کد خبر ۶۰۳۵۰ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
هشدار کارشناسان در خصوص عدم توانائی اقلیمی در قم؛

قم در معرض انفجار جمعیتی، خشکسالی، آلودگی محیط زیست قرار دارد!

قم برای سکونت 300هزار نفر مناسب است در حالی که یک میلیون و 300هزار نفر جمعیت دارد/ کاشت چمن در دنیا منسوخ شده چون گازهای گلخانه‌ای تولید و جزیره گرمایی ایجاد می‌کند/ مرغداری‌ها و دامشهر در مسیر جریان باد قرار دارد که آلودگی‌های زیست محیطی را منتقل می‌سازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم‌نا)، بی توجهی هایی که طی بیش از سه دهه از شروع توسعه قم نسبت به اقلیم در روند شهرسازی صورت گرفته و همچنین تصمیمات و سیاست های شتابزده در شهرسازی نشان از بی توجهی به ساخت و سازها متناسب با شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی دارد.

 

این هشدار جدی است که بحران اقلیمی در ارتباط با حیات ما قرار دارد و مساله ای مهم و راهبردی است، که غفلت از این مهم تبعات و خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد!

 

از این رو نشست اقلیم در نظام شهرسازی در قم از سلسله نشست های مسئله شهر با حضور صاحب نظران و مسئولان و اساتید برجسته دانشگاه ها از سوی جهاد دانشگاهی قم و با مشارکت اداره کل هواشناسی قم در سالن همایش اداره کل اقتصاد و دارایی استان قم، برگزار شد.

 

بر پایه این گزارش، هشدارهای برخی مسئولان استان در خصوص چالش ها و تهدیدهای اقلیمی استان قم در نشست اقلیم در نظام شهرسازی قابل توجه می باشد.

 

مدیرکل هواشناسی استان قم عنوان کرد: در قم ظرفیت های موجود از نظر رشد ساخت و ساز با شرایط اقلیمی متناسب نیست، ما باید اطلاعات اقلیمی مردم را افزایش دهیم زیرا این اطلاعات نقش مهمی را در ساخت و ساز و استاندارد سازی شهرها دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: قم از نظر اقلیمی توان توسعه در ساخت و ساز را ندارد و باید از مهاجرت های بی رویه به این شهر جلوگیری به عمل آید.

 

مدیر کل هواشناسی استان قم اظهار کرد: امروزه وضعیت گازهای کربنیک و همچنین آلاینده ها وگاز متان مجتمع های دامی فضای قم را به شکلی مبدل کرده است که نباید انتظار باران داشت و این موضوع حیات ما را تهدید می کند اما گاهی متوجه عمق بحران نمی شویم.

 

زارع ضمن هشدار در خصوص اینکه بر اساس تحقیقات بعمل آمده نهایتا برای 8 سال آینده آب داریم، افزود: در مبحث شهرسازی توان اقلیمی قم با توجه به آمار زیست محیطی، برای سکونت 250 تا 300 هزار نفر مناسب است در حالی که 1 میلیون و 300 هزار نفر در قم زندگی می کنند و دیگر این شهر گنجایش مهاجرت را ندارد.


زارع بیان کرد: فضای سبز شهری در کشورهای پیشرفته تغییر یافته و کاشت چمن منسوخ شده است در حالی که ما همچنان از چمن با مصرف بالای آب استفاده میکنیم که این نوع پوشش گیاهی منجر به تولید گازهای گلخانه ای می شود و جزیره گرمایی ایجاد می کند.

 

وی با انتقاد از اینکه طرح های عمرانی و ساختمانی دارای پیوست های اقلیمی است اما بدان توجهی نمی شود، بیان داشت: مرغداری ها و دامشهر نیز در مسیر جریان باد قرار دارد که بوی مشمئز کننده را وارد شهر می کند و آلودگی های زیست محیطی را منتقل می سازد.


وی در پایان تاکید کرد: در واقع خانه سازی و شهرسازی باید متناسب با اقلیم قم باشد. توسعه فضای سبز و.. نیز ارتباط مستقیمی با شناخت اقلیم دارد.

 

 

در ادامه صادق ضیائیان مدیرکل خشکسالی سازمان هواشناسی کل کشور، با اشاره به تعریف صحیح توان اقلیمی اظهار داشت: مسئله اقلیم و هوا موضوع جدی است که امروز در جامعه باید به آن پرداخته شود.


وی عدم ورود دروس دانشگاهی با موضوع اقلیم را به عرصه اجرا چالش جدی دانست و افزود: استان قم امروز درگیر چالش مهمی به نام عدم توانایی اقلیمی بوده که باید در حوزه ساختمان‌سازی به‌صورت جدی به آن پرداخته شود.


مدیرکل خشکسالی سازمان هواشناسی کل کشور با توجه به اقلیم استان قم تصریح کرد: باید سازمان هواشناسی به‌عنوان یک مرجع نظارتی وارد میدان شده و برساخت و سازهای استان نظارت کامل داشته باشد تا قوانین موجود در حوزه اقلیم در ساخت‌وسازها به مرحله اجرا درآید.


وی نخستین قدم در حل بحران هوا و آب در استان قم را توجه به قوانین موجود دانست و خاطرنشان کرد: نیازمند تصویب قوانین جدید در این حوزه نیستیم و با اجرای قوانین موجود و تکیه‌بر توان داخلی استان می‌توانیم گام‌های خوبی در جهت حل این بحران برداریم.


ضیائیان ایجاد روحیه مطالبه گری در مردم را یکی دیگر از وظایف سمن‌ها برای حل این معضل معرفی کرد و ادامه داد: باید مردم نسبت به بحث‌های مرتبط به اقلیم و چالش‌های زیست‌محیطی مطالبه گرانه تر با مسئولان برخورد کرده تا قوانین مجود در کتاب‌ها سریع نر به عرصه اجرا درآید.

 

 

محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم دیگر سخنران این نشست در ارتباط با نسبت توسعه شهری و شرایط اقلیمی خاطرنشان کرد: توسعه ساخت و ساز در قم بدون توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی، تبعات زیست محیطی دارد.

 

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم اظهار داشت:فضای فیزیکی که در آن زندگی می کنیم در رفتار و خواسته های ما اثر می گذارد و خلق و خوی ما را تغییر می دهد از این رو نمی توان نقش اقلیم را در ساخت و ساز در نظر نگرفت.

 

وی عنوان کرد:زندگی در مناطق سردسیر و گرمسیر، خلق و خوی خاص خود را به وجود می آورد و در مناطق نوع نگرش به زندگی فرق می کند به همین دلیل شرایط اقلیمی تا این اندازه در معماری نیز اثر گذار است.

 

 

گفتنی است که عمده جمعیت 1،300،000 نفری قم که همواره رو به افزایش است، مهاجران از استان‌های جنوب و جنوب‌غربی کشور هستند که این موضوع ناشی از سه عامل مشکل ریزگردها در استان‌های یاد شده، محرومیت در استان‌های مرزی کشور و محیط مذهبی و زندگی ارزان در شهر قم است.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com