کد خبر ۶۰۴۲۳ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۶

اولین نشست هیئت اندیشه‎ورز جشنواره ملی مهدویت برگزار شد

اولین نشست هئیت اندیشه‎ورز جشنواره ملی مهدویت با حضور کارشناسان و مسئولان نهادهای فعال مهدوی، فرهنگی و علمی استان و کشور در ستاد جهاددانشگاهی واحد استان قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایسنا، دکتر محمد حیدری رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم در این نشست گفت: در تمام سالهایی که فعالیت‌های اجرایی در سطح کشور را به عهده داشتم این جشنواره، از معدود مواردی بود که تمام نهادهای مرتبط استانی و ملی و حوزوی در هماهنگ ترین شکل آمادگی خود را برای فعالیت های بیشتر اعلام کردند.

وی افزود: خوشبختانه فعالیت‌های این جشنواره با درصد تعامل بسیار بالایی، برگرفته از نگاه دغدغه‌مند مسئولان بخش‌های مرتبط شکل گرفت و به خوبی در حال انجام است؛ عنایت مسئولان حرم مطهر، جمکران، مرکز تخصصی مهدویت، دانشگاه های استان، دانشکده صداوسیما و ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی و سایر همکاران این جشنواره باعث افزایش روحیه فعالان این جشنواره شده است.

فرهنگ انتظار انسان را از کاهلی و نا امیدی دور می‌کند

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان قم با بیان اینکه در حوزه مهدویت فعالیت های زیادی در دستگاه های اجرایی و فرهنگی انجام می شود، بیان کرد: با این حال در این زمینه با چالش ها و پرسش های زیادی مواجه می شویم؛ حقیقت غیر قابل انکاری است که مسئله مهدویت، هویت دینی کشور ما را در برهههای زمانی مختلف نجات داده و ما را در سخت ترین شرایط متحد نگاه داشته است ولی در این زمینه باید کار بیشتری انجام دهیم.

وی گفت: این همدلی و انسجام و عرق ملی و دینی که در کشور ما ساری و جاری است به دلیل مباحثی از جمله بافت مذهبی تشیع و عاشورا و امام زمان(عج) است؛ فرهنگ عاشورا و انتظار مردم را از سستی و کاهلی و نا امیدی دور می‌کند.

حیدری بیان کرد: ورود جهاددانشگاهی در این عرصه به دلیل روحیه انقلابی است که در این نهاد وجود دارد؛ فعالان این مرکز به دنبال توسعه فرهنگ دینی بوده اند و با وجود گستره عظیم فعالیت ها هیچگاه این حوزه ترک نشد.

استمرار؛ حلقه مفقوده فعالیت‌های مهدوی

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین متقی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما عنوان کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مهدوی از مهمترین فعالیت هایی است که باید در کشور انجام شود و در برهه‌های زمانی مختلف نیز فعالیت‌های خوبی انجام شده است ولی گره همه این فعالیت‌ها، استمرار است.

وی افزود: اهمیت استمرار در فعالیت‌های فرهنگی مهدوی، حلقه مفقوده‌ای است که باعث شده این فعالیت‌ها آنچنان که باید و شاید در همه بخش‌های جامعه نهادینه نشود.

استاددانشگاه صداوسیما بیان کرد: فعالیت های مهدوی مخاطبان بسیاری دارد و اگر استمرار پیدا کند به ابعاد بسیار بزرگی از توفیق در حوزه فرهنگی کشور دست خواهیم یافت؛ قطعا اگر کار کمی هم انجام شود ولی مستمر باشد نتایج خود را خواهد داشت.

وی اظهارکرد: اهمیت ظرافت برای ارایه مباحث فرهنگ مهدوی در دانشگاه‌ها و ساماندهی فعالیت ها در عرصه های مختلف و اهمیت فعالیت در فضای مجازی برای تولید یک جریان مهدوی از جمله اموری است که باید در چنین جشنواره‌هایی لحاظ شود.

لزوم ایجاد بانک اطلاعات جامع مهدوی کشور

در ادامه نشست حسین محمدی فام نماینده معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کشور گفت: رسالت و ماموریت اصلی جهاددانشگاهی مخاطب دانشجو و دانشگاه است و برگزاری این جشنواره در حوزه دانشگاهی می تواند به نیازهای گسترده ای که در این بخش داریم کمک کند.

وی افزود: اگر درک عمیقی از فضای دانشگاه امروز داشته باشیم، در این گونه برنامههای فرهنگی می توانیم، مشکلات را رصد کرده و برای حل آنها به شکل هماهنگ و با برنامه عمل کنیم.

محمدی‌فام بر لزوم حمایت از پایان‌نامههای تخصصی دانشجویی در این زمینه تاکید کرد و گفت: این جشنواره می‌تواند در سال‌های اولیه در بخش دانشجویان ایرانی و بعدها در بخش دانشجویان سراسر جهان برگزار شود؛ فازبندی در این جشنواره بسیار مهم است؛ باید در این زمینه استراتژی خود را به خوبی مشخص کنیم.

نماینده معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کشور بیان کرد: امروزه دانشجویان وجوانان سوالات زیادی در مباحث مهدویت از جمله بحث نزدیکی ظهور و تطبیق علائم و مصداق‌هایی که انجام می شود، دارند و همچنین شبهاتی که دشمنان به شکل مستمر در فضای مجازی و... مطرح می‌کنند ما را مجاب می‌کند که به این دغدغه بسیار مهم هم پاسخ دهیم.

وی بر لزوم ایجاد یک بانک اطلاعات جامع از ظرفیت‌های مهدوی کشور تاکید کرد و گفت: این بانک می‌تواند به شکل یک بسته متنوع در اختیار مردم، فعالان فرهنگی، تبلیغی، علمی، پژوهشی، هنری و ... قرار گیرد تا بتوان از این ظرفیت برای انجام هرچه بهتر فعالیت‌های مهدوی استفاده کرد.

گفتنی است در اولین نشست هیئت اندیشه‌ورز جشنواره ملی مهدویت دکتر محمد حیدری و سیدعلی حسینی رئیس و معاون جهاددانشگاهی واحد استان قم، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری معاون مرکز تخصصی مهدویت، حجت الاسلام والمسلمین متقی زاده استاددانشگاه صداوسیما، حسین محمدی فام از معاونت فرهنگی جهادداشگاهی کشور، حجج اسلام وطن خواه دبیر ستاد مردمی اجتماعات مهدوی، صابر جعفری معاون مرکز تخصصی موعود(عج) حوزه علمیه قم، حسنی مسئول فرهنگی و دانشجویی دانشکده صداوسیما، عباسعلی پور مدیر آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) کشور، محمد حسین رضایی معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی قم و غلامرضا کیانی نژاد کارشناس فرهنگی معاونت فرهنگی دانشگاه قم حضور داشتند.

جشنواره ملی مهدویت از سوی جهاددانشگاهی واحد استان قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com