کد خبر ۵۹۹۳۸ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۲
مدیرکل نوسازی مدارس:

استان قم ظرفیت مناسبی برای احداث مدارس سبز دارد

قم- ایرنا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم گفت: این استان با توجه به اقلیمی که دارد، از ظرفیت مناسبی برای احداث مدارس سبز برخوردار است.

محسن پورگلیان روز دوشنبه درگفت وگو با ایرنا، افزود: استان قم به لحاظ تابش آفتاب وهمچنین دارا بودن تجهیزاتی در راستای استفاده مجدد از آب، قابلیت احداث مدارس سبز را داراست.
وی بیان کرد: بخشی از مولفه های احداث مدارس سبز به نوع فضا، طراحی و جهت گیری سایبان ساختمان ها برمی گردد تا مدارس از نورگیری کافی برخوردار باشند.
وی اضافه کرد: بخش دیگری از مولفه ها به سیستم ها و تجهیزاتی بستگی دارد که در ساختمان مدارس نصب و راه اندازی می شود تا باعث کاهش در مصرف انرژی و یا جذب انرژی از منابع طبیعی مثل آبگرمکن های خورشیدی شود.
پورگلیان خاطرنشان کرد: بخشی از این اقدامات مانند جهت گیری ساختمان ها به سمت نور خورشید و استفاده از پنجره های دو جداره و شیرهای هوشمند از سال ها قبل در قم اجرایی و باعث مصرف حداقلی از انرژی و نور خورشید می شود.
وی بیان کرد: در مدرسه سبز به معنای کامل در همه زمینه ها باید صرفه جویی در مصرف انرژی صورت گیرد که در این راستا مطالعات و تحقیقاتی صورت گرفته، ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
وی افزود: استفاده از پنل های خورشیدی برای تولید برق و یا تجهیزاتی برای تصفیه آب در مدارس می تواند نقش بسزایی در صرفه جویی انرژی داشته باشد.
مدیرکل نوسازی مدارس قم تصریح کرد: احداث مدارس سبز به اعتبار تخصیص یافته بستگی دارد و اگر از لحاظ اعتباری در این استان مشکلی نباشد، پیش بینی می شود تا 2 سال آینده نخستین مدرسه سبز در قم راه اندازی شود.
وی بیان کرد: ساختمان هایی در برخی کشورها ساخته شده است که مصرف انرژی در آن صفر است، یعنی انرژی که به دست می آورند با میزان انرژی که مصرف می کنند، برابر است؛ البته ممکن است برخی از تجهیزاتی که در این ساختمان ها استفاده شده است در ایران موجود نباشد.
وی افزود: به نظر می رسد تجهیزاتی که بتواند مصرف انرژی را حداقل 50 درصد کاهش دهد، قابل دسترس باشد.
در سال تحصیلی جاری، حدود 240 هزار دانش آموز قمی در 635 ساختمان آموزشی شامل یک هزار و 100 مدرسه دولتی و حدود 300 مدرسه غیردولتی مشغول تحصیل هستند.
/2085/ 6133/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com