کد خبر ۶۰۲۷۸ انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۵
جاذبه‌های گردگشری استان قم؛

قم، سرزمین تالاب های زیبا!

حتما شما هم با شنیدن اسم «قم» بی درنگ به یاد کویر می افتید. باید بدانید که استان قم یکی از تالابی ترین استان های کشور است که هر ساله پرندگان مهاجر زیادی به سوی این تالاب ها مهاجرت می کنند تا مناظر دیدنی وصف ناپیری خلق گردد.

هفته نامه ندای وطن قم در شماره روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه مطلبی با عنوان«تالاب بهشت معصومه» را به قلم طاهره بهمنی کارشناس ارشد جغرافیا منتشر کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم، حتما شما هم با شنیدن اسم قم بی درنگ به یاد کویر می افتید و تصورتان این است که تمام سطح این استان کویری را شن و ماسه پوشانده است. اگر چنین تصوری از قم دارید اشتباه می کنید، باید بدانید که استان قم یکی از تالابی ترین استان های کشور است که دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است و هر ساله پرندگان مهاجر زیادی را به سوی این تالاب ها مهاجرت می کنند تا مناظر دیدنی وصف ناپیری خلق گردد.


سطح تالاب های استان قم با داشتن شش تالاب فصلی و دائمی، چهار برابر میانگین کشوری است. این تالاب ها با وسعت حدود 100 هزار هکتار، حدود 10 درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل می دهد. یکی از این تالاب ها، تالاب بهشت معصومه است.


تالاب بهشت معصومه در حدود 20 کیلومتری جنوب تالاب حوض سلطان در 3 کیلومتری حاشیه شرقی اتوبان قم تهران قرار گرفته است که وسعت آن به پنچ هکتار می رسد. این تالاب در واقع مجموعه چشمه های کویری است که آب این چشمه ها به هم می پیوندند و آبگیر های دائمی را ایجاد می کنند.


این تالاب فرصت مناسبی برای کسانی که به پرنده نگری علاقه دارند فراهم میکند. گونه های گیاهی تالاب شامل فیتوپلانکتون ها و جلبک های بنتیک، گیاهان نی، بن در آب و گراسس هاست.


گونه های جانوری شامل آبزیان آرتمیا و ماهیان، انواع پرندگان مهاجر (مرغابی، غاز، انواع آبچیلک ها، کاکایی، حواصیل، خروس کلی)، کنار آبزی (دم جنبانک)، بومی (چکاوک کاکلی)، شکاری (سنقر تالابی، کرکس، عقاب دشتی و کلاغ) و پستاندارانی مانند شغال، کفتار و انواع گله های گوسفندی و شتر است. این آبگیر در زمینه پرنده های مهاجر بسیار فعال است و پرنده های زیادی از گونه های مختلف را جذب می کند. در این تالاب، ماهی ها به صورت دائمی زندگی می کنند.


تالاب بهشت معصومه تنها تالاب دائمی قم است که در تمام فصول آب دارد. این تالاب از ظرفیت های گردشگری استان قم محسوب می شود که هر ساله طبیعت دوستان زیادی را به سوی خود جلب می کند. تالاب بهشت معصومه منطقه ای دشتی و در بخش هایی تپه ماهوری و البته نفت خیز است که آثار نفت در گودال های بزرگ در این منطقه و در حاشیه تالاب دیده می شود و به دلیل نزدیکی به سایت پسماند البرز، پرندگان شکاری بسیاری در پیرامون تالاب حضور دارند.


با وجود اینکه بقیه تالاب ها در زمینه میزبانی از پرنده های مهاجر چندان فعال نیستند، این آبگیر در زمینه پرنده های مهاجر بسیار فعال است و پرنده های زیادی از گونه های مختلف را جذب می کند. تالاب یک اکوسیستم فنی کوچک شده و زیبا دارد و تقریبا در همه فصول سال به ویژه در فصل زمستان می توان پرندگان مهاجر را در آن جا دید و در واقع ظرفیت گردشگری بالایی را در این تالاب مشاهده کرد. تپه های ماهوری اطراف تالاب به علاقه مندان این امکان را می دهد تا به تالاب نزدیک تر شوند و انواع پرنده های مهاجر (مرغابی، آبچلیک ها، کاکایی و حواصیل و دم جنبانک) را که در تالاب های شمالی در آبگیر معصومه استراحت می کنند را از نزدیک ببینند. بنابراین گردشگران می توانند در یک اکوسیستم کویری به راحتی از فاصله نزدیک پرندگان را ببینند.
8138/ 6133/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com