کد خبر ۶۰۲۲۵ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۵
آیت الله سبحانی:

توجه به فقه مقارن سبب وحدت بین مذاهب اسلامی می شود

حضرت آیت الله سبحانی از مراجع معظم تقلید یکی از فواید مترتب بر فقه مقارن را ایجاد اتحاد میان مذاهب اسلامی دانست و ابراز کرد: وحدت تنها با سر دادن شعار «یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا» ایجاد نمی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حضرت آیت الله جعفر سبحانی در کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که صبح امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با بیان این که شیعه و سنی نسبت به علوم اسلامی خدمات ارزنده ای انجام داده اند، گفت: مسأله مورد توجه آن است که خدماتی که شیعه برای توسعه علوم اسلامی انجام داده است، بر ملت ها روشن نشده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بر ضرورت معرفی خدمات شیعه نسبت به علوم اسلامی تأکید کرد و اظهار داشت: مذاهب و ملت ها باید خودشان را معرفی کنند و دست روی دست نگذارند تا دیگران آن ها را معرفی کنند، زیرا اگر این کار را انجام ندهند نسبت به خودشان ظلم کرده اند.

وی به تشریح نقش شیعه در فقه مقارن پرداخت و ابراز کرد: برخی از کتبی که در این زمینه نوشته شده است حق شیعه را نادیده گرفته است، اما بزرگانی همچون آیت الله بروجردی در این زمینه بسیار درخشیده اند و همواره آن را به خوبی رشد داده اند.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: ما خوشحالیم که این کنگره در معرفی خدمات شیعه انجام گرفته است و آنچه که مسلم است باید آثار این کنگره منتشر شود و در اختیار همگان قرار داده شود تا نقش اساسی شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی مشخص شود؛ نباید فعالیت ها در راستای خدمات شیعه به علوم اسلامی در همین نقطه منحصر شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که شیعه همواره در طول تاریخ به علوم اسلامی و فقه مقارن خدمات بسیاری رسانده است، عنوان داشت: علمای بزرگ و فضلای شیعه در زمینه فقه مقارن زحمات بسیاری کشیده اند و هم اکنون گام های بلندی در حال برداشته شدن است؛ در زمینه فقه مقارن آیت الله مکارم شیرازی در حال تدوین مجوعه فقه مقارن هستند که یک جلد آن هم منتشر شده است و امیدواریم تیم تحقیقاتی ایشان کار را تا به انتها پایان بدهند؛ همچنین آیت الله هاشمی شاهرودی نیز تحت نظر رهبر معظم انقلاب نیز مجموعه دیگری از فقه مقارن را در حال تدوین است؛ همچنین حجت الاسلام انصاری نیز در حال تدوین و تألیف موسوعه ای در زمینه فقه مقارن است.

وی یکی از فواید مترتب بر فقه مقارن را فهم تاریخچه مسائل فقهی دانست و گفت: اگر ما فقه خود را مقارن کنیم سیر تاریخی روایات و مسائل فقهی روشن می شود، زیرا تضارب آرا همچون دو سر سیم مثبت و منفی است که هنگامی که به همدیگر برخورد می کنند نورافشانی کرده و ابعاد مسأله به خوبی روشن می شود.

حضرت آیت الله سبحانی دومین اثر مترتب بر فقه مقارن را این گونه توصیف کرد: وقتی خواننده فقه مقارن آرای فقهی را می خواند مسلماً قضاوت می کند و نظریه حق را برمی گزیند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم سومین فایده مترتب بر فقه مقارن را ایجاد اتحاد میان مذاهب اسلامی دانست و ابراز کرد: وحدت با سر دادن شعار «یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا» ایجاد نمی شود، بلکه عاملی که این مذاهب اسلامی را به همدیگر نزدیک می کند و میان مسلمانان تقریب ایجاد می کند، روشن شدن مسائل اختلافی است که میان علمای مذاهب وجود دارد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com