کد خبر ۶۰۴۱۸ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۱

حیطه مسئولیت شوراها محدود به نظارت بر شهرداری‌ها شده است

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: کاهش اختیارات شوراها روند توسعه و پیشرفت شهری را دچار کندی و خلل خواهد کرد، در حال حاضر حیطه مسئولیت شوراها محدود به مباحث نظارتی شهرداری است.

حسن بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اهمیت مسئله شورا اظهار داشت: شوراهای شهر و روستا نقطه اصلی مدیریت محلی بوده که به دلیل اشراف کامل بر مسائل و نیازهای منطقه و شهر خود می‌توانند بهترین تصمیم‌گیری‌ها را انجام دهند.

وی با انتقاد از کاهش مستمر اختیارات شورا در کشور افزود: متأسفانه در کشور به دلیل رویکرد دولت‌محوری اختیارات و مسئولیت‌های شوراها کاهش پیداکرده است درحالی‌که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا انجمن‌های محلی تجربه‌های مدیریتی ویژه‌ای را از خود بر جای گذاشته‌اند.

نائب رئیس شورای شهر قم گفت: کاهش اختیارات شوراها روند توسعه و پیشرفت شهری را دچار کندی و خلل خواهد کرد، در حال حاضر حیطه مسئولیت شوراها محدود به مباحث نظارتی شهرداری بوده که نهاد شهرداری به‌نوبه خود صرفاً بخشی از مسئولیت‌های شهری را بر عهده دارد بنابراین با ادامه این روند مسیر توسعه شهری می‌تواند دچار مشکلات جدی شود.

بختیاری، شورا را بازوی حرکتی شهرداری دانست و ابراز کرد: شورای شهر قم در ادوار گذشته اقدامات مناسبی در مسیر نظارت، کنترل و پیگیری مسائل شهری داشته است، چهره کلی شهر قم نسبت به سال‌های گذشته تغییرات بسیار مناسب‌تری به خود گرفته که نشان از تلاش‌های این نهاد بوده است.

وی با انتقاد از سهم ناچیز شهرداری از محل ارزش‌افزوده خاطرنشان کرد: در حال حاضر سهم شهرداری قم از محل مالیات بر ارزش‌افزوده صرفاً 3 درصد بوده که رقم قابل قبولی نیست، باید سهم ارزش‌افزوده شهرداری از این محل به‌صورت مناسبی اصلاح شود.

نائب رئیس شورای شهر قم تأکید کرد: متأسفانه علاوه بر سهم اندک شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده برخی حقوق قانونی این نهاد مانند عوارض ناشی از آلایندگی و شماره‌گذاری خودرو به این نهاد تخصیص داده نمی‌شود درحالی‌که حیطه وظایف شهرداری قم تمام این مسائل را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به بحث‌های اخیر در مورد نحوه دریافت مالیات از برخی سازمان‌های تابعه شهرداری قم خاطرنشان کرد: سازمان‌های تابعه شهرداری، به‌ویژه سازمان اتوبوسرانی سازمان‌های خدمات‌رسانی بوده که در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان فعالیت می‌کنند و فعالیت‌های اقتصادی و انتفاعی در بین بسیاری از آن‌ها وجود ندارد بنابراین دریافت مالیات غیرمستقیم از این سازمان به‌نوبه خود تضعیف حقوق شهروندان است.

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com