کد خبر ۵۹۹۴۹ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۳
در گفت وگوی گروه تحلیل ایرنا با غرویان استاد حوزه؛

ضرورت ترویج فلسفه در حوزه های علمیه

تهران- ایرنا- از آنجایی که انسان یگانه موجودی است که با تفکر زندگی می‌کند، می توان به جایگاه فکر منطقی و اصولی اندیشیدن پی برد. براین اساس به نظر می رسد جهان بدون تفکر، نمی توانست انسان را به سرمنزل مقصود برساند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران (نکوداشت مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی) که هفته نخست اردیبهشت ماه امسال برگزار شده بود، گفتند: حذف فلسفه از حوزه علمیه قم موجب می شود افرادی سطحی و کم‌عمق، متصدی تبیین و تدریس این علم شوند، بنابراین فلسفه باید در حوزه‌ های علمیه قم و تهران که روزگاری مرکز فلسفه بوده است، رواج پیدا کند.
ایشان با یاد کردن از برخی بزرگان فلسفه و تأکید بر لزوم شناساندن شخصیت و آراء آنان به جامعه علمی، اهمیت تدوین خلاصه‌ای قابل‌فهم از نظرات فلسفی و عمیق این بزرگان را یادآور شدند و گفتند: دعوت جوانان به علوم عقلی و توجه حوزه‌های علمیه به علوم عقلی و بویژه فلسفه بسیار مهم است.
علوم عقلی زیربنای علوم نقلی است و حوزه های علمیه نمی توانند فقط به روبنا بپردازند و به مسائل فلسفی و زیربنایی توجه نکنند. از این رو ضرورت ترویج فلسفه و تکریم فلاسفه اسلامی در حوزه های علمیه امری بایسته است.
بر این اساس در زمینه ضرورت ترویج فلسفه در حوزه های علمیه، تکریم و ترویج جریان فکری و اندیشه ورزی فلاسفه اسلامی،گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، به گفت و گو با «محسن غرویان» از استادان حوزه علمیه پرداخت.

شرح این گفت و گو در ادامه می آید؛
** ضرورت ترویج فلسفه در حوزه
غرویان درباره ضرورت ترویج فلسفه در حوزه های علمیه گفت: در این زمینه باید به دو نکته اشاره کنم. نکته نخست این که فلسفه زیربنای جهان بینی اسلامی و علوم اسلامی یعنی فقه، اصول، کلام، رجال، حدیث و تفسیر مسائل عقیدتی، مسائل قرآنی و فکری است. همه این مسائل برهانی، فکری و عقیدتی باید در فلسفه با متد عقلی تبیین و اثبات شود. بنابر این فلسفه زیربنای علوم دیگر است و نوبت فقه، اصول، تفسیر، حدیث و مباحث کلامی متاخر از رتبه فلسفه است.
وی تصریح کرد : این که مقام معظم رهبری فرمودند حوزه های علمیه باید فلسفه بخوانند به خاطر این است که علوم عقلی زیربنای علوم نقلی است و حوزه های علمیه نمی توانند فقط به روبنا بپردازند و به مسائل فلسفی و زیربنایی توجه نکنند.
به گفته وی ، نکته دوم این که حوزه های علمیه در جهت تهذیب نفس، اخلاق و در راستای انبیا و رسولان الهی حرکت می کنند. پیامبر اکرم(ص) فرموده اند «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» من برای مکارم اخلاق مبعوث شدم. حوزه های علمیه هم برای مکارم اخلاق تاسیس شده اند و زیربنای اخلاق، فلسفه اخلاق است که امروزه از مباحث فلسفه های مضاف و تطبیقی است.
«ما برای تحقق مبانی اخلاق و فلسفه اخلاق باید به علوم عقلی و فلسفی بپردازیم. پس تحصیل و تهذیب در حوزه های علمیه متوقف بر فلسفه است. »

** حوزه تهران و قم باید احیا شود
مدرس حوزه علمیه قم درباره این که حذف فلسفه از حوزه های علمیه موجب سطحی و کم عمق شدن می شود، گفت: اگر فلسفه از دست حوزه های علمیه خارج شود به دست دیگران می افتد. یکی از دلایلی که در میان جوانان، عرفان های نوظهور، مکاتب عرفانی مانند اوشو و فرقه های گوناگون با اسامی مختلف رایج شده است؛ به این علت است که علمای دین به مباحث فلسفی نمی پردازند و پاسخگوی سوالات اساسی جوانان در زمینه عرفان نظری و عملی و فلسفه ومباحث اعتقادی نیستند. بنابر این جوانان سراغ دیگران می روند. بر این اساس مقام معظم رهبری می فرمایند که زمام فلسفه باید در دست حوزه های علمیه باشد و الا دیگران فلسفه را از حوزه علمیه می گیرند و مسائل فلسفی از دست علما خارج می شود.
«از گذشته قم و تهران پایتخت جمهوری اسلامی در مسائل علمی، سیاسی و اجتماعی بودند. به عنوان نمونه در زمینه فلسفه در حوزه علمیه قم علامه طباطبایی و در حوزه علمیه تهران آقا علی مدرس زنوزی، میرزا ابوالحسن جلوه ، مرحوم هیدجی و شیخ محمدتقی آملی مطرح بودند. این بزرگواران، بزرگان فلسفه در تهران بودند و الان کمتر چنین شخصیت های علمی را می بینیم.
بنابر این حوزه تهران و قم باید احیا شود تا این بزرگان و استوانه های حکمت و فلسفه دوباره در حوزه ها ظهور کنند و فلسفه های تطبیقی بین شرق و غرب و اسلام و دیگران رایج بشود تا آنهایی که استعداد دارند از میان علما و فضلا وارد مطالعه شده و پاسخگوی شبهات جدید شوند.»

** ترویج جریان های اندیشه ورزی فلاسفه اسلامی
غرویان در زمینه تکریم و ترویج جریان های فکری و اندیشه ورزی فلاسفه اسلامی اظهار کرد: در حوزه باید افراد و اندیشمندانی باشند که به تغییر و تحول در جهان فکر و اندیشه امروز باور داشته و خودشان از یک اتقان(استواری) و برخوردار بوده و بتوانند تغییرات و تحولات امروز را تفسیر و تبیین کنند و آمادگی برای حرف های نو داشته باشند. زیرا فلسفه مانند سایر علوم به طور دائم در حال تغییر و تحول است و اصل تحول بر فلسفه هم مانند سایر علوم حاکم است. فلسفه زمانی رشد پیدا می کند که در حوزه دارای افرادی باشیم که اهل تفکر باشند و بتوانند حرف های نو بزنند، اما اگر کسانی بخواهند جمود و انجماد فکری داشته باشند، فلسفه رشدی نخواهد کرد.
«به هر حال جا برای نظریات نو و جدید در استمرار فلسفه مشاء و اندیشه های ابن سینا، فلسفه اشراق و شیخ شهاب الدین سهروردی و ملاصدرا و حکمت متعالیعه باز است. یعنی این سیر فلسفه همچنان باید باز باشد و به طلاب و فضلا روحیه داد که حرف نو و جدید بزنند. از این رو نباید با تئوری و فرضیه های جدید مقابله کرد، زیرا مقابله بی منطق و بی دلیل با اندیشه های فلسفی باعث خشکاندن تفکر فلسفی می شود.تکریم فلاسفه و اندیشمندان به این است که به اندیشه های نوآورانه آن ها بها داده شود و زمینه نقد و انتقاد باز باشد.»

** لزوم تقویت کرسی های نظریه پردازی
مدرس حوزه علمیه قم در زمینه ایجاد تفکر نو و تحول تصریح کرد: کرسی های نظریه پردازی و جنبش نرم افزاری و حرف های نو به مثابه زمینه تحول و تفکر نو که رهبر معظم انقلاب در چندین سال پیش فرمودند، آنچنان که باید و شاید در حوزه ها هنوز عملا انجام نیافته و محقق نشده است. این بیانات اخیر مقام معظم رهبری تاکیدی بود بر همان فرمایشات قبلشان که باید کرسی های نظریه پردازی و نواندیشی در حوزه محقق بشود.

پژوهشم**458**1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com