاری مسابقات قرآن طلاب تاکید کرد: پرکردن سالن مسابقات از مخاطب با توجه به جایگاه قم به عنوان مرکزیت علمی و دینی جهان اسلام هم لازم بود و هم کار دشواری نبود و با برنامه‌ریزی و هماهنگی بهتر امکان تحقق آن به‌سادگی وجود داشت.

استقبال مخاطبان از مسابقات قرآن طلاب با برنامه‌ریزی و هماهنگی محقق می‌شد

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قبادی، مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با ایکنا؛ در حاشیه دومین دوره مسابقات قرآن طلاب علوم دینی گفت: اصل برگزاری این مسابقات اقدام مبارکی است که در کنار سایر مسابقاتی که سه تا چهار دهه در کشور در حال برگزاری است، شکل گرفته است.

وی افزود: طبیعی است در ادوار مختلف در مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی ایرانی شاهد توسعه کمی و کیفی در رشته‌های مختلف بوده‌ایم و برای اینجانب که در نیمه اول دهه هشتاد چند سالی در مسابقات اوقاف مسئولیت داشتم به خوبی ملموس و محسوس است که با چه مشقاتی این گونه مسابقات برگزار می‌شود.

قبادی بیان کرد: از نظر کشور‌های شرکت‌کننده و امکانات موجود، دشواری‌های زیادی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی وجود دارد و بسیاری از شرکت‌کنندگان اذعان دارند که مسابقات ایران از جامعیت بی‌نظیری در دنیا برخوردار است؛ البته ممکن است در برخی کشور‌ها در رشته‌های خاص، سطح بالایی از مسابقات را داشته باشند، ولی مسابقات هیچ کشوری به تنوع و جامعیت مسابقات جمهوری اسلامی ایران نمی‌رسد و این وجه تمایز است.

قبادی با بیان اینکه بنده در جزئیات مسابقات طلاب علوم دینی نیستم، ولی همین که این رقابت‌ها ویژه طلاب هم اضافه شده می‌تواند یکی دیگر از امتیازات باشد، افزود: از طرف دیگر هم احترام گذاشتن به بخشی از جامعه است که به اقتضاء کاری که دارند ارتباط و انس بیشتری با قرآن دارند و این اقدام در نوع خود جالب است.

مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان کرد: در دقایقی که بنده در این مسابقات بودم از این مسابقات لذت بردم و شاهد رقابت‌های خوبی در مرحله فینال بودیم.

قبادی در عین حال به بیان یکی از نقاط ضعف این دوره از مسابقات پرداخت و تصریح کرد: قم، مرکز حوزه‌های علمیه و به بیانی جهان اسلام است؛ سال‌هاست از نجف اشرف پیشی گرفته است؛ لذا خیلی سخت نبود که با توجه به روز‌های معدود مسابقات، هماهنگی‌هایی برای حضور اقشار مختلف مردم به خصوص طلاب حوزه‌های علمیه برای حضور در محل مسابقات صورت بگیرد.

استقبال مخاطبان از مسابقات قرآن طلاب با برنامه‌ریزی و هماهنگی محقق می‌شد

وی افزود: اگر از قبل هماهنگی و برنامه‌ریزی با مساجد، مدارس و حوزه‌های علمیه صورت می‌گرفت و حتی سهمیه برای مدارس علمیه تعیین می‌شد، به ویژه با توجه به اینکه ایام تعطیلی هم نیست، می‌توانستیم همواره شاهد پر بودن محل مسابقات از مستمعین و مخاطبان باشیم.

قبادی با بیان اینکه الان فصل تعطیلی نیست که امکان این کار فراهم نباشد اظهار کرد: بنده این مسئله را به عنوان یک نقد می‌دانم و امکان آن کار داشواری هم نبود.

وی ادامه داد: بنده در حد یک‌ساعتی که از برنامه‌های فینال بهره بردم، شاهد هستم که دکوراسیون و صوت خوب بود و به‌ویژه محل برگزاری مسابقات که در مسجد مدرسه امام کاظم (ع) است، قابل تقدیر است و به‌زیبایی محل مسابقات افزوده است؛ همچنین داوران برجسته و بین‌المللی انتخاب‌شده نشان‌دهنده نگاه ویژه به مسابقات است که می‌تواند حسن محسوب شود.

مشاور عنوان کرد: یکی از برکات مسابقات بین‌المللی که همواره بنده آن را عرض کرده‌ام جهت‌دهی به اهداف والاتری علاوه بر رقابت صرف است.

قبادی عنوان کرد: بخشی از انگیزه، ایجاد رقابت میان قرائت و حفظ و خطابه است بلکه بخش مهم‌تر که البته با عنوان بخش جانبی به آن نگریسته می‌شود، مراوداتی است که میان حافظان، قاریان و خطبای ایرانی با دیگر کشور‌ها صورت می‌گیرد که می‌تواند دید افراد را نسبت به ایران و حتی جهان اسلام تغییر دهد و به خصوص در این مسابقات که طلاب حضور دارند این مسئله مهم‌تر است و عین همان برکاتی که برای حج به خاطر مراودات صورت گرفته برای این مسابقات نیز متصور است.

وی تاکید کرد: این بعد بسیار مهم است و اگر نقاط ضعف، کمبود و کاستی هم وجود دارد، این نوع مباحث را باید مورد توجه بیشتر قرار دهند تا کاستی‌ها را پوشش بدهد. به‌خصوص این مسئله با توجه به معادلات بین‌المللی و حملاتی که به اسلام می‌شود و وضعیت ایران در دنیا و جهان اسلام بسیار مهم است.

قبادی تصریح کرد: اگر از فرصت حضور همین تعداد محدودی که به ایران می‌آیند هم بتوانیم به خوبی بهره ببریم ظرفیت مطلوبی برای شناخت بیشتر آنان از ایران و تغییر نگاهشان است؛ لذا حتما مسئولان برگزاری نباید اکتفای صرف به خود مسابقات کنند.

وی تاکید کرد: اگر چه این نوع اهداف، جنبی محسوب می‌شود، ولی به نظر بنده این برنامه‌ها در واقع اگر بالاتر از برنامه اصلی هم نباشد در ردیف آنان است که نباید از منظر دست‌اندرکاران پنهان بماند.

دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی از اول اردیبهشت در قم آغاز شده و امروز ۴ اردیبهشت ماه نیز با برگزاری آئین اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com