کد خبر ۵۹۹۶۱ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۶

استاندار: طرح ساماندهی کوه نمک قم رها شده است

قم - ایرنا - استاندار قم با تبیین اولویت های سرمایه گذاری این استان در سال 97 گفت: طرح ساماندهی کوه نمک قم که یکی از این اولویت هاست، در حال حاضر رها و متاسفانه به حریم آن نیز تجاوز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، سید مهدی صادقی روز دوشنبه در دومین جلسه ستاد سرمایه گذاری استان قم در تالار امام جواد(ع) استانداری اظهار داشت: قبلا در خصوص طرح ساماندهی کوه نمک به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توصیه شده، ولی بنا بر آخرین اطلاعات هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی با بیان این که به آسانی می توان تنها با تنظیم یک صورت جلسه، این منطقه را واگذار کرد، افزود: متقاضیانی برای محافظت از این منطقه وجود دارند تا در قالب یک کار خدماتی، این مسئولیت را بر عهده بگیرند.
منطقه کوه نمک قم در 15 کیلومتری جاده قم به سمت جعفریه قرار گرفته و از جمله جاذبه های طبیعی این استان به شمار می آید.
صادقی با اشاره به وجود 830 منطقه میراثی در استان قم گفت: بیشتر این مناطق مانند کاروانسرای دیرگچین نیازمند رسیدگی و توجه است تا به یک منطقه ملی گردشگری تبدیل شود و مسئولیت این کار نیز با میراث فرهنگی است.
دیرگچین اثری تاریخی متعلق به دوره ساسانی در 80 کیلومتری حاشیه شمالی شهر قم قرار دارد.
وی گفت: با توجه به سهم 55 درصدی گردشگری در اقتصاد استان، توجه به این حوزه، زیر ساخت های اقتصادی خوبی را ایجاد می کند.
استاندار قم همچنین طرح های ساماندهی دریاچه نمک و فرودگاه را از دیگر اولویت های سرمایه گذاری برشمرد و گفت: طرح فرودگاه به عنوان یکی از مراکز گردشگری استان مراحل خوبی را گذرانده و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان نیز باید برای جذب سرمایه گذار اقدام کند.
وی افزود: استانداری قم نیز در این زمینه مذاکره هایی انجام داده و کمک خواهیم کرد که مسیر آن طی شود.
تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه 89 بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد، این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.
صادقی با اشاره به طرح کمربندی قم نیز افزود: مقدمات خوبی برای این طرح فراهم و سرمایه گذار نیز انتخاب شده و قرارداد باید نهایی شود و پیگیری های لازم در حال انجام است تا عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز گردد.
کمربندی جدید از کیلومترهای 6 و 11 آزادراه تهران به سمت محور قم – سلفچگان منشعب می شود و از محور قم - سلفچگان به سمت آزادراه قم - کاشان متصل و سپس از آزادراه قم – کاشان به سمت آزادراه قم - تهران ادامه می یابد.
وی، طرح احداث نیروگاه خورشیدی و پست برق 400 مگاواتی را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: برغم سهمیه مشخص شده از سوی وزارت نیرو برای تولید 10 مگاوات برق در مرحله نخست این طرح، باید امسال تولید 100 مگاوات را با همکاری شرکت برق منطقه ای تهران و به صورت مشارکتی و سرمایه گذاری پیگری کنیم.
دومین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت تولید 500 مگاوات برق در کیلومتر 50 آزادراه قم - تهران در زمینی به مساحت یک هزار هکتار در حال احداث است.
7403 / 1175

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com