کد خبر ۶۰۰۶۰ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۹
لاریجانی در صحن علنی مجلس:

نمی‌توان به ادعای اروپا در پابرجا نگه‌داشتن برجام اطمینان داشت

نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است کمیسیون امنیت ملی در این دو، سه هفته مستمراً مذاکرات وزارت خارجه با اروپا را پیگیری و نظارت و نتیجه را به مجلس ارائه کند تا تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (چهارشنبه 19 اردیبهشت 97) گفت: شب گذشته همگان سخنان خام و سخیف رئیس‌جمهور آمریکا را مشاهده کردند. بیش از یک سال است که این فرد شوی دیپلماتیک اجرا می‌کند. یک روز در حضور رهبرهای کشورهای جهان در سازمان ملل اعلام می‌کند ملت کره شمالی را نابود می‌کنم و رئیس‌جمهور کره شمالی را بارها به تمسخر می‌کشد. یک روز همه حرف‌های خود را فراموش می‌کند و می‌گوید فرد محترمی است و مذاکره می‌کنم.

وی‌ ادامه داد: یک روز اتحادیه اروپا را در مورد تعرفه‌های محصولات تهدید می‌کند، روز دیگر اعلام می‌کند در مورد هم‌پیمانان اجرا نمی‌کنم. یک روز اعلام می‌کند از سوریه خارج می‌شود، به‌زودی‌ به‌زودی. دو روز بعد مناطقی در سوریه را بمباران می‌کند. شب گذشته اعلام می‌کند همه بدانند من حرفی را که می‌زنم آن را اجرا می‌کنم. آقای ترامپ فکر می‌کند تاریخ کشورها و اذهان ملت‌ها مطابق ذهن فراموشکار او دچار نسیان می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این حوادث همگی نشان می‌دهد ملت آمریکا گرفتار فرد خودشیفته و ناشی در سیاست شده‌اند. آیا این اقدامات برای کشوری که مدعی مدیریت جهانی است، سرشکستگی ندارد که حتی هم‌پیمانان آن تلاش می‌کنند او را از اقدامات احمقانه بازدارند و وی را کنترل کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آقای ترامپ ذوق‌زده است که در قبال اقدامات شرارت‌آمیز از برخی کشورهای کوته‌فکر منطقه اخاذی می‌کند. آیا این شأن افتخارآمیزی است که نقش دزدان سرگردنه و آلت دست تعداد مسئولان رذل منطقه نظیر رژیم صهیونیستی را بیان کرده است و تمام هم و غم خود را مصروف آن می‌کند که آنچه رئیس‌جمهور قبلی آمریکا انجام داده را تخریب و آن را غلط قلمداد کند.

وی افزود: رئیس‌جمهور آمریکا با این اقدامات من‌جمله خروج از توافق هسته‌ای، بی‌اعتمادی به تعهدات این کشور را به اوج خود رسانده است. در مقابل ملت ایران نشان داد در مناقشاتی که دارد‌ ابتدا راه گفتگو و حل و فصل مسائل از طریق سیاسی را دنبال می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ملت ایران شاهد بودند در قبلا درخواست آمریکا و تعهد کتبی رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر حفظ حقوق ایران در غنی‌‌سازی وارد گفتگو با 1+5 شد و بعد از مذاکرات طولانی توافقی را پذیرفت که به تأیید سازمان ملل رسید.

لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ امروز رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کند ما نگران توانمندی ایران در سال‌های آینده هستیم و با وقاحت می‌گوید ایران به سوی سلاح هسته‌ای می‌رود و دنیا را ناامن می‌کند. کسی این حرف را می‌زند که ده‌ها هزار بمب و کلاهک هسته‌ای تولید کرده و مستمراً‌ آن را به‌روز می‌کند و در جنگ‌های سال‌های گذشته نیز نوع خفیف‌شده آن را به کار برده است. با این اوصاف،‌ امنیت جهانی با رفتار شما به خطر می‌افتد یا با توهماتی که در مورد ایران می‌پراکنید؟ آن هم در موقعیتی که رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فتوا دادند که تولید و نگهداری سلاح‌های کشتار جمعی حرام است.

وی افزود: پس از اعلام خروج آمریکا از توافقنامه، ملاحظه کردید رژیم صهیونیستی از آن حمایت کرد که غیر از این توقعی از آن نمی‌رود. تقریباً همه کشورها من‌جمله کشورهای اروپایی و روسیه آن را رد کردند.  آقای ترامپ! این واکنش‌ها اندازه عقلانیت عمل شما را نشان می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد با توجه به اعلام نظر اروپا و تماس‌های آنها چند هفته‌ای فرصت برای حیات توافقنامه هسته‌ای قائل می‌شود. این اقدام هم نشان می‌دهد ایران به دنبال رفتار عکس‌العملی و ماجراجویانه نیست، البته باید به این واقعیت هم اشاره کنیم که با توجه به نوع رفتار سال‌های دور اروپا چندان به ادعای آنان در پابرجا نگه داشتن توافق هسته‌ای نمی‌توان اطمینان داشت، اما برای چند هفته ارزش آزمون دیگر را دارد تا برای همگان اتمام حجت شود که ایران همه راه‌های حل و فصل سیاسی و مسالمت‌آمیز را طی کرده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این مقطع صرفاً یک روزنه‌ای است که اروپا نشان دهد وزن لازم برای حل و فصل مسائل بین‌المللی را دارد یا نه یا آنها هم به دنبال چانه‌زنی‌های دیگر هستند که پاسخ آن را قبلاً مسئولان کشور من‌جمله وزیر امور خارجه داده‌اند.

وی افزود: به نظر می‌رسد آقای ترامپ از کفایت عقلانی برای حل و فصل مسائل برخوردار نیست و زبان زور برای چنین فردی کارسازتر است تا نتیجه خصلت‌های مغرورانه خود را دریافت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر اروپا و کشورهای مهم مثل روسیه و چین این خلاء بین‌المللی را پر کنند شاید راهی برای ادامه مسیر باشد، در غیر این‌صورت جمهوری اسلامی با اقدامات هسته‌ای خود ایشان را سر عقل می‌آورد و این را بدانند در چنین شرایطی ایران هیچ تعهدی ندارد که در جایگاه گذشته خود در مسئله هسته‌ای قرار بگیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: با تمام این اوصاف لازم است سازمان انرژی اتمی آمادگی تام برای از سرگیری تمامیتی ابعاد فعالیت هسته‌ای را داشته باشد و بعد از نتایج مذاکرات وزارت امور خارجه با اروپا طبق قانون اقدام متقابل، اقدامات خود را شکل دهد.

وی افزود: از طرفی ضرورت دارد ملت ایران و همه جریان‌های سیاسی و قوای مختلف در این مسیر هم‌صدا باشند و هم وفاق و همدلی و ید واحد بودن خود را به این گونه‌ اقدامات سبک‌سرانه نشان دهند. شاید برخی اختلافات جزئی و حاشیه‌سازی‌ها و برخی اقدامات رسانه‌ای ناپخته در کشور نیز این موجودات سطحی را در آمریکا به وسوسه انداخته است. از گذشته درس بگیریم و نشان دهیم ملت ایران با همه اختلاف‌نظرها در مقابل دشمن حریص و طمع‌کار و بی‌اخلاق یکصدا و پشتیبان یکدیگر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لازم است متناسب با شرایط، سازوکارهای تصمیم‌گیری برای ایجاد فضای آرام در کشور را فراهم کنیم که در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: توقعات در این مقطع باید متناسب با شرایط تعدیل شود. ما در 40 سال گذشته در شرایط سخت‌تر از این وضع قرار داشتیم و آن را تحمل کردیم و مطمئن هستیم با وفاق ملی در کشور پاسخ پشیمان‌کننده‌ای به آمریکا و صهیونیست‌ها خواهیم داد.

وی در پایان گفت: لازم است کمیسیون امنیت ملی در این دو، سه هفته مستمراً مذاکرات وزارت خارجه با اروپا را پیگیری و نظارت و نتیجه را به مجلس ارائه کند تا تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com