کد خبر ۵۹۴۶۳ انتشار : ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۱
نماینده قم درمجلس شورای اسلامی:

دولت بدون شوراها توانایی تامین هزینه شهرها را ندارد

قم- ایرنا- نماینده قم درمجلس شورای اسلامی بااشاره به نقش شوراهای اسلامی شهر درکاهش هزینه های دولت گفت: دولت و حاکمیت بدون شوراها امکان تامین مخارج مدیریت شهری را ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، احمد امیرآبادی فراهانی شنبه شب درنخستین گردهمایی و هم اندیشی اعضای ادوار شورای اسلامی شهر قم به مناسبت سالروز تشکیل شوراها در سالن رضوان شهرداری قم اظهار داشت: شوراهای شهر و روستا کارهای بزرگی را در کشور انجام دادند، و بخش مهمی از حاکمیت کشور را بر عهده گرفتند و بخش زیادی از وظایف دولت را انجام می دهند.
وی افزود: در یک دهه اخیر و با مواجه شدن کشور با مشکلات مالی، اگر وظیفه تامین مخارج و هزینه های مدیریت شهری بر عهده دولت بود کار برای دولت و حاکمیت بسیار سخت می شد ولی وقتی کار به شوراها به عنوان نمایندگان مردم واگذار شد، کارهای بزرگی را انجام دادند‌.
وی افزود: شوراها برغم فراز و فرودها روز به روز به بالندگی رسیدند و به طور حتم شورای پنجم به لحاظ کارکردی با شورای اول قابل مقایسه نیست.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: به طور کلی اگر بخواهیم به وضعیت شوراها نمره بدهیم، قابل قبول است هر چند دولت ها در ادوار مختلف با شوراها همکاری خوبی نداشتند، و مجلس شورای اسلامی نیز خیلی با شوراها همراه نبوده است.
وی یادآور شد: هر قانون و مقرراتی که در مجلس تصویب شده اختیارات شوراها را کم کرده و تفسیری که شورای نگهبان از چند اصل قانون اساسی دارد نیز مزیت بر علت شده است.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر در مجلس دو دیدگاه متفاوت در خصوص شوراها وجود دارد، افزود: یک دیدگاه معتقد است اختیارات بیشتری به شوراها داده شود و بر این اساس بررسی طرح جامع مدیریت شهری در کمیسیون شوراهای مجلس تمام شده و در حال ارسال به صحن علنی است.
وی افزود: مطابق این طرح بخش عمده ای از خدمات شهری شامل توزیع آب و برق، آموزش و پرورش، بهداشت و فرهنگ در یک فرایند سه ساله به شوراها واگذار می شود.
امیرآبادی اضافه کرد: مطابق اصل 85 قانون اساسی مقرر شده به صورت آزمایشی طرح وارد صحن علنی شود، ولی شورای نگهبان مطلقا ورود شوراها را به امور اجرایی نمی پذیرد و برای آن جایگاه نظارتی قائل است.
وی با بیان اینکه دیدگاه دوم در مجلس کاملا با افزایش اختیارات شوراها مخالف است، افزود: این طرز فکر به نوع رفتار شوراها در شهرهای مختلف و نگاهی که نمایندگان به عملکرد شوراها دارند، نیز مربوط می شود، و بر نوع تصمیم گیری تاثیر می گذارد.
وی افزود: برای گرفتن تمام اختیارات شوراها طرحی به مجلس آورده شد، تا حتی انتخاب شهردار را هم از آن بگیرند و تصویب بودجه شهرداری را نیز به شورای برنامه ریزی استان ها بدهند.
امیرآبادی گفت: این طرح در بین اعضای هیات رئیسه مجلس نیز طرفدارانی دارد و بسیاری از نمایندگان به صورت جدی آن را پیگیری می کنند، و معتقدند بحث تحقیق و تفحص نیز باید از اختیارات شوراها خارج شود تا در حد یک ناظر باقی بماند.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: این خیلی نگاه افراطی است و ما آن را قبول نداریم، چون طبق آنچه که در این چند سال رخ داده، مردم فارغ از مسائل سیاسی در انتخاب اعضای شورای شهر بسیار خوب عمل کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود شورای شهر قم آن را یکی از بهترین شوراهای کشور دانست و گفت: این شورا کارهای بزرگی را انجام دادند و شاید در برخی از تصمیم گیری ها اشتباهاتی نیز داشتند ولی همه کارهای آنها بر اساس عقل و خرد جمعی بوده است.
وی افزود: به جرات می توانم بگویم اعضای شورای شهر قم در 5 دوره گذشته از پاک ترین، سالم ترین و صادق ترین اعضای شورای کشور بوده و مهمترین نشان آن نیز این است که قم در مسیر توسعه و تحول قرار گرفت.
امیرآبادی گفت: اعضای شورای شهر قم در دوره های گذشته هر چند به ظاهر با یک لیست واحد سیاسی وارد شورا شدند، اما درهمین لیست واحد نیز در اداره شهر دارای اختلافات سلیقه بودند و به راحتی هر تصمیمی را نمی پذیرفتند و این نشان از بالندگی آن دارد.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح منوریل و اینکه شورای شهر در این خصوص تصمیم گیراصلی نبوده است، افزود: برغم اینکه خیلی از اختیارات را نداشتند ولی صراحتا ایستادند و مخالفت کردند و برخی نیز مدافع بودند اما به این معنا نبود که شورا هر چیزی که در مورد مونوریل به آن بگویند انجام دهد.
اجرای طرح منوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد که در مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی قم تا مصلی قدس با فعالیت کارشناسان و مهندسان داخلی در حال احداث است.
در طول 6.8 کیلومتری مرحله نخست طرح منوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و مصلا در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از تجربه های اعضای ادواری شورای شهر برای حل مشکلات شهری گفت: با توجه به توطئه های دشمن امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز داریم.

** رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم با گرامیداشت نهم اردیبهشت ماه سالروز تشکیل شوراها به فرمان حضرت امام (ره) در سال 58 افزود: باید به جای یک دولت ورم کرده و بزرگ که جزیی ترین امور مردم را نیز انجام می دهد یک دولت چابک و توانمند داشته باشیم و تنها راه تحقق این امر نیز واگذاری تصدی امور شهری به مردم است.
مهدی چمران با اشاره به دیدگاه حضرت امام (ره) به مدیریت شهری افزود: امام فرمودند مدیریت هر شهر را به مردم همان شهر بسپارید چون آنان بیش از همه با مشکلات شهرشان آشنایی دارند.
وی با اشاره به تلاش های شخصیت هایی مانند آیت الله طالقانی برای تثبیت شوراها در کشور افزود: آنچه که بیش از همه شوراها را قدرت بخشید فرمان امام بود و شوراها پس از سال ها در سال 77 شکل گرفت، و نباید این مبانی مهم که مدیریت کلان باید بر عهده دولت و مدیریت شهر بر عهده مردم باشد را فراموش کنیم.
7403/ 6133/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com