کد خبر ۵۹۴۳۸ انتشار : ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۶
معاون امداد و نجات هلال احمر قم:

20240 حادثه دیده از خدمات هلال احمر بهره مند شدند

قم- ایرنا- معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر قم گفت:سال گذشته، 20 هزار و 240 حادثه دیده در داخل استان و محورهای مواصلاتی از خدمات تیم های امدادی بهره مند شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، محمدرضا بهرامی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تیم های امدادی در 278 حادثه جاده ای، درون استانی، کوهستانی، اطفای حریق و سایر موارد به این تعداد مجروح امدادرسانی کردند.
وی افزود: سال گذشته با سامانه 112 ندای امداد در 2 بخش آموزشی و اعلام حوادث، یک میلیون و 710 مورد تماس گرفته شد که از این تعداد 700 هزار تماس برای دریافت آموزش های امدادی بوده است.
وی با بیان این که قم نیازمند ساخت سه پایگاه امدادی جاده ای است گفت: جاده قدیم قم به اصفهان، قم به اراک و محور قم -گرمسار جز نقاطی هستند که باید در آنها پایگاه امدادی ساخته شود.
وی ادامه داد: نقشه کارشناسی ساخت پایگاه های امدادی آماده شده و در اختیار مجموعه دستگاه های استان قم قرار گرفته است تا در این زمینه اقدام کنند.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر چهار پایگاه جاده ای و 2 پایگاه کوهستانی در استان قم فعال است که این پایگاه ها در محورهای سلفچگان، کهک، جعفریه، آزادراه قم – تهران، منطقه کوهستانی برف انبار و محدوده کوه حضرت خضرنبی(ع) آماده امدادرسانی به مردم هستند.
قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آن ها می توان به آزادراه قم - تهران، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان، آزادراه قم - گرمسار و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک اشاره کرد.

**معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر قم در ادامه این نشست، با اشاره به اجرای طرح دادرس (دانش آموز آماده در روزهای سخت) در مدارس قم گفت: امسال ششمین دوره طرح دادرس در این استان اجرا می شود، در این طرح سالانه 100 مدرسه زیر پوشش آموزش های امدادی قرار می گیرند.
محمد مصباحی افزود: بعد از ارائه آموزش ها توسط تیم های امدادی در مدارس، هر مدرسه ای تیم امدادی را با حضور 14 تن تشکیل می دهد.
وی با اشاره به برنامه های حوزه معاونت امور جوانان در هفته هلال احمر از 15 الی 21 اردیبهشت ماه سال جاری اظهار داشت: برپایی ایستگاه سلامت، برگزاری مسابقه های ورزشی دانش آموزی، برگزاری سومین المپیاد مهارت های امدادی، بشردوستی و ورزشی، مسابقه های رفاقت مهر،برگزاری اردوهای استانی، برگزاری دوره های آموزشی از جمله مهمترین برنامه ها است.
وی ادامه داد: سال گذشته برنامه های مختلف آموزشی و فرهنگی برای جوانان برگزار شد ضمن این که 33 هزار و 454 تن در 798 برنامه اوقات و فراغت شرکت کردند.
وی با بیان این که 220 کانون در جمعیت هلال احمر قم فعال است گفت: هشت هزار و 702 تن عضو این تعداد کانون هستند که شامل کانون های جوانان، دانشجویی، طلاب، روستایی، غنچه های هلال ودانش آموزی می شود.

** معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر قم در ادامه این نشست بیان داشت: در سال گذشته آموزش طرح خادم با عنوان «خـانواده آماده در مـخاطرات» در جهت آماده سازی خانواده ها در برابر بلاهای طبیعی و حوادث احتمالی برای 6 هزار خانوار قمی ارائه شد.
سید حسن حسینی گفت: این طرح از اول بهمن ماه سال 95 در استان قم آغاز شد که بیش از 50 تیم به درب منازل شهروندان مراجعه و آموزش ها را در مراحل مختلف ارائه می کنند، به گونه ای که آموزش خانواده ها به تدریج در طول سال انجام می شود گرچه گروه هدف برنامه، همه اعضای خانواده هستند ولی سرپرست خانواده، در اولویت آموزش قرار دارد.
وی خاطر نشان کرد: هدف کلی طرح خادم، جلب مشارکت خانواده ها برای یادگیری و یاددهی در جهت تحقق جامعه آماده در برابر مخاطرات است، چراکه خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی نقش عمده ای در پیدایش جامعه و عملکرد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد، از این رو شعار عمومی این طرح « خانواه آماده، جامعه آماده » است.
وی از برگزاری 300 دوره آموزشی تخصصی خبر داد و گفت: این آموزش ها در حوزه های کمک های اولیه و تخصصی امداد و نجات برگزارو 10 هزار تن موفق به کسب گواهینامه شدند.
وی، برپایی چادر آموزش امداد در بوستان های قم، فراخوان و ثبت نام آموزش کمک های اولیه، توزیع کتابچه های آموزش همگانی و بروشور، برگزاری دوره های آموزشی عمومی همگانی، اعزام مربیان به مدارس و برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه مربیان را از مهمترین برنامه های هفته هلال احمر در قم برشمرد.

**معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر قم نیز در بخش دیگر این نشست اظهار داشت: در سال گذشته با همکاری داوطلبان 78 کمک هزینه جهیزیه به ارزش بیش از 2 میلیارد ریال به نوعروسان نیازمند از محل کمک های خیران اهدا شد.
امیرحسین علیمردانی افزود: همچنین 2 هزار و 811 بیمار از تجهیزات پزشکی امانی واحد تجهیزات این معاونت استفاده کرده اند.
وی از ارائه خدمات حمایتی و درمانی به مددجویان خبر داد و گفت: در سال گذشته بیش از سه میلیارد ریال از محل اعتبارات بودجه و کمک های خیران با مددجویان خدمات ارائه شد.
وی گفت: همچنین پنج کاروان سلامت به روستاها و نقاط محروم استان قم اعزام شدند ضمن این که هشت چادر سلامت نیز برای ارائه خدمات در سطح شهر برپا شد.
/8138/ 6133/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com