کد خبر ۶۰۴۵۵ انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۵
تخطئه منتقدان برجام در حوزه علمیه قم و مهد تضارب آراء؛

آیت‌الله مسعودی خمینی: آقای جنتی؛ بیانیه شما بسیار بد بود، در کلمات‌تان مواظب باشید!

پس از خروج آمریکا از برجام، موضع گیری برخی علماء در خصوص این موضوع همراه با حواشی بسیاری بوده است. در این میان آیت‌الله مسعودی خمینی به بهانه بیانیه اخیر آیت‌الله جنتی، ضمن حمایت‌های همه جانبه از حسن روحانی و تیم مذاکره کننده، انتقادات تندی را به وی بیان داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم‌نا)، پس از اعلام دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحد آمریکا، مبنی بر خروج کشورش از توافق برجام، برخی موضع‌گیری‌ها در این خصوص با حواشی و جنجال هایی همراه بوده است. در این بین موضع‌گیری های برخی از علمای قم در این باره از اهمیت بیشتری در فضای رسانه های داخلی و خارجی برخوردار بوده است.

در این بین بیانیه آیت‌الله جنتی که در ابتداء به نام مجلس خبرگان رهبری و در سایت خبرگان رهبر منتشر شد و پس از آن انتساب این بیانیه به خبرگان رهبری توسط سخنگوی این مجلس تکذیب شد.

پس از آن، آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی تولیت سابق آستانه حضرت معصومه سلام الله علیه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بهانه بیانیه آیت الله جنتی، که در آن از حسن روحانی خواسته شده بود که به خاطر برجام از مردم ایران عذرخواهی کند، انتقادات تندی را به آیت‌الله احمد جنتی بیان کرد.

اما لحن تند آیت‌الله مسعودی خمینی و عبارات نقل شده از ایشان که منتقدان برجام را (به بهانه حمایت‌های رهبرانقلاب از برجام) به هرگونه تخطئه کردن در محیط حوزه‌ علمیه قم که از قدیم الایام محل تضارب آراء و اندیشه‌ها بوده است، از شگفتی‌های گفتگوی آیت‌الله مسعودی خمینی با ایلنا بود!

 

...

 

آیت الله مسعودی خمینی، با اشاره به بیانیه اخیر آیت الله احمد جنتی، مدعی شد: مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام، با نظر مقام معظم رهبری صورت گرفت.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: از ابتدای مذاکرات هسته‌ای هم کاملا مشخص بود که اگر مقام معظم رهبری با ورود و خروج در برجام و مذاکرات هسته‌ای مخالف بودند، یک کلمه می‌فرمودند که آقای روحانی! شما دیگر مذاکره نکن و به کارهای دیگر خودت رسیدگی کن؛ و در این صورت، مگر آقای روحانی می‌توانست بگوید نه؟ قطعا در چنین شرایطی، آقای روحانی می‌گفت چشم و می‌رفت دنبال کارها و مشغله‌های دیگری که داشتند.

 

آیت الله مسعودی خمینی اضافه کرد: «این که ما می‌بینیم مقام رهبری همیشه فرمودند آقاجان! کار (مذاکرات) انجام دهید اما اعتماد (به دشمن) نداشته باشید و مواظب باشید؛ این حرف، یک حرف حسابی است؛ که آقای رئیس جمهور هم می‌تواند بگوید من که مخالفتی با فرمایشات مقام رهبری نداشتم و ندارم و اگر بنا بود که ما مذاکره نکنیم، یک کلمه ایشان (رهبری) نهی می‌کردند، و قطعا در این صورت، نهی ایشان بر ما واجب الاطاعه بود و انجام می‌دادیم

 

وی گفت: رهبر معظم انقلاب با مذاکرات هسته‌ای موافق بودند، اما از طرفی موافق نیستند با این که زیر بار زور برویم؛ بله ما هم موافق این موضوع نیستیم، و آقای روحانی هم قطعا موافق این موضوع نیستند.

 

آیت الله مسعودی خمینی در ادامه با بیان این که بی‌انصافی نسبت به آقای روحانی درست نیست، گفت: اما این جریانی که یکی از آقایان یا آقای جنتی، در این اطلاعیه شان گفتند، بسیار چیز بدی است؛ اگر واقعا آن طور که در این اطلاعیه بی پایه و نادرست نوشته شده، آقای روحانی باید عذرخواهی بکنند، پس (بر طبق این اطلاعیه آقای جنتی) باید گفت که شما (رئیس جمهور) با مقام رهبری نبودید، چرا که مقام رهبری برای مذاکرات هسته‌ای اجازه ندادند؛ در حالی که بر عکس، مقام رهبری مذاکره را اجازه دادند؛ و اجازه دادند تا تیم مذاکره کننده بروند و با طرف‌های مقابل صحبت کنند؛ اجازه دادند بروند در همه این مسائل کار کنند، و منتهی زیر بار ذلت نروند؛ چرا که رهبر معظم انقلاب مرتب می‌فرمودند که ما به دشمن اعتماد نداریم و زیر بار ذلت نباید رفت.

 

تولیت سابق حرم حضرت معصومه(س)، با بیان این که رهبری در جریان مذاکرات بوده‌اند، گفت: بنابراین چرا بایستی فردی مثل آقای جنتی بردارند و چنین چیزی را بگویند و چنین اطلاعیه‌ای را منتشر کنند؟ که در نتیجه مردم ما، و همه دنیا بگویند، پس معلوم می‌شود که در داخل کشور ایران و بین سران کشورمان، اختلافاتی شدید هست که آقای جنتی این جور حرف می‌زنند؛ این یک بحثی است که خیلی مفصل است.

 

آیت الله مسعودی خمینی تصریح کرد: باید به آقای جنتی گفت که شما در کلمات‌تان مواظب باشید؛ و فکر کنید که چه دارید حرف می‌زنید و چه می گویید و الا اگر مواظب نباشید، سوءاستفاده‌هایی که دارد از سخن‌های این چنینی می شود کاملا مشخص است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: من نظرم این است که مقام رهبری با مذاکرات هسته‌ای موافق بودند و آقای روحانی هم سر سوزنی از فرمان‌های ایشان تخطی نکردند و حتما تخطی نکردند و نمی‌کنند؛ و دیگران (مخالفان دولت) هم اگر بخواهند این موضوع خروج آمریکا از برجام و بهانه کردن این موضوع برای حمله به دولت را، پر و بال بدهند، بدانند که این کارشان، بسیار به ضرر اسلام و قرآن، و همین طور کشور ایران و انقلاب اسلامی است.

 

...

 

گفتنی است که انتساب بیانیه آیت الله جنتی به مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در نشست خبری سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری تکذیب شد.

انتقاد تند این روحانی نزدیک به اصلاح‌طلبان و بیت امام خمینی (ره) در حالی است که آیت الله سید احمد خاتمی در نشست خبری خود با انتقاد از حملات به رئیس مجلس خبرگان رهبری، گفته بود: براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، همه افراد در خصوص مسائل جزئی و کلی سیاسی حق اظهار نظر دارند و نظام ما بر این اساس شکل گرفته است و رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز مانند همه افراد حق اظهار نظر دارد.

شایان ذکر است پس از خروج آمریکا از برجام، موضع گیری برخی علماء در خصوص این موضوع همراه با حواشی بسیاری بوده است. از این رو چندی پیش آیت الله مرتضی مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تکذیب جمله منتسب به وی مبنی بر این که «مخالفت با دولت به معنای مخالفت با امام زمان(عج) است»، افزودسخن ما این بود که مخالفت با اصل نظام مخالفت با امام زمان(عج) است نه این که مخالفت با دولت اینگونه باشد، ما نسبت به جناب آقای روحانی انتقاداتی داریم و انتقال داده ایم.

 

 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com