کد خبر ۵۹۸۷۲ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۶
مدیرکل غله:

قم درپخت نان سنگک رتبه نخست را کسب کرد

قم- ایرنا- مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی قم، گفت: بر اساس اعلام مرکز پژوهش های غلات کشور، این استان طی سال گذشته در پخت نان سنگک رتبه نخست و در برخی ماه ها جایگاه دوم را در میان تمامی استان ها داشته است.

بهزاد رادمنش روز یکشنبه درگفت وگو با ایرنا، افزود: از مجموع 603 واحد نانوایی دولتی فعال در قم، 220 نانوایی به پخت نان سنگک مشغول هستند و این نشان دهنده علاقه بسیار زیاد مردم قم به این نان است.
وی ادامه داد: این مساله بیان می کند، آرد نان سنگک و همچنین روش پخت آن در قم بسیارمناسب است و مردم آن را به عنوان نان اصلی مصرفی خود انتخاب کرده اند.
وی گفت: وضعیت پخت و کیفیت سایر نان های استان نیز مناسب است و قم در نان لواش، تافتون و بربری نیز رتبه های اول تا چهارم کشور را در اختیار دارد.
رادمنش گفت: رسالت شرکت غله و خدمات بازرگانی استان برای تامین نان باکیفیت مورد نیاز مردم قم، بسیار سنگین است و به همین دلیل این شرکت خرید تضمینی گندم از کشاورزان قمی و گندمکاران سیار مناطق کشور را به طور مستمر در دستور کار دارد.
وی با توجه به آمار سال 96 افزود: توان استان برای تولید گندم در هر سال 20 هزار تن می باشد، درحالی که در هر ماه بیش از 11 هزار تن گندم در قم مورد نیاز است و در طول سال این میزان با درنظر گرفتن میزان ذخیره تکمیلی به 150 هزار تن می رسد.
وی با اشاره به اجرایی شدن سیاست خودکفایی کشور در تولید محصول راهبردی گندم در دولت تدبیر وامید، ادامه داد: برای جبران این کسری، سال گذشته 120 هزار تن گندم مرغوب از سه استان خوزستان، گلستان و فارس که تولید کنندگان اصلی این محصول در داخل کشور هستند، وارد قم شد.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی قم،گفت: گندم های وارد شده به این استان،قبل از قرار گرفتن در سیلوهای ذخیره سازی آزمایش شده و سپس بر اساس سهمیه بندی به کارخانه های آرد وارد می شود.

** ترویج استفاده از نان سبوس دار در قم
وی بیان کرد: از آنجا که فرهنگ مصرفی مردم قم، استفاده از نان سفید بود، در گذشته بسیاری از نانوایی های استان سبوس آرد را از آن جدا می کردند و این مساله باعث می شد خاصیت غذایی نان بسیار کاهش یابد.
وی ادامه داد: نان سبوس دار سرشار از آهن، کلسیم و بسیاری دیگر از مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان است و از بروز بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، ریزش مو و بسیاری دیگر از بیماری ها جلوگیری و سلامتی را تقویت می کند.
رادمنش افزود: در همین رابطه با نظر شورای سیاست گذاری گندم، آرد و نان استان، قرار شد میزان سبوس گیری در نانوایی های قم به تدریج کاهش یابد و نهادهای متولی نظارت مستمر بر اجرای این تصمیم داشته باشند.
وی با اشاره به فعالیت های تبلیغی صورت گرفته در این زمینه برای ترویج استفاده از نان سبوس دار در میان مردم، ادامه داد: بر این اساس میزان سبوس گیری نان درقم از 21 درصد به تدریج به 12 درصد کاهش پیدا کرد و اکنون نانی که در دسترس شهروندان قرار می گیرد، دارای ارزش غذایی بالا و غنی شده است.
وی همچنین در خصوص لزوم حفظ کیفیت نان، بیان کرد: استفاده از جوش شیرین و سایر افزودنی های غیر مجاز در نانوایی های استان ممنوع است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان برخورد قانونی لازم صورت می گیرد.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان قم، با اشاره به این که فعالیت در نانوایی بسیار دشوار است و نانوایان از زحمتکش ترین اقشار جامعه هستند، گفت: در طول سال های گذشته قیمت نان افزایش نیافته و این درحالی است که نانوایی ها برای ارتقا کمی و کیفی سطح فعالیت های خود نیازمند سرمایه هستند، بنابراین در این شرایط نیاز است حمایت های بیشتری از سوی مسئولان برای کمک به این صنف برداشته شود.
وی در خصوص واحدهای نانوایی فعال در قم، افزود: در حال حاضر 900 نانوایی در سطح استان فعالیت می کنند که 603 نانوایی دولتی بوده و از آرد یارانه ای استفاده می کنند و بقیه نانوایی های آزاد پز هستند که تعداد کمی از آن ها بدون مجوز فعالیت دارند.
وی در ادامه با اشاره به این که پنج کارخانه تولید آرد در قم فعال است، بیان کرد: هر ماه در استان قم 9 هزار تن آرد توزیع می شود که هفت هزار تن آن به صورت یارانه ای در اختیار نانوایی های دولتی و 2 هزار تن آن به صورت غیر یارانه ای در اختیار نانوایی های آزاد پز قرار می گیرد.
7405/ 6133/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com