کد خبر ۶۰۴۳۷ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۹

حمایت از دانشگاه مذاهب اسلامی مناسب نیست

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی باید همانند دانشگاه‌های دولتی کشور تقویت شود اما متأسفانه در حال حاضر حمایت‌های انجام‌شده از این دانشگاه بسیار کمتر از دانشگاه‌های دولتی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از جهان نيوز، تقریب مذاهب اسلامی، اصطلاحی است مربوط به دوران معاصر به معنای تلاش علمای اسلام برای نزدیک کردن و رفع اختلافات پیروان مذاهب اسلامی به‌ویژه شیعیان و اهل سنت بوده است.
ازجمله افرادی که در عرصه تقریب مذاهب تلاش کرده‌اند می‌توان به سید جمال‌الدین اسدآبادی، حسین البنا، شهید آیت‌الله حکیم، علامه شرف‌الدین، سید قطب، شهید مطهری و آیت‌الله‌ بروجردی اشاره کرد.

با توجه به اهداف انقلاب اسلامی و در راستای  نگاه خاص امام خمینی(ره) به مسئله تقریب مذاهب در سال 1369 به دستور مقام معظم رهبری «مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی» تأسیس شد که این مجمع عهده‌دار تلاش‌های تقریبی جهان اسلام  است.

با توجه به اختلاف انگیزی برخی افراد دست‌نشانده نظام سلطه و ایجاد ناامنی و خدشه‌دار کردن انقلاب اسلامی در جهت وحدت بین مذاهب، به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون روحانیت مجلس پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید.

 تأثیر انقلاب اسلامی بر جریان تقریب و وحدت اسلامی چیست؟
 ضرورت ایجاد وحدت و تقویت اتحاد یکی از پیام‌های انقلاب اسلامی است و امام خمینی(ره) به‌عنوان بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی هفته وحدت را در تقویم جامعه اسلامی نام‌گذاری کردند تا همگان نسبت به اهمیت این موضوع آگاه شوند.

 انقلاب اسلامی در عرصه تقریب مذاهب چه دستاوردی داشته است؟
می‌توان از بیداری اسلامی و سقوط رژیم‌های وابسته به استکبار به‌عنوان دستاوردهای انقلاب اسلامی نام برد، شکل‌گیری ائتلاف‌های جدید که در حقیقت میدان عمل نظام سلطه را محدود می‌کنند از دیگر دستاوردهای انقلاب است.

انقلاب اسلامی چه اقداماتی برای تقریب مذاهب انجام داده است؟
نظام اسلامی با توجه به اهمیت موضوع تقریب گام‌هایی را در این راستا برداشته است تا بتواند در حوزه وحدت اسلامی، پیشگام دیگر کشورها باشد.

انقلاب اسلامی حرکت خود را با شتاب مطلوبی دنبال کرده است، در راستای رسیدن به اهداف موردنظر ابزارها و زیرساخت‌هایی موردنیاز است که امیدواریم بتوانیم این ابزارها و زیرساخت‌ها را نیز به شیوه مطلوب فراهم‌سازیم.
تأسیس مجموعه‌های مختلف علمی و اجرایی در راستای تقریب مذاهب اسلامی مانند تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب و دانشگاه تقریب مذاهب ازجمله اقداماتی بوده که در راستای وحدت میان مذاهب اسلامی در ایران صورت گرفته است.

عملکرد دانشگاه تقریب مذاهب چگونه است؟
عملکرد و دستاوردهای دانشگاه مذاهب اسلامی به‌عنوان یک مجموعه علمی توانمند است در ابتدا بودجه دانشگاه مذاهب اسلامی که با نظر مقام معظم رهبری تأسیس شد را قطع کردند اما امسال بودجه برگشت داده‌شده است چراکه این نوع مجموعه‌ها و دانشگاه‌ها باید ازنظر مادی و معنوی حمایت شوند تا توان ادامه فعالیت داشته باشند.

چه حمایت‌هایی از این دانشگاه صورت می‌گیرد؟
دانشگاه مذاهب اسلامی باید همانند دانشگاه‌های دولتی کشور تقویت شود اما متأسفانه در حال حاضر حمایت‌های انجام‌شده از این دانشگاه بسیار کمتر از دانشگاه‌های دولتی است.

چه کسانی به اسم مذهب سنی امنیت ملی را به خطر انداخته‌اند؟
از ابتدای انقلاب تاکنون عزیزان اهل سنت کشور دل درگروی ارزش‌های دینی، ولایت و انقلاب داشته و شهدای زیادی تقدیم شهدای انقلاب کرده‌اند و با وحدت شیعه و سنی گام‌های مهمی برداشته‌اند و کسانی که امنیت ملی را به خطر می‌اندازند مزدوران دشمن بوده‌اند.

آیا عوامل بیگانه توانستند خللی در وحدت میان مذاهب ایجاد کنند؟
دشمنان اسلام و عوامل بیگانه در منطقه از وحدت جوامع اسلامی هراسان هستند، به لطف خداوند متعال دشمن نتوانسته ندای وحدت انقلاب اسلامی را خاموش و ساکت کند و امروزه شاهد تأثیر این پیام در میان کشورهای اسلامی هستیم.
دشمن در عرصه‌های مختلف به دنبال تخریب آموزه‌های دینی مسلمانان است، اگر فریاد تقریب مذاهب و وحدت طلبی انقلاب اسلامی نبود اکنون اثری از آموزه‌های حقیقی شیعی و سنی باقی نمی‌ماند.

دیدگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نسبت به موضوع تقریب مذاهب اسلامی چیست؟
به برکت دیدگاه‌های این شخصیت‌ها و تلاش تقریبی بین‌الملل آن‌هاست که امروز شاهد نابودی داعش و گروهک‌های ناکارآمد تکفیری هستیم در حالی‌که اگر این دیدگاه‌ها و نظریه‌های این بزرگان نبود اوضاع غیرقابل‌توصیف بود.

 آیا کسانی برای منفعت‌های انتخاباتی از تقریب مذاهب سوءاستفاده کرده‌اند؟
امنیت ملی و وحدتی که امام راحل با تقریب مذاهب و ابداع وحدت بر روی آن سرمایه‌گذاری کردند و مقام معظم رهبری این مسیر را تحکیم بخشیدند، را نباید با موهوماتی تخریب کرده و برای جذب چند رأی و جلب‌توجه مخدوش کرد.

منبع:تسنیم
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com